Ιδιαίτερη βαρύτητα αποκτά η σημερινή ημέρα για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς η πρώτη φρεγάτα τύπου Belharra, ο «Κίμων», περνά και επισήμως από τη φάση της κατασκευής σε εκείνη της ενεργού ένταξης. Η μετάβαση αυτή σφραγίζεται με την τελετή ονοματοδοσίας και την έπαρση της ελληνικής σημαίας στο ναυπηγείο του Λοριάν, σηματοδοτώντας ένα καθοριστικό βήμα για τον ελληνικό στόλο.
Στην τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της ελληνικής σημαίας στην πρώτη φρεγάτα FDI HN «Belh@rra» F-601 «Κίμων» θα δώσει το «παρών» ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Δημήτριο Χούπη, καθώς και τον αρχηγό ΓΕΝ, αντιναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα ΠΝ.
Η απαρχή μιας νέας εποχής για τον στόλο
Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας γενιάς κύριων μονάδων επιφανείας για το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί το επιστέγασμα μιας μακράς και απαιτητικής πορείας. Πρόκειται για μια διαδικασία που ξεκίνησε με την αποτύπωση των επιχειρησιακών αναγκών, προχώρησε μέσα από πολιτικές αποφάσεις και διακρατικές συμφωνίες, περιέλαβε σύνθετες διαπραγματεύσεις και κρίσιμα ναυπηγικά ορόσημα και καταλήγει σήμερα σε μια τελετή που συμπυκνώνει χρόνια σχεδιασμού και προετοιμασίας.
Τα χαρακτηριστικά της φρεγάτας
Η φρεγάτα «Κίμων» είναι η πρώτη από τις νέες φρεγάτες FDI HN (Belharra) που ναυπηγεί η Naval Group για λογαριασμό της Ελλάδας, στο πλαίσιο της συμφωνίας που άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στη ελληνογαλλική ναυτική συνεργασία. Το πρόγραμμα έχει ήδη επιταχύνει τη γραμμή παραγωγής στο Λοριάν, με το δεύτερο πλοίο, τον HS Nearchos (F-602), να ακολουθεί και το τρίτο, τον HS Formion (F-603), να έχει ήδη περάσει σημαντικά στάδια της κατασκευής του.
Η FDI HN έχει σχεδιαστεί ως φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, με έντονο ψηφιακό χαρακτήρα, υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης και αισθητήρες που λειτουργούν σε ενιαίο σύστημα. Στον πυρήνα της αρχιτεκτονικής της δεσπόζει ραντάρ νέας γενιάς τύπου AESA, σε συνδυασμό με μια φιλοσοφία διαχείρισης μάχης που δίνει προτεραιότητα στην ταχύτητα αντίδρασης, την ανθεκτικότητα απέναντι σε ηλεκτρονικές απειλές και τη διαρκή επίγνωση της τακτικής εικόνας, ακόμη και σε ιδιαίτερα «θορυβώδες» επιχειρησιακό περιβάλλον.
Ισχυρός οπλισμός και ρόλος αποτροπής
Σε ό,τι αφορά τον οπλισμό, η ελληνική διαμόρφωση χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα ισχυρή για την κατηγορία της. Το πακέτο περιλαμβάνει αντιαεροπορική άμυνα περιοχής με πυραύλους Aster, αντιπλοϊκές δυνατότητες με Exocet και συμπληρωματική άμυνα σημείου με RAM, εξασφαλίζοντας ότι το πλοίο δεν βασίζεται σε μία μόνο «ζώνη» προστασίας.
Το μήνυμα είναι σαφές: ο «Κίμων» δεν προορίζεται απλώς για αποστολές συνοδείας, αλλά για να λειτουργεί ως κόμβος αεράμυνας και πλατφόρμα αποτροπής, με δυνατότητες που αναδιαμορφώνουν την ισορροπία σε σενάρια υψηλής έντασης.
Υπό πλήρη ελληνική διοίκηση
Από σήμερα, με την έπαρση της ελληνικής σημαίας, το πλοίο περνά επισήμως υπό την πλήρη διοίκηση του Πολεμικού Ναυτικού, σηματοδοτώντας την έναρξη της επιχειρησιακής του πορείας με ελληνικό πλήρωμα και διοίκηση.
Ο πρώτος μεγάλος πλους
Αμέσως μετά την τελετή, η φρεγάτα θα πραγματοποιήσει τον πρώτο μεγάλο της πλου, ένα ταξίδι διάρκειας περίπου τριών ωρών με προορισμό τη Βρέστη. Εκεί θα λάβει τον φόρτο των οπλικών της συστημάτων, ενώ παράλληλα θα «συναντηθεί» με την πρώτη φρεγάτα της κλάσης, τη γαλλική Amiral Ronarc’h (D660), γεγονός με ιδιαίτερο συμβολισμό για το πρόγραμμα.
Δοκιμές με πλήρες πλήρωμα
Η παραμονή στη Βρέστη, σε συνδυασμό με την επιστροφή στη Λοριάν, στο πλαίσιο των δοκιμών με το πρώτο πλήρες πλήρωμα της «ΚΙΜΩΝ», αναμένεται να διαρκέσει περίπου τρεις εβδομάδες. Από εκείνο το σημείο και έπειτα, ο χρόνος θα αρχίσει ουσιαστικά να μετρά αντίστροφα για την άφιξη του πλοίου στην Ελλάδα.
Ορίζοντας άφιξης στη Σαλαμίνα
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού εκτιμούν ότι ο πανηγυρικός κατάπλους της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας τοποθετείται χρονικά στο διάστημα μεταξύ 5 και 20 Ιανουαρίου 2026. Η αδυναμία προσδιορισμού ακριβέστερης ημερομηνίας σχετίζεται άμεσα με τις καιρικές συνθήκες, οι οποίες παραμένουν καθοριστικός παράγοντας.
Προτεραιότητα η ασφάλεια
Με την πάροδο του χρόνου, τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού εκτιμούν ότι έως τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου θα είναι απολύτως έτοιμοι να πλεύσουν προς την Ελλάδα. Ωστόσο, στο πρώτο αυτό ταξίδι – και χωρίς να υπάρχει επιχειρησιακή ανάγκη – δεν πρόκειται να υπάρξει βιασύνη. Η επιλογή είναι σαφής: καμία άσκοπη έκθεση ενός νέου πλοίου σε συνθήκες 8 και 9 μποφόρ, ιδίως όταν δεν εκτελεί αποστολή και μάλιστα εν καιρώ ειρήνης.