
Η Τουρκία συζητά την αγορά έως και 24 αεροσκαφών Eurofighter Typhoon από το Κατάρ, καθώς ο αμερικανικής κατασκευής στόλος F-16 πλησιάζει στο τέλος της επιχειρησιακής του ζωής, σύμφωνα με αξιωματούχους που γνωρίζουν τις διαπραγματεύσεις.
Στόχος είναι η απόκτηση αεροσκάφους για την Άγκυρα το οποίο θα μπορεί να αντιπαρατεθεί στα ελληνικά Rafale στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, που αποτελούν περιοχές υψίστης σημασίας για την Τουρκία το επόμενο διάστημα.
Ηλεκτροσόκ στις σχέσεις Ελλάδας – Κύπρου! Ποιος τραβάει το καλώδιο;
Στις 7 Οκτωβρίου 2025, το Middle East Eye ανέφερε ότι ανώτεροι Τούρκοι αξιωματούχοι άμυνας συναντήθηκαν με ομολόγους του Κατάρ στη Ντόχα στις αρχές Οκτωβρίου 2025 για να εξετάσουν την πιθανή αγορά των αεροσκαφών Eurofighter Typhoon.
Η πρόταση καλύπτει έως και 24 μαχητικά Tranche 3A που βρίσκονται επί του παρόντος στο απόθεμα του Κατάρ και θα απαιτούσε έγκριση εξαγωγής από τα μέλη της κοινοπραξίας Eurofighter.
Οι Τούρκοι Επιτελικοί Αξιωματικοί και πολιτικοί Αξιωματούχοι, βλέπουν την επιλογή ως μέτρο γέφυρας για τη διατήρηση της επιχειρησιακής ικανότητας της Πολεμικής Αεροπορίας τους, ενώ ο εκσυγχρονισμός των αμερικανικής κατασκευής F-16 συνεχίζεται και το εγχώριο πρόγραμμα Kaan προχωρά προς την παραγωγή.
Η απόκτηση 24 Eurofighter Typhoons Tranche 3A από το Κατάρ θα καλύψει προσωρινά ένα κενό δυνατοτήτων που δημιουργήθηκε από τη σταδιακή γήρανση του στόλου F-16 της Τουρκίας, μέχρι το Kaan, το εγχώρια αναπτυγμένο μαχητικό πέμπτης γενιάς, να καταστεί πλήρως λειτουργικό.
Στις συζητήσεις συμμετείχαν ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ και ο Διοικητής της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας Πτέραρχος Ζίγια Καντίογλου , οι οποίοι συναντήθηκαν με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Άμυνας του Κατάρ Σαούντ Αλ Θάνι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, και οι δύο πλευρές βρίσκονται κοντά στην επίτευξη συμφωνίας, αν και οι τελικές λεπτομέρειες, όπως η τιμολόγηση, και η τεχνική υποστήριξη συντήρησης διευθετηθούν.
Εάν η συμφωνία προχωρήσει, η Τουρκία θα παραλάβει 24 Eurofighter Typhoon Tranche 3A από το Κατάρ, δίνοντας βραχυπρόθεσμη ώθηση στην πολεμική αεροπορία της, καθώς αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση να αντικαταστήσει τον παλαιωμένο στόλο F-16.
Το Κατάρ διαθέτει επί του παρόντος 24 Eurofighter Typhoon που αποκτήθηκαν μέσω συμφωνίας 6,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την BAE Systems το 2017.
Αυτά τα αεροσκάφη είναι από τις πιο σύγχρονες εκδόσεις του Typhoon, με ψηφιακά ηλεκτρονικά συστήματα, το ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) Captor-E και αναβαθμισμένα αμυντικά συστήματα.
Οποιαδήποτε πώληση θα απαιτούσε την έγκριση των χωρών της κοινοπραξίας Eurofighter, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Γαλλίας, οι οποίες επιβλέπουν από κοινού τις αποφάσεις εξαγωγής για το αεροσκάφος.
Πηγές στην Ευρώπη αναφέρουν ότι υπάρχει γενική υποστήριξη για τη συμφωνία, καθώς η Τουρκία θεωρείται σημαντικός μελλοντικός πελάτης που μπορεί αργότερα να αναζητήσει νεότερα μοντέλα Tranche 4 εξοπλισμένα με το νέο Ευρωπαϊκό Κοινό Σύστημα Ραντάρ (ECRS) Mk2, το οποίο, σύμφωνα με την BAE Systems, θα βελτιώσει σημαντικά την εμβέλεια ανίχνευσης και την απόδοση του ηλεκτρονικού πολέμου.
Για την Άγκυρα, η αγορά αυτών των αεροσκαφών από το Κατάρ, αποτελεί έναν πρακτικό τρόπο διατήρησης της επιχειρησιακής ετοιμότητας, ενώ το εγχώριο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών συνεχίζει να αναπτύσσεται.
Η Φον ντερ Λάιεν ρίχνει το φταίξιμο στον Πούτιν! Φταίει αυτός ή... η δική της αποτυχία για την Ευρωπαική Ένωση;
Τον Ιούλιο του 2025, η Τουρκία υπέγραψε ένα προκαταρκτικό μνημόνιο συμφωνίας με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά 40 νέων Eurofighter Typhoon, αλλά το σχέδιο αυτό δεν έχει προχωρήσει λόγω διαφωνιών σχετικά με την τιμολόγηση και τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης.
Τούρκοι αξιωματούχοι έχουν χαρακτηρίσει την αρχική προσφορά ως πολύ ακριβή και, ακόμη και αν υπογραφεί μια τελική σύμβαση, οι παραδόσεις θα διαρκέσουν αρκετά χρόνια.
Αντίθετα, τα αεροσκάφη που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία του Κατάρ θα μπορούσαν να παραδοθούν πιο γρήγορα μόλις δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις.
Η επιλογή είναι ελκυστική επειδή θα βοηθούσε την Τουρκία να αποφύγει ένα κενό στις δυνατότητες στα τέλη της δεκαετίας του 2020, όταν πολλά από τα F-16 της θα αρχίσουν να φτάνουν στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής.
Όταν το πρόγραμμα Eurofighter ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 ως κοινή προσπάθεια μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας, η Άγκυρα αρχικά παρακολούθησε στενά την ανάπτυξή του, αλλά επέλεξε να συνεχίσει τη συνεργασία της με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο F-16 Fighting Falcon.
Το Eurofighter τέθηκε σε λειτουργία το 2003, εξελισσόμενο σταδιακά μέσω των διαμορφώσεων Tranche 1, 2 και 3, καθεμία από τις οποίες εισάγει νέα ραντάρ, συστήματα αποστολών και δυνατότητες όπλων.
Για την Τουρκία, το αεροσκάφος αυτό, αντιπροσωπεύει μια γέφυρα μεταξύ αεροσκαφών τέταρτης και πέμπτης γενιάς, συμβατό με τα πρότυπα του ΝΑΤΟ και προσφέροντας αποδεδειγμένη απόδοση σε αποστολές αεράμυνας και πολλαπλού ρόλου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η απόκτηση αεροσκαφών Tranche 3A από το Κατάρ θα επέτρεπε στην Άγκυρα να ενσωματώσει ένα ώριμο ευρωπαϊκό σύστημα, διατηρώντας παράλληλα την ευελιξία για μελλοντική συμμετοχή σε προγράμματα αναβάθμισης ή βιομηχανικές συνεργασίες που συνδέονται με την κοινοπραξία Eurofighter.