
Το Βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στη διατήρηση της ετοιμότητας του στόλου των υποβρυχίων του. Οι παρατεταμένες επισκευές, οι ελλείψεις σε υποδομές και η ανεπάρκεια τεχνικού προσωπικού έχουν οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου από τα δέκα πυρηνικά υποβρύχια, μόλις δύο είναι πλήρως επιχειρησιακά.
Την απόφαση για την έναρξη διορθωτικών ενεργειών έλαβε ο στρατηγός Sir Gwyn Jenkins, ο οποίος ανακοίνωσε μια επείγουσα εκστρατεία διάρκειας 100 ημερών με στόχο τη μείωση των καθυστερήσεων και την επαναφορά του στόλου σε κατάσταση επιχειρησιακής ετοιμότητας.
Δέκα υποβρύχια, δύο λειτουργικά
Αυτή τη στιγμή, το Royal Navy διαθέτει δέκα υποβρύχια: πέντε πολλαπλών χρήσεων τύπου Astute και τέσσερα στρατηγικά υποβρύχια μεταφοράς βαλλιστικών πυραύλων τύπου Vanguard. Θεωρητικά, αυτό επιτρέπει στο Ηνωμένο Βασίλειο να εκπληρώνει τις περισσότερες αποστολές αποτροπής πυρηνικής απειλής και περιπολίας στον βόρειο Ατλαντικό. Στην πράξη, όμως, μόνο δύο υποβρύχια είναι έτοιμα για δράση – ένα τύπου Astute (HMS Anson) και ένα τύπου Vanguard (το όνομά του δεν έχει αποκαλυφθεί).
Τα υπόλοιπα υποβρύχια βρίσκονται σε μακροχρόνιες επισκευές ή αναμένουν συντήρηση. Το HMS Ambush είναι εκτός υπηρεσίας για πάνω από 1175 ημέρες. Το HMS Astute, το πρώτο της σειράς, παραμένει στο λιμάνι για περίπου 111 ημέρες, ενώ τα υπόλοιπα υποβρύχια περνούν κατά μέσο όρο αρκετές εκατοντάδες ημέρες στα ναυπηγεία.
Επισκευές, καθυστερήσεις και έλλειψη προσωπικού
Το κύριο πρόβλημα του βρετανικού στόλου υποβρυχίων είναι οι υπερβολικά μεγάλοι χρόνοι τεχνικής εξυπηρέτησης και η παρωχημένη υποδομή επισκευών, η οποία δεν μπορεί να υποστηρίξει ούτε τον υπάρχοντα αριθμό μονάδων. Επιπλέον, υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού, ικανού να πραγματοποιήσει επισκευές με τον απαιτούμενο ρυθμό.
Σύμφωνα με την πύλη Militarnyi, το Royal Navy λαμβάνει τώρα μια σειρά μέτρων για να βελτιώσει την επιχειρησιακή ετοιμότητα των υποβρυχίων του. Στο πλαίσιο του προγράμματος EUSTON, πραγματοποιείται αγορά πλωτών ξηρών δεξαμενών για την υποστήριξη των επισκευών και τη μείωση του χρόνου ακινησίας των μονάδων. Παράλληλα, στη βάση Devonport διεξάγεται εκτεταμένος εκσυγχρονισμός των υποδομών στο πλαίσιο του έργου SWIF (Submarine Workforce and Infrastructure Future), με στόχο την αύξηση της δυνατότητας επισκευών και την ενίσχυση του τεχνικού προσωπικού. Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη οργανωτική αναδιάρθρωση για τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη βελτίωση των διαδικασιών λήψης αποφάσεων, οι οποίες για χρόνια παρέλυαν το σύστημα τεχνικής υποστήριξης του στόλου.
Νέα υποβρύχια υπό κατασκευή
Παρά τις δυσκολίες στη συντήρηση των υπαρχόντων μονάδων, το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζει το πρόγραμμα κατασκευής νέων στρατηγικών υποβρυχίων τύπου Dreadnought, τα οποία θα αντικαταστήσουν τις παλαιές μονάδες τύπου Vanguard.
Στο ναυπηγείο της BAE Systems στο Barrow-in-Furness ξεκίνησε πρόσφατα η κοπή των μεταλλικών φύλλων για την κατασκευή του τέταρτου και τελευταίου υποβρυχίου της σειράς – HMS King George VI. Οι νέες μονάδες αναμένεται να αποτελέσουν τη βάση της πυρηνικής αποτροπής του Ηνωμένου Βασιλείου για τις επόμενες δεκαετίες.