
Με μια πράξη βαθιάς ασέβειας προς την ελληνική αρχαία κληρονομιά, το Βρετανικό Μουσείο μετέτρεψε την ιερή γκαλερί Duveen , όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα σε φόντο πολυτελούς γκαλά, προκαλώντας οργή στην Ελλάδα.
Το βράδυ του Σαββάτου, εν μέσω σαμπάνιας, ινδικής κουζίνας και διασημοτήτων, το μουσείο στήριξε «Pink Ball» για να ενισχύσει τα ταμεία του, αγνοώντας πλήρως την ιστορική και πολιτιστική βαρύτητα των γλυπτών. Αυτή η εμπορευματοποίηση των Γλυπτών, το σύμβολο της αρχαίας ελληνικής μεγαλειότητας, υπογραμμίζει την απαξίωση του Βρετανικού Μουσείου απέναντι στην ελληνική μας ιστορία, αυτή είναι μια κίνηση που ξευτελίζει την παγκόσμια κληρονομιά εν ονόματι οικονομικών συμφερόντων!
Τα γλυπτά του Παρθενώνα ως φόντο πάρτι
Η εκδήλωση αυτή είναι η πρώτη από μια σειρά ετήσιων γκαλά εμπνευσμένων από το MET Gala, πραγματοποιήθηκε ακριβώς μπροστά στα Γλυπτά του Παρθενώνα. Τα ανάγλυφα και αγάλματα που αποκόπηκαν βίαια τον 19ο αιώνα.
Οι 800 προσκλήσεις, στα 2.000 λίρες έκαστη, εξαντλήθηκαν άμεσα, με απαίτηση ροζ ενδύματος προς τιμήν της νέας έκθεσης για την αρχαία Ινδία, χρηματοδοτούμενη από την Ινδή φιλάνθρωπο Isha Ambani, συνδιοργανώτρια του γεγονότος. Σαμπάνια έρρεε, ινδικές γεύσεις σερβίρονταν, ενώ ορχήστρες πνευστών και χορευτές λίκνιζαν ανάμεσα στα αρχαία μάρμαρα, μετατρέποντας τον ιερό χώρο σε σκηνή κοσμικού πάρτι . Αυτή η εικόνα με την πολυτελής διασκέδαση με φόντο τα σύμβολα της αθηναϊκής δημοκρατίας, συνιστά ύβρη.Τα Γλυπτά, μάρτυρες του Περικλή και της κλασικής εποχής, χρησιμοποιήθηκαν ως διακοσμητικό σκηνικό για εμπορικό όφελος.
Μπίζνες με την δική μας ιστορία
Παρών ο Mick Jagger, η Naomi Campbell, η Janet Jackson, η Kristin Scott Thomas, ο Manolo Blahnik, ο δήμαρχος του Λονδίνου, ανιψιές της Πριγκίπισσας Νταϊάνα και γόνοι δισεκατομμυριούχων. Επιπλέον έσοδα προέκυψαν από δημοπρασίες, το πορτρέτο κατοικιδίου από την εικαστικό Tracey Emin και ιδιωτική ξενάγηση στο διαμέρισμα της Coco Chanel. Ο διευθυντής Nicholas Cullinan, δικαιολογώντας την πρωτοβουλία, δήλωσε: «Οι οικονομικές πιέσεις απαιτούν ευελιξία και επιχειρηματική σκέψη». Ωστόσο, αυτή η «ευελιξία» θυσιάζει την αξιοπρέπεια, γιατί το μουσείο αντιμετωπίζοντας μειωμένα έσοδα, προτιμά να εξευτελίσει τα Γλυπτά αντί να τα επιστρέψει στην πατρίδα τους, αγνοώντας τις διεθνείς εκκλήσεις για επαναπατρισμό.
Ελληνική οργή... Μια ύβρις προς τον πολιτισμό μας
Η ελληνική πλευρά αντέδρασε με οργή: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι διακοσμητικά αντικείμενα για πάρτι δισεκατομμυριούχων. Είναι κομμάτια της εθνικής μας ταυτότητας, κλεμμένα και εκμεταλλευόμενα» δήλωσε υψηλόβαθμη πηγή από το ΥΠΠΟ .
Το Μουσείο Ακρόπολης, έτοιμο να υποδεχθεί τα μάρμαρα απέναντι από τον Ιερό Λόφο, βλέπει αυτή την κίνηση ως απόρριψη κάθε διαλόγου. Ενώ εντείνονται οι συζητήσεις για δανεισμό ή επιστροφή, το Βρετανικό Μουσείο επιλέγει την εμπορευματοποίηση, δεν σέβεται την αρχαία ελληνική ιστορία, τον πολιτισμό που γέννησε τη Δύση, ούτε την ηθική υποχρέωση απέναντι στην ανθρωπότητα. Αυτή η ασέβεια θυμίζει την αποικιοκρατική νοοτροπία – τα Γλυπτά παραμένουν όμηροι συμφερόντων
Τα τελευταία χρόνια, η πίεση για επιστροφή εντείνεται, από τον Πάπα Φραγκίσκο μέχρι κυβερνήσεις και διανοούμενους. Το Βρετανικό Μουσείο, αντί να δείξει ευαισθησία, ενισχύει την εικόνα του ως «αποθήκη κλεμμένων θησαυρών», χρησιμοποιώντας τα Γλυπτά . Αυτή η νύχτα ροζ πολυτέλειας δεν ήταν απλώς εκδήλωση, ήταν δήλωση πως η ελληνική κληρονομιά είναι εμπόρευμα και όχι ιερό κειμήλιο. Η επιστροφή των Γλυπτών δεν είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης, αλλά δικαίου.