Το ellines.com κάνει μια μικρή αναδρομή στις στιγμές που Έλληνες είχαν την τιμή να προταθούν για ένα χρυσό αγαλματίδιο ή ακόμα καλύτερα είχαν την δυνατότητα να αποκτήσουν το Όσκαρ! Η βραδιά θα είναι όπως κάθε χρόνο εντυπωσιακή και ελπίζουμε ένα τουλάχιστον αγαλματίδιο να καταλήξει σε ελληνικά χέρια.
Κάντε μαζί μας την αναδρομή στα Όσκαρ:
Κατίνα Παξινού
Κατά τη διάρκεια της 16ης Απονομής των Βραβείων Όσκαρ, το 1944, που πραγματοποιήθηκε στο κινέζικο θέατρο Grauman, στο Λος Άντζελες, η σπουδαία ηθοποιός Κατίνα Παξινού γίνεται η πρώτη Ελληνίδα που τιμάται με το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της ως Πιλάρ στην αμερικάνικη ταινία «Για ποιον κτυπά η καμπάνα» του Έρνεστ Χέμινγουεϊ. Είναι η πρώτη φορά που οι νικητές των Β’ Ρόλων παίρνουν ως έπαθλο, το γνωστό πλέον, αγαλματίδιο και όχι τιμητική πλακέτα. Για την ίδια ερμηνεία η Κατίνα Παξινού απέσπασε και τη Χρυσή Σφαίρα.
Μάνος Χατζιδάκις – Μελίνα Μερκούρη – Ντένη Βαχλιώτη
Ο αυτοεξόριστος Ζιλ Ντασέν το 1960 σκηνοθέτησε τη θρυλική ταινία «Ποτέ την Κυριακή» με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη, μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και την ενδυματολόγο τη Θεώνη Βαλχιώτη-Όλντριτζ για τα κοστούμια. Η ταινία ήταν υποψήφια στα Βραβεία της Ακαδημίας το 1960 για 5 Όσκαρ: Καλύτερου Σκηνοθέτη, Πρωτότυπου Σεναρίου, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Καλύτερων Κοστουμιών και Καλύτερης Μουσικής. Τελικά απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής όμως δεν βρέθηκε κανείς εκεί για να παραλάβει το αγαλματίδιο. Η Ακαδημία έστειλε το αγαλματίδιο στον Χατζιδάκι, ωστόσο, χάθηκε στη Γιουγκοσλαβία και μετά την επιμονή των δημοσιογράφων ο συνθέτης δέχεται να φωτογραφηθεί κρατώντας το αγαλματίδιο της Κατίνας Παξινού .
Μιχάλης Κακογιάννης
Το 1962 ο Μιχάλης Κακογιάννης με την ταινία Ηλέκτρα θα βρεθεί για πρώτη φορά στα Όσκαρ διεκδικώντας το βραβείο στην κατηγορία «Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας». Δεν θα καταφέρει να κερδίσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο καθώς θα χάσει από τη γαλλική ταινία «Sundays and Cybete», όμως δύο χρόνια αργότερα, η ταινία του «Αλέξης Ζορμπάς» θα αποσπάσει τρία βραβεία: Β’ Γυναικείου Ρόλου για την Λίλα Κέντροβα, Καλύτερης Σκηνογραφίας με τον Βασίλη Φωτόπουλο, Φωτογραφίας με τον Γουόλτερ Λάσσαλι. Η ταινία ήταν επίσης υποψήφια για βραβεία: Α’ Ανδρικού Ρόλου, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Καλύτερης Ταινίας. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1978, στην 50η Απονομή των Βραβείων, ο Μιχάλης Κακογιάννης είναι και πάλι υποψήφιος με την ταινία «Ιφιγένεια», χάνοντας ωστόσο από τη γαλλική «Madame Rosa».
Βασίλης Γεωργιάδης
Οι ταινίες του σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη, «Τα Κόκκινα Φανάρια» και «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο» προτάθηκαν για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1963 και το 1965 αντίστοιχα. Δεν απέσπασε καμία από τις δύο το αγαλματίδιο καθώς στην πρώτη περίπτωση απονεμήθηκε στο συγκλονιστικό «8 ½» του Φελλίνι και στη δεύτερη στο «Shop on the Main Street» από την Τσεχοσλοβακία.
Πέτρος Βλάχος
Ο Πέτρος Βλάχος ήταν ένας από τους πιο αναγνωρισμένους ανθρώπους στη βιομηχανία του κινηματογράφου, σχεδόν ολόκήρη τη ζωή του. Δεν είναι τυχαία που έχει κερδίσει 5 τιμητικά Όσκαρ, το 1961, το 1965, το 1993, το 1994 και το 1995 (χρονιά κατά την οποία το μοιράστηκε με τον γιο του, Πολ Βλάχο).
Κώστας Γαβράς
Η ταινία του Κώστα Γαβρά «Ζ» που πραγματεύεται τη δολοφονία του αριστερού βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη βρέθηκε στην 42η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ, το 1970, ως επιλογή της Αλγερίας βέβαια, όχι της Ελλάδας. Εκτός από το Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το «Ζ» απέσπασε και το Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ. Το 1982 ο Κώστας Γαβράς κερδίζει το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για την ταινία Ο Αγνοούμενος.
Θεώνη Βαχλιώτη-Όλντριτζ
Η κερδίζει το Oscar Ενδυματολογίας για την ταινία «Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ» στην οποία πρωταγωνιστεί ο Robert Redford, το 1974.
Βαγγέλης Παπαθανασίου
Το 1982, ο μουσικοσυνθέτης Βαγγέλης Παπαθανασίου, απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής για την ταινία «Οι Δρόμοι της Φωτιάς», μουσική που έκτοτε έχει συνδεθεί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Χριστίνα Λαζαρίδη
Στην κατηγορία ταινιών μικρού μήκους, η Χριστίνα Λαζαρίδη βρίσκεται υποψήφια για Όσκαρ αν και τελικά δεν καταφέρνει να κερδίσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο.
Ελία Καζάν
Ο Ελία Καζάν κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το «Gentleman’ s Agreement» με τον Γκρέγκορι Πεκ και κάποια χρόνια αργότερα το Όσκαρ σκηνοθεσίας για την ταινία «On the waterfront» για την οποία και ο Μάρλον Μπράντο κέρδισε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού ρόλου. Το 1963 ήταν υποψήφιος για Oscar στις κατηγορίες καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου για το «America, America».
Νικόλας Καζάν
Ο γιος του Ελία Καζάν, ο Νικόλας, ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για την ταινία «Reversal of Future».
Ολυμπία Δουκάκη
Η για την ερμηνεία της στην ταινία «Κάτω από τη Λάμψη του Φεγγαριού» απέσπασε το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου.
Το 1962 ο Γιώργος Τσακίρης κέρδισε το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ταινία «West Side Story» και έγινε ο πρώτος ηθοποιός που απέσπασε Όσκαρ για έναν χορευτικό ρόλο.
Hermes Pan
Ο Hermes Pan ή αλλιώς Ερμής Παναγιωτόπουλος ήταν ο πρώτος Έλληνας που προτάθηκε για Όσκαρ. Έλαβε 2 υποψηφιότητες για όσκαρ χορογραφίας για τις ταινίες «Swing Time» (1936) και «Top Hat» (1937) και 1 βραβείο Όσκαρ για την εξαίρετη δουλειά του στην ταινία «A Damsel in Distress» (1938). Ο πατέρας του ήταν Έλληνας μετανάστης απο τα Καλάβρυτα και η μητέρα του Ιρλανδή μετανάστρια. Ήταν ένας από τους πιο καλούς συνεργάτες του Φρεντ Αστέρ και της Τζίντζερ Ρότζερς.
Τέλης Σαβάλας
Ο Τέλης Σαβάλας ήταν υποψήφιος για Όσκαρ το 1963 για την ταινία «Ο βαρυποινίτης του Αλκατράζ»
Φαίδων Παπαμιχαήλ
Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Φωτογραφίας για την ταινία «Nebraska» του επίσης ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν. Η ταινία «Nebraska» ήταν συνολικά υποψήφια για 6 Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου, Β’ Γυναικείου Ρόλου και Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου. Δύο χρόνια νωρίτερα, η ταινία του Πέιν «Απόγονοι» ήταν υποψήφια για 5 Όσκαρ: Καλύτερης ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερου Μοντάζ, Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου και A’ Ανδρικού Ρόλου. Κέρδισε το Όσκαρ διασκευασμένου Σεναρίου.
Αλεξάντερ Πέιν
Ο Πέιν είναι δύο φορές νικητής του βραβείου Όσκαρ για καλύτερο διασκευασμένο σενάριο και τρεις φορές υποψήφιος για το Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Σκηνοθέτη. Έχει λάβει το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για την ταινία Πλαγίως (2004) και Πρωτότυπου Σεναρίου για την ταινία Οι Απόγονοι (2011)
Γιώργος Λάνθιμος
Ο Κυνόδοντας του Γιώργου Λάνθιμου που έφερε τον ελληνικό κινηματογράφο ξανά στο προσκήνιο και προέτρεψε το κινηματογραφικό κοινό να δει τις ελληνικές παραγωγές με άλλη ματιά, ήταν υποψήφιος στα Βραβεία Όσκαρ που διοργανώθηκαν το 2011. Δεν αποσπά το Όσκαρ καθώς η δανέζικη ταινία «In a Better World» έκλεψε τις εντυπώσεις. Το 2017 είναι ξανά υποψήφιος στην κατηγορία Πρωτότυπου σεναρίου για την ταινία «Αστακός».
Κρις Σάραντον
Ο Κρις Σάραντον με την ερμηνεία του στην ταινία «Σκυλίσια Μέρα» βρέθηκε υποψήφιος για Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.
Τζον Κασαβέτης
Ο Τζον Κασαβέτης ήταν τρεις φορές υποψήφιος για Όσκαρ και μάλιστα σε διαφορετικές κατηγορίες. Το 1968 διεκδικεί το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «The Dirty Dozen», το 1969 το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για την ταινία «Face» και το 1975 το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για την ταινία «A woman under the Influence».
Ντιν Ταβουλάρης
Ο Ντιν Ταβουλάρης προτάθηκε πέντε φορές για Όσκαρ αλλά απέσπασε μόνο το ένα, αυτό της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης για την ταινία «Νονός 2».
Νία Βαρντάλος
Η Νία Βαρντάλος με το επιτυχημένο εισπρακτικά «My Big Fat Greek Wedding» διεκδίκησε το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.
Αλεξάντερ Ντεσπλά
Ο Αλεξάντερ Ντεσπλά ήταν το 2015 υποψήφιος για το Όσκαρ Μουσικής Επένδυσης και μάλιστα για δύο διαφορετικές ταινίες, για το «Imitation Game» και για το «Grand Budapest Hotel» και ήταν η χρονιά του καθώς κράτησε το χρυσό αγαλματάκι για την ταινία Grand Budapest Hotel. Κατά το παρελθόν διεκδίκησε το Όσκαρ Μουσικής Επένδυσης, χωρίς να τα καταφέρει, για το «The Queen», την «Απίστευτη ιστορία του Μπεντζαμιν Μπάτον», το «Fantastic Mr. Fox», τον «Λόγο του Βασιλιά», το «Άργκο» και τη «Philomena».
Λούι Ψυχογιός
Ο Λούι Ψυχογιός κέρδισε Όσκαρ στην κατηγορία Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους για το «The Cove».
Γιώργος Μηλιώτης
Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης έχει κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων για το Happy Feet ενώ είχε υποψηφιότητες και για τα Babe και Lorenzo’s Oil. Στα φετινά Όσκαρ η ταινία του Mad Max: O Δρόμος Της Οργής έχει 10 υποψηφιότητες.
Αντώνης Καταγκάς
Η συμμετοχή του στην παραγωγή της ταινίας «12 χρόνια σκλάβος» μαζί με τον Steve McQueen, τον Brad Pitt και τον Jeremy Kleiner του χάρισε ένα χρυσό αγαλματάκι. Η ταινία βραβεύτηκε με Όσκαρ ως καλύτερη ταινία για το 2014. Ο διάσημος παραγωγός, έχει συμμετάσχει στην παραγωγή περισσοτέρων από 30 ταινιών τα τελευταία 12 χρόνια.
Nikolaj Arcel
Ο Nikolaj Arcel είναι πολυβραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Η ταινία του, «A Royal Affair», ήταν ανάμεσα τις υποψηφιότητες για Όσκαρ στην κατηγορία των ξενόγλωσσων ταινιών το 2013 και κέρδισε 2 βραβεία στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο.
Ελισάβετ Γιάννη – Γεωργίου
Η Ελισάβετ Γιάννη – Γεωργίου το 2015 ήταν υποψήφια για Όσκαρ από κοινού με τον David White στην κατηγορία Makeup and Hairstyling, για τη δουλειά τους στην ταινία Guardians of the Galaxy.
Μαρία Ζαφειροπούλου
Η Mary Zophres είναι αναμφισβήτητα μία από τις δημοφιλέστερες και πιο ταλαντούχες ενδυματολόγους του Χόλιγουντ. Έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όπως o Στίβεν Σπίλμπεργκ. Επίσης, οι αδελφοί Κοέν τα τελευταία δέκα χρόνια δεν την αποχωρίζονται και εκείνη παραλίγο να τους χαρίσει ένα βραβείο Όσκαρ Ενδυματολογίας για την ταινία «True Grit».
Δάφνη Ματζιαράκη
Η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε τα 5 μικρού μήκους ντοκιμαντέρ που θα διεκδικήσουν το Όσκαρ για το 2017. Ανάμεσά τους είναι και το «4.1 Miles» της Δάφνης Ματζιαράκη.