Συγκλονίζουν οι νέες, εναέριες εικόνες που αποκαλύπτουν το μέγεθος της τραγωδίας που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου, 200 μέτρα από το Άδενδρο, έξω από τη Θεσσαλονίκη. Tρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας Intercity. Δύο ακόμη τραυματίες είναι σε βαριά κατάσταση, ενώ άλλοι τέσσερις φέρουν ελαφρά τραύματα.
Αν και έχουν περάσει πάνω από 14 ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης που κόστισε τη ζωή σε 3 ανθρώπους και τον τραυματισμό άλλων 16, εκ των οποίων ορισμένοι πολύ σοβαρά, η κοινή γνώμη εξακολουθεί να είναι απληροφόρητη για τα αίτια που προκάλεσαν τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας Intercity. Μάλιστα υπάρχουν πληροφορίες ότι οι γραμμές ήταν ολοκαίνουριες, το σημείο είναι ευθεία και ομαλό!
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία στο συγκεκριμένο σημείο δεν έχει ποτέ στο παρελθόν σημειωθεί κάποιο σοβαρό περιστατικό που να δικαιολογεί αυτόν τον εκτροχιασμό, και κυρίως την ορμή της μηχανής του τρένου που εισήλθε σε σπίτι και το διαπέρασε.
Κάτι τέτοιο όμως κατά τη γνώμη μας, το ατύχημα δεν δικαιολογείται από την υπερβολική ταχύτητα.
Όμως οι υπεύθυνοι της εταιρείας δήλωσαν ότι από τις πρώτες έρευνες στο σημείο της τραγωδίας, διαπιστώνεται πως το βασικότερο αίτιο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος ήταν η υπερβολική ταχύτητα που είχε αναπτύξει ο μηχανοδηγός.
»Όλα δείχνουν πως έχουμε να κάνουμε με ανθρώπινο λάθος, αλλά οι έρευνες συνεχίζονται και εντός της ημέρας θα έχουμε καλύτερη και ασφαλέστερη εικόνα για τα αίτια» μας επισήμαναν χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο ΟΣΕ, σε ανακοίνωσή του τόνισε πως το επίσημο πόρισμα θα δοθεί την Παρασκευή.
Μνήμες του 2005 ξύπνησε στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης το δυστύχημα με την επιβατική αμαξοστοιχία, καθώς στην ίδια ακριβώς περιοχή πριν από δώδεκα χρόνια είχε και πάλι εκτροχιαστεί τρένο. Τότε δεν υπήρξαν νεκροί παρά μόνο 13 τραυματίες μεταξύ των οποίων και ένα βρέφος. Η διοίκηση του ΟΣΕ τότε είχε αναφέρει ως αιτία του ατυχήματος την υπερβολική ταχύτητα με την οποία είχε εισέλθει το τρένο σε παρακαμπτήριο γραμμή.
Ηταν Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2005, λίγο μετά το μεσημέρι, όταν η αμαξοστοιχία «Ιντερσίτι 71» με 140 επιβάτες που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη- Θεσσαλονίκη- Αθήνα, προσέγγισε το Αδενδρο. «Το είδα να τρέχει, πήγαινε πολύ γρήγορα. Ακουσα ένα δυνατό βουητό, καλώδια τινάζονταν και σηκώθηκε σκόνη. Πηδούσα χόρτα και φράχτες, μια μάνα φώναζε έψαχνε το ένα από τα τρία παιδιά της. Το βρήκαμε στα 20 μέτρα πιο πέρα είχε τιναχτεί έξω από το βαγόνι», είχε δηλώσει τότε ο Ηλίας Μυλωνόγλου, ένας από τους αυτόπτες μάρτυρες που έσπευσαν να βοηθήσουν. Κούρευε το γκαζόν σε ένα από τα σπίτια δίπλα στις σιδηροδρομικές γραμμές όταν συνέβη το ατύχημα. Συνολικά 40 κάτοικοι βοήθησαν τότε στον απεγκλωβισμό των επιβατών. Χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουν τρακτέρ για να σπάσουν μια πόρτα βαγονιού που είχε βγει από τις ράγες.
Το ατύχημα του 2005
Εκείνο το ατύχημα είχε συμβεί 100 μέτρα πριν από το σιδηροδρομικό σταθμό στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης. Τρία βαγόνια εκτροχιάστηκαν, ενώ στο τελευταίο εκδηλώθηκε φωτιά. Εργαζόμενοι του ΟΣΕ τότε εξέφραζαν την ανησυχία τους ότι παρόμοια συμβάντα ενδέχεται να επαναληφθούν. Οπως έλεγαν, έπειτα από πιέσεις για μείωση του χρόνου των δρομολογίων αυξάνονταν οι ταχύτητες των συρμών, χωρίς παράλληλα να βελτιώνεται η σιδηροδρομική υποδομή και το τροχαίο υλικό. Μάλιστα τότε, λίγους μήνες πριν από ατύχημα του Οκτωβρίου 2005, 176 μηχανοδηγοί, ελεγκτές, προϊστάμενοι και συνοδοί αμαξοστοιχιών είχαν προσφύγει στη δικαιοσύνη για τις συνθήκες εργασίας τους (άστατο ωράριο, έλλειψη επαρκούς ανάπαυσης) διεκδικώντας αποζήμιωση.
Οι συγκλονιστικές μαρτυρίες:
Ένας από τους επιβάτες στο μοιραίο τρένο ήταν και ο Στέλιος Τσούλιας ο οποίος με ανάρτησή του πριν από λίγη στον προσωπικό λογαριασμό του στο facebook περιγράφει τα όσα έζησε. «Χθες το βράδυ η τύχη το έφερε να γυρίζω στην Θεσσαλονίκη με το τρένο, μετά από ένα πολύ γεμάτο και δημιουργικό διήμερο στην Αθήνα. Είμαι από τούς «τυχερούς» που βγήκαν από τα βαγόνια με μικρές γρατζουνιές δυστυχώς όμως δύο συνάνθρωποί μας κατέληξαν στο σημείο του ατυχήματος και άλλοι τραυματισμένοι μεταφέρθηκαν στα νοσοκομεία.
Φυσικά το στρες που περάσαμε όλοι οι επιβάτες και οι κάτοικοι του χωριού που προσπαθούσαν να μας απεγκλωβίσουν με ότι είχαν πρόχειρο, σφυριά, λοστούς, φτυάρια νομίζω θα το θυμόμαστε σε όλη μας την ζωή.
Φυσικά είμαστε χαρούμενοι που είμαστε σήμερα (Κυριακή πρωί) καλά, όμως οι άνθρωποι που τραυματίστηκαν και οι οικογένειες των δύο θυμάτων θα πρέπει να μάθουν τουλάχιστον τους λόγους του ατυχήματος.
Από τους απλούς ανθρώπους που έτρεξαν δίπλα μας να σπάσουν τα παράθυρα και να μας τραβήξουν έξω και αφού ήμασταν ασφαλής, μάθανε ότι στο ίδιο σημείο πριν κάποια χρόνια έχει ξανασυμβεί ατύχημα με το τρένο.
Η εικόνα μέσα στο τρένο ήταν τρομακτική, οι θέσεις των επιβατών είχαν φύγει από την βάση τους, οι αποσκευές και τα προσωπικά αντικείμενα των επιβατών ήταν κάπου μέσα στα σίδερα και στα τζάμια που είχαν σπάσει.
Η μυρωδιά από το πετρέλαιο παντού έντονη και λάδια σε πολλά σημεία. Η αμαξοστοιχία ήταν 30 και πλέον ετών από τις πρώτες που ξεκίνησαν τα intercity δρομολόγια στις αρχές του 80.
Οι εγκλωβισμένοι εκλιπαρούσαν για βοήθεια μέσα από το τρένο. Ευτυχώς οι περισσότεροι από το σοκ και μην ξέροντας πραγματικά εάν είχαν τραυματιστεί. Σε δέκα λεπτά νομίζω έφτασε η Αστυνομία λίγο μετά η πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ. Θα πρέπει επιτέλους να μην περιμένουν οι αρχές και τρίτο ατύχημα στο σημείο ώστε να μάθουμε τι δεν γίνεται σωστά στο σημείο αυτό. Είναι το ελάχιστο που χρωστούν σε όλους μας».
Άλλοι επιβάτες περιέγραψαν τις σκηνές που ακολούθησαν τον εκτροχιασμό. «Το μόνο που θυμάμαι είναι πως ξύπνησα απότομα από το δυνατό τράνταγμα που ένιωσα. Δεν πίστευα τι είχε γίνει όταν άκουσα φωνές και ουρλιαχτά. Όλα έγιναν μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Τα βαγονιά είχαν ντελαπάρει και ήταν ξαπλωμένα στο έδαφος. Ύστερα από κάποια ώρα που δεν μπορώ να θυμηθώ πόσο ήταν ήρθαν οι διασώστες. Εκεί άρχισε ο απεγκλωβισμός του εργοδηγού, ενώ όλοι από την αρχή μιλούσαν για νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Πιστεύω ότι ο Θεός με βοήθησε και σώθηκα από θαύμα».
Τύχη βουνό είχαν δύο άτομα αλβανικής καταγωγής που την ώρα της πρόσκρουσης δύο βαγονιών αμαξοστοιχίας του ΟΣΕ στην οικία τους, οι ίδιοι βρίσκονταν μέσα.
Σαστισμένος με ό,τι προηγήθηκε, αλλά και με το φόβο ζωγραφισμένο στο πρόσωπό του ένας εκ των δύο διασωθέντων δήλωνε λίγο αργότερα ότι τρόμαξε πολύ κατά την πρόσκρουση και από το φόβο του πήδηξε έξω από το σπίτι.
«Έγινε μια έκρηξη και στη συνέχεια το τρένο καρφώθηκε αμέσως μέσα στο σπίτι. Εγώ μετά βγήκα έξω και σαν τρελός φώναζα, τσίριζα, έκλαιγα. Πόνεσα πάρα πολύ» ήταν τα πρώτα λόγια ενός άλλου αυτόπτη μάρτυρα και κατοίκου της περιοχής του Αδένδρου που «είδε τον χάρο με τον μάτια του», όπως χαρακτηριστικά είπε, συγκινημένος.
Εξαιρετικά δύσκολος ο απεγκλωβισμός
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κεντρικής Μακεδονίας, αρχιπύραρχος Κωνσταντίνος Πουλτίδης, εξήγησε πως η επιχείρηση ήταν δύσκολη καθώς «υπήρχε μια άμορφη μάζα σιδερικών», ενώ έμφαση δόθηκε στην ταχύτητα απεγκλωβισμού των τραυματιών.
«Οι πρώτες προσπάθειες απεγκλωβισμού ήταν δύσκολες. Οι εύκολες ήταν κυρίως στα πίσω βαγόνια. Από τη μηχανή απεγκλωβίσαμε νεκρό τον πρώτο μηχανοδηγό και δύο τραυματίες, υπαλλήλους του ΟΣΕ. Από το δεύτερο βαγόνι, που ήταν το κυλικείο ανασύραμε ακόμη ένα νεκρό και άλλους πέντε τραυματίες (σ.σ. στο μεταξύ ο ένας κατέληξε σήμερα)».
Σε περιπτώσεις εκτροχιασμού, όπως η χθεσινή, η έμφαση, όπως εξήγησε ο κ. Πουλτίδης, δίνεται στην ταχύτητα απεγκλωβισμού, καθώς «όσο πιο γρήγορα ανασύρεις τον τραυματία τόσες περισσότερες πιθανότητες αποκατάστασης του δίνεις».
Δύναμη της Πυροσβεστικής παραμένει και σήμερα στο σημείο, ενώ γίνονται και προσπάθειες επιδιόρθωσης της γραμμής. «Εμείς είμαστε σήμερα εδώ για πυρασφάλεια, γιατί υπάρχει διαρροή καυσίμου. Τον χώρο τον έχουμε ελέγξει πλήρως, δεν έχουμε πληροφορίες ότι υπάρχει κάποιος άλλος (εγκλωβισμένος). Βάλαμε και ειδικό σκύλο της ΕΜΑΚ στις έρευνες», επισήμανε ο κ. Πουλτίδης.
Τα θύματα:
Ο 46χρονος μηχανοδηγός, Ματθαίος Καλόπουλος ο οποίος έχασε τη ζωή του ακαριαία από τη σφοδρή σύγκρουση.
«Μαύρη Κυριακή ξημέρωσε για την οικογένεια της έλξης καθώς από χθες το βράδυ δεν βρίσκεται κοντά μας ένας αδελφικός φίλος και συνάδελφος που έχασε την ζωή του στο καθήκον. Τα λόγια τούτες τις ώρες είναι περιττά, όλοι γνωρίζαμε ποιος ήταν ο Μάνθος. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα τον σκεπάσει. Εμείς αυτό που θα κάνουμε είναι να τον έχουμε πάντα στην μνήμη και στην καρδιά μας. Τα θερμά μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του. ΑΝΤΙΟ ΦΙΛΕ!»’. Με αυτό τον τρόπο οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ αποχαιρετούν τον συνάδελφό τους που μόλις στα 46 του χρόνια κόπηκε το νήμα της ζωής του με αυτόν τον τραγικό τρόπο.
Την ζωή του έχασε και ο προϊστάμενος Κίνησης Αριστείδη Καλαμπαλίκης.
Συγκλονισμένος από το τραγικό δυστύχημα φίλος και συνάδελφος του προϊστάμενου της αμαξοστοιχίας αποχαιρετά τον άτυχο Αριστείδη Καλαμπαλίκη μέσω του λογαριασμού του στο Facebook αναρτώντας μία φωτογραφία του και γράφοντας το παρακάτω μήνυμα:
«Ένας φίλος και Συναδέλφος έφυγε πριν από λίγο. .Ο Αριστείδης ΚΑΛΑΜΠΑΛΙΚΗΣ Προϊστάμενος Αμαξ/χιων θύμα του χθεσινού τραγικού Συμβάντος στο Αδενδρον Δυστυχώς υπέκυψε στα πολυτραυματα του..Καλό σου ταξίδι ΆΡΗ. .Εδώ κάτω εμείς που μείναμε ωφειλουμε να ουρλιαξουμε και να φωνάξουμε ότι δεν είμαστε Αριθμοί ότι δεν μας αντιμετοπιζουν ως Πρέπει ή εργοδοσία και οι κυβερνήσεις ότι Φίλε Άρη και Μανθο δεν επιστρέψετε ποτέ από την δουλειά σας στην οικογένεια σας ότι δεν καταφέρατε να πάρετε Μεροκάματο Γιατί; Τώρα πρέπει να μπουν όλα επί τάπητος. .Αιώνια σας ή μνήμη».
Ο Δημήτρης Μικρόπουλος είναι το τρίτο θύμα της χθεσινής τραγωδίας στο Άδενδρο.
Ο άτυχος γιατρός έχασε τη ζωή του όταν η αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη βυθίζοντας στο πένθος συγγενείς και φίλους.
Ο Δημήτρης Μικρόπουλος επιβιβάστηκε στο συρμό με προορισμό τη Θεσσαλονίκη όμως το ταξίδι του κατέληξε στη γειτονιά των αγγέλων.
Ο άτυχος γιατρός ήταν επιμελητής Α Γενικής Ιατρικής στο Κέντρο Υγείας Κασσανδρείας Χαλκιδικής και είχε εκλεχθεί δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό των ΑΝΕΛ στη Χαλκιδική.
«Μεγαλη η απωλεια σημερα για την Χαλκιδικη ,την Κασσανδρα , τον ιατρικο κοσμο και το Κινημα των Ανεξαρτητων Ελληνων . Ο ανθρωπος , ο γιατρος , ο αγωνιστης , ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΙΚΡΟΠΟΥΛΟΣ , αφησε την τελευταια του πνοη στο δυστυχημα με το τραινο . ΠΟΛΙΤΕΥΤΗΣ των ανεξαρτητων ελληνων χαλκιδικης από το 2012 εδινε συνεχως το αγωνιστικο του παρων σε κάθε καλεσμα του κινηματος και της κοινωνιας , σε κάθε καλεσμα απλων ανθρωπων για τα καθημερινα τους προβληματα Θελω να εκφρασω ως επικεφαλης του ψηφοδελτιου της Χαλκιδικης του κινηματος των ανεξαρτητων ελληνων , την βαθεια μου θλιψη και τα συλλυπητηρια μου στην οικογενεια του φιλου και αδελφου Δημητρη.
Δημήτρη για μας δεν έφυγες , συνεχιζεις να ζεις και να υπαρχεις», γράφει φίλος του Δημήτρη Μικρόπουλου στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.
«Καλό ταξίδι στον αγαπητό ιατρό, συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο και συνεργάτη μας στην Επιτροπη Τουρισμού του Δημου Κασσάνδρας, Δημήτριος Μικρόπουλοςπου έφυγε ξαφνικά απο κοντά μας ταξιδευοντας με το μοιραίο τρένο που εκτροχιάστηκε χτες .Τα λόγια ειναι φτωχά για να εκφράσουν την οδυνη μας. Ο Δημητρης υπήρξε λαμπρός επιστήμων, εξαιρετικός συναδελφος στην αυτοδιοίκηση και τρυφερός ανθρωπος πάντα διπλα στην αναγκη του Ανθρωπου. Λυπαμαι. Λυπαμαι πολύ. Και θα θυμαμαι οποτε του τηλεφωνουσα για τα θεματα μας που ελεγε : Ελα Μαρια μου. Αυτο το «μου» ρε συ Δημητρη ηταν τοσο οικειο,τοσο καθησυχαστικό,τοσο υποστηρικτικό και τρυφερο απο εκεινα που δυσκολα βρισκεις στο χώρο της Αυτοδιοικησης…», έγραψε κάποιος άλλος.
Την ίδια ώρα με σχετικό δελτίο Τύπου αποχαιρέτησαν οι ΑΝΕΛ το στέλεχος τους: «Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ εκφράζουμε τη βαθύτατη οδύνη μας για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων, ανάμεσα στα οποία ήταν και το στέλεχος του Κινήματός μας, Δημήτρης Μικρόπουλος, και ευχόμαστε ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες. Είναι αυτονόητο ότι θα ριχθεί άπλετο φως στα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία».