
Πρόκειται κυρίως για φορολογούμενους που δηλώνουν χαμηλά ή μηδενικά εισοδήματα, αλλά βρίσκονται αντιμέτωποι με επιβαρύνσεις μόνο και μόνο επειδή κατέχουν ένα παλαιό αυτοκίνητο ή ένα μικρό ακίνητο. Το κράτος θεωρεί ότι αυτά τα περιουσιακά στοιχεία συνεπάγονται ένα ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα και το προσθέτει στη φορολογική τους δήλωση, ανεξάρτητα από την σημερινή πραγματική οικονομική τους δυνατότητα, σύμφωνα με το
Η κυβέρνηση από την ΔΕΘ και την Auto Thessaloniki, επιχειρεί να δώσει λύση σε αυτή την αναχρονιστική πρακτική, προχωρώντας σε μεσοσταθμική μείωση των τεκμηρίων κατά 30%. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί που βλέπουν κάθε χρόνο το τεκμήριο του αυτοκινήτου να τους «φουσκώνει» την οφειλή, θα έχουν αισθητή ελάφρυνση. Τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται σήμερα σε περίπου 4,5 δισ. ευρώ, με τους φόρους που απορρέουν από αυτά να ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ, ποσό που καταβάλλεται από πολίτες οι οποίοι συχνά δεν διαθέτουν τα πραγματικά εισοδήματα για να τα στηρίξουν.
Η στοχευμένη μείωση, που θα αφορά κυρίως την κύρια κατοικία, το αυτοκίνητο και την ελάχιστη τεκμαρτή διαβίωση (3.000 ευρώ για τον άγαμο και 5.000 ευρώ για τον έγγαμο), αναμένεται να περιορίσει κραυγαλέες αδικίες. Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις νέων ανθρώπων που βρέθηκαν να πληρώνουν φόρο μόνο επειδή κληρονόμησαν ένα μικρό αυτοκίνητο και ένα σπίτι από τους γονείς τους.
Παράλληλα, η κυβέρνηση διατηρεί ανοιχτή την προοπτική πλήρους κατάργησης τόσο των τεκμηρίων διαβίωσης όσο και του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος, όταν ενισχυθούν ακόμη περισσότερο τα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου. Μέχρι τότε, οι μειώσεις που προωθούνται λειτουργούν ως ανάσα για πάνω από 1,3 εκατομμύριο φορολογούμενους, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν φόρο για εισοδήματα που στην πραγματικότητα δεν έχουν.