“Ήταν παράξενο γιατί ήμουν ξαπλωμένος στο πλάι και αυτή δεν είναι μια θέση που βολεύει για να παίζει κανείς το σαξόφωνο (…) Και, επίσης, το κρανίο μου ήταν ανοιχτό”, λέει ο 27χρονος Dan Fabbio, περιγράφοντας το τι συνέβη κατά τη διάρκεια της χειρουργική επέμβασης στην οποία υποβλήθηκε για την αφαίρεση όγκου στον εγκέφαλο.
Το εν λόγω περιστατικό συνέβη πριν από 13 μήνες, αλλά έγινε ευρέως γνωστό μόλις τώρα, εξαιτίας σχετικής δημοσίευσης στο επιστημονικό περιοδικό Current Biology. Ως γεγονός, σηματοδοτεί μια ακόμα ιστορία επιτυχίας από την χειρουργική ομάδα του τμήματος Translational Brain Mapping του πανεπιστημίου του Ρότσεστερ, που σχεδιάστηκε για να εφαρμόζει εξατομικευμένες πρακτικές στις εγκεφαλικές χειρουργικές επεμβάσεις.
“Η αφαίρεση όγκου από τον εγκέφαλο μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες ανάλογα με τη θέση του. Ο εγκέφαλος του καθενός οργανώνεται με τον ίδιο τρόπο, αλλά υπάρχει και η μεταβλητότητα, δηλαδή αυτά που κάνουν τον κάθε ασθενή διαφορετικό και αυτά θέλουμε να τα διατηρούμε”, λέει ο καθηγητής Brad Mahon, Ph.D., ο οποίος βοήθησε στην ανάπτυξη του πρωτοκόλλου χαρτογράφησης.
Από το 2011, το εν λόγω πρόγραμμα έχει χρησιμοποιηθεί για την χαρτογράφηση χειρουργικών επεμβάσεων για ασθενείς με όγκους του εγκεφάλου, οι οποίοι είναι μαθηματικοί, λογιστές, δικηγόροι, τεχνίτες κ.α. Ο Fabbio ήταν ο πρώτος μουσικός.
Διαγνώστηκε με όγκο στον εγκέφαλο στην ηλικία των 25 ετών μετά από ζάλη και παραισθήσεις. Η μάζα βρισκόταν σε μια περιοχή που συνδέεται με τη μουσική επεξεργασία, κάτι ιδιαίτερα ανησυχητικό για έναν νεαρό άνδρα, του οποίου το πάθος και η καριέρα είναι η μουσική.
Οι γιατροί του Fabbio, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής νευροχειρουργού Webster Pilcher, χρειάστηκαν 6 μήνες μελέτης και οργάνωσης του τρόπου που θα έκαναν στην επέμβαση στον Fabbio.
Ένα από τα τεστ που έκανα στον Fabbio, για να χαρτογραφήσουν τον εγκέφαλό του, αφορούσε εκείνον να ακούει μελωδίες στο πιάνο και να τις αναπαράγει τραγουδιστά, ενώ του έκαναν εκείνη την ώρα μαγνητική τομογραφία. Από αυτά τα τεστ και τις τομογραφίες, οι γιατροί παρήγαγαν έναν τρισδιάστατο χάρτη του εγκεφάλου του Fabbio. Εντόπισαν τις περιοχές ζωτικής σημασίας για την μουσική και την επεξεργασία της γλώσσας και έτσι “έχτισαν” βήμα-βήμα τις ακριβείς κινήσεις που έκαναν στην χειρουργική επέμβαση του Fabbio τον Ιούλιο του 2016.
Κατά τη διάρκεια της λεπτής επέμβασης, ο Fabbio ήταν ξύπνιος και έκανε πάλι μουσικές και γλωσσικές δοκιμές. Μόλις αφαιρέθηκε ο όγκος του, ήρθε η ώρα για το… σόλο του με το σαξόφωνο. Ενώ βρισκόταν στο πλευρό του, ο Fabbio έπαιζε ένα τραγούδι που είχε προετοιμάσει εκ των προτέρων και το οποίο επιλέχθηκε επειδή δεν απαιτεί βαθιές αναπνοές. Το απέδωσε άψογα και έτσι όλοι ήξεραν ότι η επέμβαση στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.
iatropedia.gr