Σχέδιο διάσωσης, με ενεργή εμπλοκή του ΑΔΜΗΕ, δρομολογείται για το big project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, το οποίο τελευταία βρίσκεται στην …κόψη του ξυραφιού. Ειδικότερα, οι προσπάθειες για την άρση του χρηματοδοτικού αδιεξόδου φαίνεται ότι ευοδώθηκαν.
Συμφωνία
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ κατέληξε σε προκαταρκτική συμφωνία με ισραηλινό fund για την είσοδό του, με ποσοστό έως 33%, στο μετοχικό κεφάλαιο του Euroasia Interconnector, δηλαδή του φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου. Η συγκεκριμένη εξέλιξη αφενός επιβεβαιώνει το αυξημένο ενδιαφέρον που παρουσιάζεται το τελευταίο διάστημα από την πλευρά του Ισραήλ για το project, αφετέρου δίνει λύση στο χρηματοδοτικό κενό που υπήρχε και έθετε σε αμφισβήτηση την ομαλή εξέλιξη του έργου.
Και αυτό διότι με τη μετοχική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ και του ισραηλινού fund στον Euroasia Interconnector δημιουργούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις (ικανό μετοχικό κεφάλαιο) για τη δανειοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και για την ολοκλήρωση της αρχιτεκτονικής χρηματοδότησής του.
Ο ΑΔΜΗΕ
Η δρομολογημένη συμμετοχή του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Ελλάδας στο έργο, με ποσοστό τουλάχιστον 25% (βάσει του Letter of Intent που έχει υπογράψει με τον Euroasia Interconnector) και με option περαιτέρω αύξησης στο 33%, αποτέλεσε το εχέγγυο για να πεισθούν οι Ισραηλινοί επενδυτές να εισέλθουν στο project, συνεκτιμώντας -μεταξύ άλλων- την τεχνογνωσία του ΑΔΜΗΕ σε έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
ΑΔΜΗΕ: Ολοκληρώθηκε ο «Δυτικός Διάδρομος» μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας - Θα συνεισφέρει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής
H συμφωνία του Διαχειριστή με το ισραηλινό fund είναι «ισοδύναμη» με εκείνη που έχει συνάψει ο ΑΔΜΗΕ με τον Euroasia Interconnector, όπως αποτυπώνεται στο Letter of Intent. Αποτελεί δε το επιστέγασμα της έντονης κινητικότητας που είχε αναπτύξει τόσο ο Διαχειριστής όσο και οι μέτοχοι του φορέα υλοποίησης, οι οποίοι βρίσκονταν το τελευταίο διάστημα σε συζητήσεις προς αναζήτηση δυνητικών επενδυτών.
Μέτοχοι
Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ έχει ενημερώσει τους μετόχους του Euroasia Interconnector για αυτή τη δυνατότητα διεύρυνσης της μετοχικής βάσης και για τα επόμενα βήματα που απαιτούνται προκειμένου να περατωθούν έγκαιρα οι απαραίτητες μετοχικές συμφωνίες. Κι αυτό διότι, στη βάση της σύμβασης που υπέγραψε πρόσφατα ο Euroasia Interconnector με την νορβηγική εταιρεία Nexans για την κατασκευή του καλωδιακού τμήματος της διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου, το πρώτο χρονικό ορόσημο (αφορά στην καταβολή 50 εκατ. ευρώ) εκπνέει σύντομα, ήτοι στις 7 Σεπτεμβρίου.
Παράλληλα, για τον ΑΔΜΗΕ η εξεταζόμενη είσοδος του Κυπριακού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του EuroAsia Interconnector είναι προς το συμφέρον του έργου καθώς θα βελτιώσει ακόμα περισσότερο τις συνθήκες χρηματοδότησης του και θα μπορούσε να δημιουργήσει ακόμα καλύτερες συνθήκες για την εκκίνηση της κατασκευής της διασύνδεσης που θα άρει την ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου.
Για την… ιστορία
Η πορεία υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ κινούνταν στην …κόψη του ξυραφιού όλο το τελευταίο διάστημα, με την Κομισιόν να διαμηνύει ότι μπορεί να απεντάξει το έργο από την κοινοτική χρηματοδότηση εάν η ιδιωτική εταιρεία EuroAsia Interconnector που το «τρέχει» δεν καταφέρει να εκπληρώσει τα ορόσημα που έχουν τεθεί προκειμένου να «ξεκλειδώσει» τα 657 εκατ. ευρώ από το Connecting Europe Facility (CEF).
Άλλα 100 εκατ. ευρώ έχουν δεσμευθεί από το εθνικό Ταμείο Ανάκαμψης της Κύπρου. Τα υπόλοιπα, όμως, η EuroAsia Interconnector θα πρέπει να τα εξασφαλίσει μέσω δανεισμού. Ωστόσο το αίτημα της εταιρείας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για δάνειο περίπου 580 εκατ. ευρώ «κόλλησε» και ζητήθηκε αίτημα επανεξέτασης από τον φορέα υλοποίησης του έργου.
Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί στενά το ζήτημα και βρίσκεται σε επαφή με την Κομισιόν προκειμένου να …μπει το νερό στο αυλάκι, για ένα έργο που έχει χαρακτηριστεί ως κοινού ενδιαφέροντος από την ΕΕ.
Κυπριακό κοινοβούλιο
Πάντως, το «σήριαλ» θα συνεχιστεί και σήμερα στα έδρανα του κυπριακού κοινοβουλίου, καθώς στην Επιτροπή Ενέργειας θα συζητηθεί το θέμα διεξοδικώς, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργών Ενέργειας και Οικονομικών της χώρας, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου, των Διαχειριστών των Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής, της επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο και εκπρόσωπου της EuroAsia Interconnector Limited.
Τα κεφάλαια
Μάλιστα, σύμφωνα με επιστολή που απέστειλε το Υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου στην Επιτροπή Ενέργειας, την οποία δημοσιεύει ο Φιλελεύθερος (philenews.com), δεν προκύπτει ότι η EuroAsia Interconnector βρήκε ή δέσμευσε τα κεφάλαια που απαιτούνται. Επισημαίνεται δε, ότι η εταιρεία δεν έχει ακόμα εκπληρώσει τις προϋποθέσεις που έθεσε η Κομισιόν προκειμένου να ολοκληρωθεί η χορηγία των 657 εκατ. ευρώ, ενώ όσον αφορά στο αίτημα δανεισμού από την ΕΤΕπ σημειώνεται ότι δεν έχει ακόμη απαντήσει επίσημα στη EuroAsia.
«Η κυριότερη καθυστέρηση οφείλεται στο γεγονός ότι ο ιδιωτικός φορέας υλοποίησης θα έπρεπε να είχε ολοκληρώσει το χρηματοδοτικό πλάνο του έργου, δηλαδή να εξασφαλίσει μέσω ιδίων κεφαλαίων, χορηγιών, δανεισμού ή/και επενδυτών το συνολικό ποσό που απαιτείται», σημειώνεται στην επιστολή προς την Επιτροπή Ενέργειας.
Το θέμα αναμένεται να απασχολήσει και στην επικείμενη τριμερή συνάντηση ηγετών Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, η οποία θα πραγματοποιηθεί στη Λευκωσία στις 3 και 4 Σεπτεμβρίου.