Στους κανόνες εμπλοκής και τα σχετικά πρωτόκολλα, αναφέρθηκε με αφορμή την εμπλοκή της φρεγάτας «Ύδρα» στην επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ, ο Παναγιώτης Παστουσέας, Ναύαρχος εν αποστρατεία, μιλώντας στο ΕΡΤΝews και την εκπομπή News Room.
Συγκεκριμένα δήλωσε: «Η αποστολή της φρεγάτας μας μαζί με την ευρωπαϊκή δύναμη είναι να προστατεύσει τα πλοία τα οποία διέρχονται από το Σουέζ προς τον Ινδικό ή περνάνε από τον κόλπο του Άντεν ή αντίστροφα.
Πρώτη εμπλοκή της φρεγάτας ΥΔΡΑ στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»! Έβαλε με πυροβόλο κατά δύο drones
Αυτό λοιπόν, συγκροτείται ένα κομβόι και συνοδεύονται αυτά τα πλοία όπως περνούν από τις ακτές της Υεμένης για προστασία.
Όταν λοιπόν κάποιο μη επανδρωμένο όχημα αποτελεί απειλή και για τα πλοία που τα συνοδεύουν, αλλά και για τα εμπορικά αυτόματα, για λόγους άμυνας, λαμβάνονται ενέργειες και όταν αποτελούν απειλή, θα τα καταρρίψει και αυτοί είναι οι κανόνες εμπλοκής.
Όταν αποτελούν όμως κίνδυνο για τα πλοία που διέρχονται, δεν είναι επιθετική η αποστολή, είναι αμυντική. Όταν λοιπόν κάποιο όχημα το οποίο πλησιάζει είτε από αέρα είτε από θάλασσα αποτελεί απειλή, δηλαδή ο κυβερνήτης της φρεγάτας και τα Κέντρα επιχειρήσεων κρίνουν ότι με τις πορείες που λαμβάνουν με την συμπεριφορά που έχουν είναι απειλή για τη δύναμη. Μπορεί να είναι και ένα μη επανδρωμένο θαλάσσιο όχημα.
Όλα αυτά λοιπόν τα επεξεργάζονται, όταν θεωρήσουν ότι είναι απειλή θα ρίξουν προειδοποιητική βολή, όπως μάλλον έγινε και στην περίπτωση της φρεγάτας “Ύδρας” και στη συνέχεια, εάν συνεχίσουν την πορεία και την επίδειξη απειλητικές διαθέσεις προς τη δύναμη, τότε θα καταρριφθούν.
Επίσης υπάρχουν απελευθερωμένοι κανόνες εμπλοκής οι οποίοι λένε ποιες συμπεριφορές αποτελούν κίνδυνο, ποιες εχθρικές συμπεριφορές δηλαδή αποτελούν κίνδυνο για τη δύναμη. Όταν λοιπόν πληρούνται αυτές οι συνθήκες, τότε είναι ελεύθεροι, ο κυβερνήτης να ανοίξει πυρ εναντίον αυτού του στόχου, ο οποίος παρουσιάζεται.
Εν πάση περιπτώσει, και σε άλλες περιπτώσεις έχουν κινδυνεύσει σε περιβάλλον πολεμικών συνθηκών. Αλλά εκεί, όπως ξέρετε και όπως ακούμε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης στα διεθνή, βλέπουμε πυραύλους καθημερινά να χτυπούν είτε εμπορικά πλοία, είτε να καταρρίπτονται από είτε από την αμερικανική δύναμη, είτε από την ευρωπαϊκή δύναμη. Πρόσφατα το ιταλικό κατέρριψε δύο UVA.
Επομένως, η περιοχή είναι μια περιοχή που πρέπει τα πλοία τα οποία συμμετέχουν να είναι συνεχώς σε εγρήγορση, δηλαδή θα πρέπει να τα μάτια τους και οι αισθήσεις τους και όλα τα συστήματα τους να είναι συνεχώς σε ετοιμότητα για να αποκρούσουν οποιαδήποτε τέτοιου είδους απειλή».
Ως προς το ενδεχόμενο αντικατάσταση της φρεγάτας με άλλο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, τόνισε πως: «Εάν δεν έχει εκλείψει η απειλή από τους Χούθι, θα γίνει αυτή η ανακύκλωση, θα εναλλάσσονται οι φρεγάτες και οι ναυτικοί και όλα τα πλοία, δηλαδή της ευρωπαϊκής ναυτικής δύναμης θα εναλλάσσονται ώστε να παρέχουν συνεχώς προστασία στα πλοία τα εμπορικά τα οποία διέρχονται από την περιοχή και να λάβετε υπόψη σας ότι πλήττονται άμεσα τα συμφέροντά μας. Ο εμπορικός σταθμός του Πειραιά έχει κάθετη πτώση στις αφίξεις.
Βεβαίως και η Αίγυπτος πλήττεται, η οποία είναι μια χώρα που τη θέλουμε κοντά μας. Επομένως έχουμε πάρα πολλούς λόγους».
Η επιφυλακή και η ξεκούραση του πληρώματος
Ο κ. Παστουσέας ανέφερε ότι: «Θα πρέπει το πλήρωμα να έχει και τις ώρες ξεκούρασης για να μπορεί. Δεν μπορεί να είναι συνέχεια σε στρες και σε εγρήγορση. Άρα λοιπόν εκτιμώ ότι το πλοίο είναι χωρισμένο σε δύο φυλακές, όπως λέμε στο Ναυτικό, δύο κομμάτια, το ένα συνεχώς είναι σε εγρήγορση, το άλλο αναπαύεται και εναλλάσσεται.
Και βέβαια εάν υπάρξει περίπτωση απειλής είναι συναγερμός και όλοι είναι στις θέσεις τους και ανάλογα με το ροτέισον των πλοίων της περιοχής, υπάρχουν και κάποιες μέρες ξεκούρασης στο Τζιμπουτί.
Κάποιοι από τα πλοία είτε είναι ιταλικό, είτε είναι γερμανικό, είτε είναι ισπανικό, πηγαίνουν στο Τζιμπουτί, κάποιες μέρες ξεκουράζονται και στη συνέχεια επανέρχονται.Διότι δεν είναι μόνο η ψυχική κούραση, είναι και το στρες που έχει να κάνει».