Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ημίκλειστη θάλασσα ή πολιτικό εργαλείο; Η Τουρκία “διαβάζει” το Αιγαίο με τη δική της λογική

Η επαναλαμβανόμενη τουρκική αναφορά στο Αιγαίο ως «κλειστή» ή «ημίκλειστη» θάλασσα δεν συνιστά απλό γλωσσικό χαρακτηρισμό, αλλά βασικό εργαλείο μιας ευρύτερης στρατηγικής πίεσης. Στόχος είναι ο περιορισμός των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων μέσω της εργαλειοποίησης του Διεθνούς Δικαίου, με απώτερο σκοπό την πρόκληση συνεκμετάλλευσης θαλάσσιων περιοχών.

Νομική επίκληση 

Η Τουρκία επικαλείται το άρθρο 123 της UNCLOS περί «ημίκλειστης θάλασσας», παρότι δεν έχει κυρώσει τη Σύμβαση. Υποστηρίζει πως η Ελλάδα οφείλει να συνδιαχειρίζεται το Αιγαίο, επικαλούμενη περιβαλλοντικούς λόγους. Ωστόσο, χρησιμοποιεί νομικό πλαίσιο στο οποίο δεν συμμετέχει, υπονομεύοντας την ισχύ των επιχειρημάτων της.

Η προσέγγιση αυτή βασίζεται σε γεωγραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως η εγγύτητα των ακτών και η μεγάλη πυκνότητα νησιών, και υποστηρίζει ότι το Αιγαίο απαιτεί ένα είδος συνδιαχείρισης. Στην πράξη, η τουρκική θέση επιχειρεί να υπονομεύσει κάθε ελληνική πρωτοβουλία που μπορεί να εκληφθεί ως ενίσχυση διοικητικής παρουσίας, ακόμη και αν αυτή αφορά περιβαλλοντικούς σκοπούς, όπως η δημιουργία θαλάσσιων πάρκων.

Η μετατόπιση του ζητήματος σε πεδίο κυριαρχίας

Η τουρκική ρητορική περί ημίκλειστης θάλασσας λειτουργεί ως πρόσχημα για ευρύτερη αμφισβήτηση του νομικού καθεστώτος στο Αιγαίο. Θέματα όπως η υφαλοκρηπίδα, η ΑΟΖ, οι νησίδες και το εύρος των χωρικών υδάτων μετατοπίζονται από τεχνικά ή οικολογικά σε ζητήματα κυριαρχίας.

Η ελληνική ερμηνεία

Η Ελλάδα, επικαλούμενη το άρθρο 122 της UNCLOS, απορρίπτει την ένταξη του Αιγαίου στην έννοια της «ημίκλειστης θάλασσας». Η χώρα τονίζει πως το Αιγαίο έχει ανοιχτή έξοδο στη Μεσόγειο και δεν περιβάλλεται αποκλειστικά από παράκτια κράτη, άρα δεν εμπίπτει στο εν λόγω νομικό πλαίσιο.

Η Αθήνα αναγνωρίζει ως μοναδική εκκρεμότητα με την Τουρκία την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, μέσω διεθνούς δικαίου. Όλες οι υπόλοιπες αξιώσεις θεωρούνται πολιτικά προσχηματικές και νομικά αστήρικτες.

 

Η σύμβαση της Βαρκελώνης και το περιβαλλοντικό πλαίσιο των θαλάσσιων πάρκων

Η Ελλάδα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, κινείται στο πλαίσιο της Σύμβασης της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου, της οποίας είναι συμβαλλόμενο μέρος. Το Πρωτόκολλο για τις Ειδικά Προστατευόμενες Περιοχές (SPA/BD Protocol) επιτρέπει στα κράτη-μέλη να θεσπίζουν εθνικά θαλάσσια πάρκα χωρίς να απαιτείται συμφωνία με τρίτες χώρες. Το μόνο που προβλέπεται είναι η κοινοποίηση της ύπαρξης και των μέτρων διαχείρισης της προστατευόμενης περιοχής.

Η τουρκική αντίδραση στη δημιουργία ελληνικών θαλάσσιων πάρκων στο Ιόνιο και το Αιγαίο εμφανίζεται ασύμβατη με τις αρχές του περιφερειακού διεθνούς δικαίου. Παρότι η Τουρκία συμμετέχει επίσης στη Σύμβαση της Βαρκελώνης, επιλέγει να αγνοήσει τις ουσιαστικές προβλέψεις της, προβάλλοντας αντί για αυτές ένα ερμηνευτικό σχήμα πολιτικής αντιπαράθεσης.

Η πρακτική διεθνών οργανισμών ως επιβεβαίωση της ελληνικής θέσης

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, η Διεθνής Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης και άλλοι εξειδικευμένοι φορείς έχουν αναγνωρίσει πλήρως το δικαίωμα των κρατών να δημιουργούν θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές εντός της δικαιοδοσίας τους. Η διεθνής πρακτική επιβεβαιώνει ότι τέτοια μέτρα δεν απαιτούν την έγκριση ή συναίνεση γειτονικών κρατών, εκτός εάν πρόκειται για διασυνοριακές περιοχές ή κοινές οριοθετήσεις.

Η Ελλάδα εντάσσει τις περιβαλλοντικές της πολιτικές στις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της Σύμβασης της Βαρκελώνης, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνει τους διεθνείς οργανισμούς για τις ενέργειές της. Η τουρκική στάση απέναντι σε αυτά τα μέτρα εμφανίζεται επιλεκτική και συγκρουσιακή, χωρίς να συνοδεύεται από αντίστοιχη περιβαλλοντική δέσμευση.

Η έννοια της ημίκλειστης θάλασσας ως πολιτικό εργαλείο

Η τουρκική αναφορά σε «ημίκλειστη φύση» του Αιγαίου εντάσσεται, σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εργαλειοποίησης του Διεθνούς Δικαίου για την υποστήριξη εθνικών επιδιώξεων. Η χρήση του όρου δεν εδράζεται σε αντικειμενικά γεωγραφικά ή νομικά δεδομένα, αλλά σε πολιτική ανάγκη αποδόμησης της ελληνικής διοικητικής παρουσίας στο Αιγαίο. Η προσπάθεια να παρουσιαστούν περιβαλλοντικές πολιτικές ως εργαλεία κυριαρχίας εντάσσεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε μια συνεχή στρατηγική έντασης.

Tags
Back to top button