Του Μανώλη Κείου
Σαν σήμερα έλαβε χώρα η Πρώτη Σύνοδος της Νίκαιας, η πρώτη Οικουμενική Σύνοδος της Χριστιανικής Εκκλησίας, το 325 μΧ,. Τη σημερινή ημέρα διάλεξε ο Πάπας Φραγκίσκος να προπαγανδίσει τις… ενωτικές του διαθέσεις μιλώντας για ενιαίο δόγμα που ενώνει, σε αντιδιαστολή με την ιδεολογία που χωρίζει.
Αυτό ήταν το μήνυμα του Πάπα Φραγκίσκου στην ομιλία στην Casa Santa Marta.
Ο Πάπας στήριξε τις σκέψεις του στη Σύνοδο της Ιερουσαλήμ, η οποία πραγματοποιήθηκε, γύρω στο έτος 49, και περιγράφεται στις Πράξεις των Αποστόλων [15:6-29]. Σε αυτήν πρωτοστάτησε ο Αγ. Ιάκωβος (ο Αδελφόθεος), Επίσκοπος Ιεροσολύμων και όρισε πως οι μεταστραφέντες Εθνικοί δεν όφειλαν να ασπασθούν τον Ιουδαϊσμό για να είναι Χριστιανοί. Πρωτοστάτες σε αυτήν ήταν ακόμη οι Άγιοι Παύλος και Βαρνάβας
Ο ποντίφικας λοιπόν σημείωσε ότι ακόμη και στην πρώτη χριστιανική κοινότητα «υπήρχαν ζήλιες, αγώνες εξουσίας, μια ορισμένη κακία που ήθελε να ωφεληθεί και να αγοράσει δύναμη».
Πάντα υπάρχουν προβλήματα, είπε τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Είμαστε άνθρωποι, είμαστε αμαρτωλοί», αλλά διευκρίνισε πως το γεγονός ότι είμαστε αμαρτωλοί μας οδηγεί στην ταπεινοφροσύνη και στην έλξη προς τον Κύριο, σαν Σωτήρα που μας σώζει από τις αμαρτίες μας.
Όσον αφορά τους εθνικούς που κάλεσε το Πνεύμα να γίνουν Χριστιανοί, ο Φραγκίσκος υπενθύμισε ότι σύμφωνα με την ανάγνωση των Πράξεων οι Απόστολοι και οι πρεσβύτεροι επέλεξαν αρκετούς ανθρώπους να πάνε στην Αντιόχεια μαζί με τον Παύλο και τον Βαρνάβα. Η ανάγνωση περιγράφει δύο διαφορετικά είδη ανθρώπων: εκείνους που είχαν «δυναμικές συζητήσεις» αλλά με «καλό πνεύμα»αφενός, και αφετέρου εκείνους που «έσπειραν τη σύγχυση».
Είναι σαφές πως η αιχμή αφορά σε όσους αντιδρούν στα οικουμενιστικά σχέδια του ιδίου του ποντίφικα και του “αδελφού” του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου είτε αυτοί προέρχονται από την Ορθοδοξία είτε από τον Ρωμαιοκαθολικισμό….
Και ο Πάπας συνεχίζει:
«Ηταν η ομάδα των Αποστόλων που ήθελαν να συζητήσουν το πρόβλημα, και οι άλλοι που πήγαν για να δημιουργήσουν προβλήματα. Διχάζουν, διαιρούν την Εκκλησία, λένε ότι αυτό που κήρυξαν οι Απόστολοι δεν είναι αυτό που είπε ο Ιησούς, ότι δεν είναι η αλήθεια. Οι απόστολοι συζήτησαν την κατάσταση μεταξύ τους και τελικά κατέληξαν σε συμφωνία. Αλλά δεν ήταν πολιτική συμφωνία. Ήταν η έμπνευση του Αγίου Πνεύματος που τους οδήγησεί”
Ο Πάπας επεσήμανε ακόμη την «ελευθερία του Πνεύματος» που οδηγεί σε συμφωνία. Έτσι, είπε, οι εθνικοί επετράπησαν να εισέλθουν στην Εκκλησία χωρίς να υποστούν περιτομή. Ήταν στο επίκεντρο της «πρώτης Συνόδου» της Εκκλησίας: το Άγιο Πνεύμα και αυτοί, ο Πάπας με τους Επισκόπους, όλοι μαζί «συγκεντρώθηκαν για να «διευκρινίσουν το δόγμα» και αργότερα, μέσα στους αιώνες – όπως στην Έφεσο ή στο Βατικανό – διότι «είναι καθήκον της Εκκλησίας να διευκρινίσει το δόγμα», έτσι ώστε «αυτό που είπε ο Ιησούς στα Ευαγγέλια, τι είναι το Πνεύμα των Ευαγγελίων, να γίνει κατανοητό καλά»:
«Αλλά υπήρχαν πάντα άνθρωποι που χωρίς καμία εντολή βγαίνουν για να διαταράξουν τη χριστιανική κοινότητα με ομιλίες που αναστατώνουν τις ψυχές λέγοντας: “Όχι, κάποιος που λέει ότι είναι αιρετικός, δεν μπορεί να λέει αυτό, ή το άλλο. Αυτό είναι το δόγμα της Εκκλησίας” και χαρακτήρισε “φανατικούς που σπέρνουν ζιζάνια για να χωρίσουν τη χριστιανική κοινότητα” όσους αντιδρούν.
“Και αυτό είναι το πρόβλημα: όταν το δόγμα της Εκκλησίας, αυτό που προέρχεται από το Ευαγγέλιο, αυτό που εμπνέει το Άγιο Πνεύμα γίνεται ιδεολογία. Και αυτό είναι το μεγάλο λάθος αυτών των ανθρώπων. »
Αυτά τα άτομα, ισχυρίστηκε ο Πάπας μιλώντας για όσα αναφέρουν οι Πράξεις των Αποστόλων αλλά εννοώντας και τους σημερινούς αντιδρώντες, «δεν ήταν πιστοί, ήταν ιδεολογικοί», είχαν μια ιδεολογία που έκλεισε την καρδιά στο έργο του Αγίου Πνεύματος.
“Οι Απόστολοι, από την άλλη πλευρά, σίγουρα συζήτησαν τα πράγματα σθεναρά, αλλά δεν ήταν ιδεολογικοί. Είχαν ανοιχτές καρδιές σε ό, τι είπε το Άγιο Πνεύμα”
Η τελική προτροπή του Πάπα Φραγκίσκου ήταν να μην φοβόμαστε κατά πρόσωπο «τις απόψεις των ιδεολόγων της διδασκαλίας».
Η Εκκλησία, κατέληξε, έχει «το σωστό διευθυντήριο, το διευθηντήριο του Πάπα, των Επισκόπων των Συνόδων, «Και πρέπει να ακολουθήσουμε το μονοπάτι που προέρχεται από το κήρυγμα του Ιησού και από τη διδασκαλία και την αρωγή του Αγίου Πνεύματος «, που είναι» πάντα ανοιχτό, πάντα ελεύθερο , διότι το δόγμα ενώνει, οι Σύνοδοι ενώνουν τη χριστιανική κοινότητα , Ενώ, από την άλλη πλευρά, «η ιδεολογία χωρίζει».