Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Πολιτισμός

Σαν σήμερα το 1974: Ο ήρωας πιλότος Νίκολαος Γιολδάσης που πήγε βόλτα στην Άγκυρα και επέστρεψε

Σαν σήμερα το 1974, στα πλαίσια κοινών ασκήσεων του ΝΑΤΟ, ο Ανθυποσμηναγός Νικόλαος Γιολδάσης μεταβαίνει στην Άγκυρα της τουρκίας, πραγματοποιώντας (κατόπιν εντολής του ΓΕΑ) χαμηλή πτήση, με σκοπό την αναγνώριση καινούργιων στόχων στο εσωτερικό της τουρκίας.

Χωρίς να τον εντοπίσουν τα “ραντάρ”, έφτασε στο αεροδρόμιο της Άγκυρας μετά από 25 λεπτά πτήσεως μέσα στο τουρκικό έδαφος, με αποτέλεσμα ακόμη και οι Αμερικανοί οι οποίοι συντόνιζαν την άσκηση, να δώσουν συγχαρητήρια στον Έλληνα πιλότο, για το επίτευγμά του. Στις 20 Ιουνίου 1974 προάγεται στο βαθμό του Υποσμηναγού.

Στα γεγονότα του 1974 (20 Ιουλίου1974), όπου σημειώθηκε η εισβολή των τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο, ο Νίκος συμμετείχε προβαίνοντας σε αναχαιτίσεις τουρκικών αεροσκαφών προκειμένου να διασφαλίσει τον εναέριο χώρο της Πατρίδας μας, με περιπολίες από τον Έβρο μέχρι και το Καστελλόριζο.

Το πρώτο 10ήμερο του μηνός Φεβρουαρίου του 1975, επιλέγεται ως ένας εκ των ικανοτέρων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας μας και μαζί με άλλους τέσσερις συναδέλφους του μεταβαίνει στις 14 Φεβρουαρίου 1975 στη Γαλλία (Αεροπορική Βάση MON DE MARSAN), για να εκπαιδευτεί για χρονικό διάστημα 6 μηνών, στο αεροσκάφος Mirage F-1C, και στη συνέχεια να επιστρέψουν μαζί με αυτά στην Ελλάδα, καθότι αυτά ήταν το νέο απόκτημα της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

22 Δεκεμβρίου 1976: Ο Υποσμηναγός Γιολδάσης Νικόλαος του Στυλιανού θυσιάστηκε για να σώσει τον Αλμυρό Μαγνησίας

Στις 22 Μαρτίου 1976 τον μεταθέτουν στην 111 Π.Μ. και ειδικότερα στην 341 Μοίρα Αναχαιτήσεως Ημέρας της παραπάνω Πτέρυγας, η οποία αποτελείται από αεροσκάφη τύπου F-5A και εδρεύει στη Βάση της Αγχιάλου Βόλου. Το ερώτημα είναι: Γιατί επένδυσαν σ’ αυτόν αφού τον έστειλαν στη Γαλλία και εκπαιδεύτηκε στα Mirage F-1C και τώρα τον μεταθέτουν στα F-5A; Τι τρέχει; Τι συμβαίνει;

Στις 22 Δεκεμβρίου 1976, κατά την εκτέλεση διατεταγμένης πτήσεως δι’ οργάνων, εις σχηματισμό δυάδας, ο Υποσμηναγός (Ι) Γιολδάσης Νικόλαος είχε προγραμματιστεί ως Νο 1 αεροσκάφος.

Παραμονές Χριστουγέννων αλλά η ζωή άρχισε σε έντονους ρυθμούς στην 341Μ της 111ΠΜ.
Πρώτη έξοδος προγραμματισμένη, πτήση με όργανα, σε σχηματισμό δυάδας, Α/φων Northrop F-5Α/Β Freedom Fighter. Ο Υποσμηναγός (Ι) Γιολδάσης Νικόλαος είχε προγραμματιστεί σαν Νο 1 Α/φος.

Αμέσως μετά την απογείωση και ενώ το Α/φος του βρισκόταν σε ύψος περίπου 2000 ποδών (περίπου 650 μέτρα) από το έδαφος, εμφανίστηκε φωτιά στον δεξιό κινητήρα του, χωρίς τα όργανα του πιλοτηρίου να δείξουν κάποιο οπτικό ή ηχητικό σήμα. Η φωτιά εξαπλώθηκε γρήγορα και στον αριστερό κινητήρα, με αποτέλεσμα να καούν τα πηδάλια της ουράς ανόδου-καθόδου. Σε κλάσματα δευτερολέπτου η φωτιά επεκτείνεται και στο εσωτερικό του cocpit (χώρος πιλοτηρίου) με αποτέλεσμα να αρχίσει να καίγεται και ο ίδιος ο πιλότος.

Στη φάση αυτή μπορεί ακόμη να σωθεί, κάνοντας χρήση του αλεξιπτώτου του. Παρ’ όλα αυτά ο Υποσμηναγός (Ι) Γιολδάσης Νικόλαος δεν εγκαταλείπει και προσπαθεί να αποτρέψει την πτώση του Α/φ του στην κατοικημένη περιοχή του Αλμυρού Βόλου. Εάν συνέβαινε αυτό, θα ήταν τραγικές οι συνέπειες. Δεν του αρκεί όμως αυτό, κάνει ότι μπορεί να διασώσει και το αεροσκάφος!

Αφού πέρασε με το φλεγόμενο αεροσκάφος πάνω από τον Αλμυρό, σε ύψος μόνων οκτώ (8) μέτρων από το έδαφος, μόλις ξεπέρασε και τα τελευταία σπίτια του χωριού και ενώ καιγόταν ζωντανός μη μπορώντας να φθάσει στον αεροδιάδρομο της 111ΠΜ επιχείρησε εγκατάλειψη κάνοντας χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος του Α/Φ.
Λόγω του μικρού ύψους, και της πλαγιοπορείας του Α/φ προς το έδαφος, δεν στάθηκε δυνατόν να σωθεί αφού δεν άνοιξε το αλεξίπτωτο, και βρήκε τραγικό θάνατο.

Έτσι οι κάτοικοι του Αλμυρού χάρη στη θυσία του Νικόλα, υποδέχθηκαν τον νεογέννητο Χριστό το 1976 κάνοντας Χριστούγεννα κι αυτός έγινε άγγελος στον ουρανό για να συνεχίσει από εκεί ψηλά να μας προστατεύει!

Σε ένδειξη ελάχιστης ευγνωμοσύνης, ο Δήμος Αλμυρού μετονόμασε την Πλατεία της Πόλης σε Πλατεία Υποσμηναγού (Ι) Νικολάου Γιολδάση.

Ο Δήμος Κοζάνης το 1981, προς τιμήν του ΑΛΤΡΟΥΙΣΤΗ συμπατριώτη τους αεροπόρου, έδωσε το όνομά του σε πλατεία της πόλης μας και την ονόμασε Πλατεία Υποσμηναγού  Νικολάου Γιολδάση.

Στις 7 Νοεμβρίου 1988, στη μεγάλη αίθουσα τελετών της Λέσχης Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, η Αεροπορική Ακαδημίας Ελλάδος του ΑΠΕΝΕΙΜΕ το ΑΡΙΣΤΕΙΟ ΗΡΩΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΥΤΟΘΥΣΙΑΣ. Το βραβείο παρέλαβε ο υιός του αποβιώσαντος Χειριστού, που την ημέρα θανάτου του πατέρα του ήταν μόλις 3 μηνών.

Στο αεροδρόμιο της Αγχιάλου (111 Π.Μ.) και μπροστά από το Διοικητήριο της Πτέρυγας, βρίσκεται το Μνημείο Πεσόντων Αεροπόρων της Μονάδας, ανάμεσα στα ονόματα βρίσεται και αυτό του ΑΛΤΡΟΥΙΣΤΗ ΗΡΩΑ ΚΟΖΑΝΙΤΗ ΥΠΟΣΝΗΝΑΓΟΥ (Ι) ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΙΟΛΔΑΣΗ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Το περιοδικό ΣΥΖΗΤΗΣΙΣ όργανον της Ενώσεως “ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ” στο τεύχος 196 πού εκδόθηκε το Φεβρουάριο 1977, με Θέμα: ΧΡΕΟΣ ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΗΡΩΑ, μεταξύ των άλλων έγραφε: “Διότι, εάν όλοι δεν ημπορούμεννα γίνωμεν Ήρωες, ημπορούμεν όμως να τιμώμεν τους ήρωας και τάς ηρωικάς πράξεις, προβάλλοντες αυτάς όσον το δυνατόν εντονότερων”.

Tags
Back to top button