Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΚΥΡΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΕΚΤΑΚΤΟ: Δηλώσεις Ισραήλ για τους αγωγούς φυσικού αερίου – Δύο αγωγοί θα κατασκευαστούν μέσω Κύπρου-Ελλάδας και Τουρκίας (!) -Τέλος στη ρωσική ενέργεια με ασπίδα το «ιππικό» των ΗΠΑ

Το Ισραήλ αποφάσισε να υλοποιήσει δύο αγωγούς ταυτόχρονα για την εξαγωγή του φυσικού αερίου τους στην ΕΕ, ο ένας αγωγός θα «πατήσει» Τουρκία (Ερντογάν θέλοντας)  και ο άλλος στην Κύπρο –Κρήτη –Πελοπόννησο- Ιταλία.  Την εξέλιξη την είχαμε αναφέρει στο άρθρο μας  όπου είχαμε αποκαλύψει τις τέσσερις επιλογές.

Αξιόπιστες πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι όσο υπάρχει ο Ερντογάν στην εξουσία οι Ισραηλινοί δεν είναι σίγουροι για τίποτα γι’ αυτό και θα υλοποιηθεί οπωσδήποτε ο αγωγός δια μέσου Κύπρου και Ελλάδος ενώ στον «άλλον» αναμένουμε εξελίξεις στην Τουρκία . 

Σύμφωνα με τον υπουργό ενέργειας του Ισραήλ Yuval Steinitz η χώρα θα γίνει μέρος ενός περιφερειακού κέντρου εφοδιασμού της Ευρώπης  δια μέσου της Τουρκίας και Ελλάδος με φυσικό αέριο.

Αυτό σημαίνει αυτόματα  ότι ούτε ο «Turk  Stream» αλλά ούτε και ο «South Stream» θα μπορέσουν να κατασκευαστούν και η Ρωσία θα μείνει έξω από το εφοδιασμό της Ευρώπης από τον νότο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι έρχονται άσχημες εξελίξεις στην περιοχή…

Όπως αποκάλυψε ο επικεφαλής των εθνικών υποδομών, ενέργειας και υδάτων του κράτους του Ισραήλ, Yuval Steinitz η κυβέρνηση του είναι αποφασισμένη να δει όχι μόνο έναν αλλά δύο μεγάλους αγωγούς να μεταφέρουν ισραηλινό φυσικό αέριο  στις ακτές της Ευρώπης.

«Η ιδέα μου είναι ότι η ανατολική Μεσόγειος είναι μια τεράστια οικονομική περιοχή ανάμεσα σε Κύπρο, Ισραήλ και  Αίγυπτο στη νοτιοανατολική γωνία της ανατολικής Μεσογείου, η οποία θα γίνει ένα είδος «αντικαταστάτη» της Βόρειας Θάλασσας για την ΕΕ,»,  είπε ο ίδιος σε συνέντευξή του , ενόψει της διάσκεψης  στη Νέα Υόρκη στις 7 Μαΐου.

Μετά από χρόνια γραφειοκρατικών διαφωνιών και καθυστερήσεων επήλθε πρόοδο στη βιομηχανία φυσικού αερίου της χώρας, με την εκμετάλλευση του κοιτάσματος Λεβιάθαν.

Το κοίτασμα ευρίσκεται σε μια λεκάνη που αναμένεται όχι μόνο να ενισχύσει τις εγχώριες προμήθειες, αλλά και να χρησιμεύσει ως διέξοδο για την εξαγωγή των υδρογονανθράκων στους «άμεσους γείτονες» του Ισραήλ και στην  ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Η εξαγωγή του φυσικού αερίου αναμένεται να ξεκινήσει από το κοίτασμα Λεβιάθαν το 2019 και ο Steinitz τονίζει ότι είναι πρόθυμος να προχωρήσουν τα σχέδια για την κατασκευή ενός αγωγού εξαγωγής όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και προς την Ιταλία, μέσω της  Κύπρου και της  Ελλάδας.

«Πρέπει να κάνουμε και τα δύο», είπε αποφασιστικά.

Ο αγωγός προς την Τουρκία, εφόσον ολοκληρωθεί θα είναι σημαντικά φθηνότερος και θα έχει λιγότερες επιπλοκές υποδομών ενώ θα μπορούσε πιθανότατα να ολοκληρωθεί εντός τριών ετών, σύμφωνα με τον υπουργό.

Από την επίσκεψή του στην Τουρκία τον περασμένο Οκτώβριο, ο Steinitz είπε ότι έχει ήδη πραγματοποιήσει τρεις γύρους συνομιλιών για το θέμα με τον Τούρκο ομόλογό του, Berat Albayrak.

«Ελπίζουμε να συνάψουμε διακυβερνητική συμφωνία με ένα μνημόνιο κατανόησης μεταξύ της Τουρκίας και του Ισραήλ φέτος το καλοκαίρι», είπε ο Ισραηλινός αξιωματούχος.

Ο  500-χιλιομέτρων αγωγός προς την Τουρκία θα πρέπει όμως να περάσει  μέσα από την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κύπρου,  μια χώρα που έχει εμπλακεί σε δεκαετίες συγκρούσεων με την Τουρκία, λόγω της κατοχής του βόρειου τμήματος του νησιού.

«Ο αγωγός θα είναι επιτρεπτός ανεξαρτήτως κυπριακής έγκρισης λόγω του γεγονότος ότι θα περάσει μόνο μέσα από την ΑΟΖ της χώρας και όχι από έδαφος» ,  εξήγησε ο Steinitz .

Παράλληλα με τις προσπάθειες  προώθησης του αγωγού στην Τουρκία, ο υπουργός έχει θέσει τα θεμέλια για την κατασκευή ενός αγωγού  2.200 χιλιομέτρων  που θα συνδέει το Ισραήλ  με την Ιταλία διαμέσου της  Κύπρου και της  Ελλάδας.

«Αυτό είναι το πιο φιλόδοξο έργο, το πιο περίπλοκο και το πιο ακριβό. Αυτός όμως ο αγωγός θα είναι ένας άνευ προηγουμένου αγωγός, ο μεγαλύτερος υποθαλάσσιος στον κόσμο αλλά και ο βαθύτερος», είπε ο ίδιος σημειώνοντας ότι ο αγωγός θα ευρίσκεται στα 3 χιλιόμετρα  βάθος.

Μια μελέτη σκοπιμότητας που διεξήχθη από την ιταλική εταιρεία ενέργειας Edison,  περιγράφει ως «πολύ ενθαρρυντικά» τα αποτελέσματα  που δείχνουν  ότι ενώ μέχρι τώρα κανένας τέτοιος αγωγός δεν έχει κατασκευαστεί πριν, η διαδικασία είναι τεχνολογικά εφικτή. Επιπλέον, το έργο θα είναι πολύ λιγότερο δαπανηρό από ό, τι είχε προηγουμένως εκτιμηθεί και θα  ανέρχεται περίπου σε  6 δις $ .

«Παρά το γεγονός ότι τόσο ο ελληνο-κυπριακός αγωγός όπως και ο τουρκο-ισραηλινός αγωγός θα είναι έργα του ιδιωτικού τομέα θα χρηματοδοτηθούν και από κρατικές αλλά και ιδιωτικές τράπεζες», είπε ο Steinitz ενώ η συζήτηση έχει «ανοίξει το δρόμο για να συμβεί αυτό». Μέχρι στιγμής, είπε, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να δώσει την εκτίμηση της για το δεύτερο έργο.

«Αυτή τη στιγμή, η ΕΕ λαμβάνει φυσικό  αέριο από δύο κύριες πηγές, την  Ρωσία στα ανατολικά και στην Βόρεια Θάλασσα (Νορβηγία, Δανία και Μεγάλη Βρετανία) στα δυτικά», εξήγησε ο Steinitz .

«Αυτή είναι η εικόνα», είπε. «Η Βόρεια Θάλασσα είναι στα πρόθυρα της εξάντλησης. Στην πραγματικότητα, η εξάντληση έχει ήδη ξεκινήσει σε ορισμένες περιοχές.», δήλωσε ο ίδιος.

Είναι επιθυμία του Ισραηλινού υπουργού η ανατολική Μεσόγειος να προμηθεύσει με φυσικό αέριο κατά κύριο λόγο Ισραηλινό  και κυπριακό  την ΕΕ για να συμπληρωθεί αυτό το κενό μέσω αγωγού που θα καταλήγει στην  Ιταλία και μετά σε άλλες χώρες της ΕΕ.

«Έχουμε εδώ ένα είδος γεωγραφικού πλεονεκτήματος που είναι η εγγύτητά μας στην Ευρώπη και ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιήσουμε αυτό το πλεονέκτημα είναι η κατασκευή δια-μεσογειακών αγωγών, στην Ιταλία και την Ελλάδα από τη μία πλευρά, και στην Τουρκία, από την άλλη πλευρά», είπε ο Steinitz .

Κατά τη γνώμη του Steinitz, η αξιοπιστία είναι ένα βασικό πλεονέκτημα για το Ισραήλ και την Κύπρο, καθώς είναι και οι δύο χώρες του ΟΟΣΑ .

«Εν τω μεταξύ, ο υποθαλάσσιος αγωγός είναι  υπό συζήτηση για το βάθος  του  με στόχο να εξασφαλιστεί  ότι ένα υποβρύχιο δεν θα είναι καν σε θέση να φθάσει την υποδομή αυτή και να προκαλέσει ζημιά», εξήγησε ο ίδιος.

Τα σχέδια αυτά στηρίζουν θερμά και οι ΗΠΑ οι οποίες θα αποστέλλουν συχνά ναυτικές δυνάμεις στην περιοχή για τον έλεγχο και την ασφάλεια.

«Είχαμε πολύ καλή συνεργασία και σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την ενέργεια στο παρελθόν, και είχα μια πολύ καλή και πολύ θετική προσέγγιση με τον [πρώην υπουργό ενέργειας] Ernest Moniz,» είπε ο Steinitz. «Αλλά είμαι σίγουρος ότι πρόκειται να είναι το ίδιο, ακόμη και  με τον [νυν] Rick Perry.»

Παρά το γεγονός ότι έχουν ανακαλυφθεί περίπου 900 δισ 1.000 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην ισραηλινή ΑΟΖ μέχρι στιγμής, ο Steinitz εξέφρασε την ελπίδα ότι στο μέλλον οι εξερευνήσεις θα αποκαλύψουν  πολλά περισσότερα .

Πρόκειται σαφώς όμως για το διακύβευμα ενός τεράστιου «παιχνιδιού» ( για τους ισχυρούς και την ΝΤΠ αυτό είναι), των δεινών της οικονομικής κρίσης της Ελλάδος, της απόπειρας πραξικοπήματος της Τουρκίας, του πολέμου φυσικά στην Συρία και πολλών άλλων δεινών που έρχονται…μέχρι να γίνει η μοιρασιά και οι αγωγοί.

Tags
Back to top button