Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΙΣΤΟΡΙΑ

Pirelli 45η έκδοση: Το ημερολόγιο που κάθε χρόνο γράφει τη δική του ιστορία

Το “The Cal 2018” του Βρετανού φωτογράφου Tim Walker είναι η 45η έκδοση του ημερολογίου που γεννήθηκε επίσημα το 1964. Η φωτογράφηση έγινε στο Λονδίνο και η νέα έκδοση διαδέχεται αυτή του 2017 του Γερμανού φωτογράφου Peter Lindbergh.

Το “The Cal”™ ήταν πνευματικό παιδί της Pirelli UK Limited, της Βρετανικής θυγατρικής εταιρίας του Group, η οποία εργάστηκε στο project με απεριόριστη ελευθερία κινήσεων. Το 1964 οι Βρετανοί, αναζητώντας μία στρατηγική μάρκετινγκ που θα βοηθούσε την Pirelli να ξεχωρίσει από τον τοπικό ανταγωνισμό, ανέθεσαν στον καλλιτεχνικό διευθυντή Derek Forsyth και το Βρετανό φωτογράφο Robert Freeman, διάσημο για τα πορτρέτα των Beatles, να δημιουργήσουν κάτι εντελώς πρωτοποριακό για την εποχή.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα ποιοτικό, αποκλειστικό προϊόν με καλλιτεχνικές και πολιτισμικές αποχρώσεις που από την αρχή ξεχώρισε από τον κόσμο της μόδας και του “γκλάμουρ”.

Από τότε και για 50 χρόνια, το “The Cal”™ συνέχισε να σηματοδοτεί το πέρασμα των χρόνων με έργα των πιο αναγνωρισμένων φωτογράφων της εποχής τους – αποτυπώνοντας και ερμηνεύοντας τη σύγχρονη κουλτούρα και συχνά καθιερώνοντας νέες τάσεις.

Οι τρεις εποχές του “The Cal”™

Η ιστορία του Ημερολογίου της Pirelli μπορεί να χωριστεί σε τρεις διαφορετικές εποχές:

Την πρώτη δεκαετία - 1964 - ’74 - την οποία ακολούθησε μία διακοπή της έκδοσης (για εννέα χρόνια) λόγω της παγκόσμιας ύφεσης που προκλήθηκε από τον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, το λεγόμενο αραβοϊσραηλινό πόλεμο και την πετρελαϊκή κρίση.

Τη δεύτερη δεκαετία - ’84 - ’94 – κατά τα διάρκεια της οποίας το Ημερολόγιο επανακυκλοφόρησε και η επιτυχία του έφτασε στα ύψη.

Από το 1994 μέχρι σήμερα, που περιλαμβάνει την αλλαγή της χιλιετίας, οπότε και το “The Cal”™ μεταμορφώθηκε σε αντικείμενο cult και αναγνωρίστηκε ως πρωτοποριακό concept.

Η δεκαετία 1964 - ’74

Στα πρώτα χρόνια του “The Cal”™ κυριαρχούσαν οι Beatles, η ροκ μουσική και η μίνι φούστα, αλλά και τα κινήματα διαμαρτυρίας της νεολαίας και τα αντιπολεμικά συλλαλητήρια λόγω Βιετνάμ. Το Ημερολόγιο σύντομα από ‘εταιρικό δώρο’ για σημαντικούς πελάτες έγινε αποκλειστική έκδοση για ένα ακόμα πιο περιορισμένο κοινό.

Τα μοντέλα ήταν κυρίως νεαρά κορίτσια στα πρώτα τους βήματα, φωτογραφημένα σε ατμοσφαιρικά και μοναδικά σκηνικά: εξωτικές παραλίες και τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Αλλά ακόμα και αυτές οι πρώτες λαμπερές φωτογραφίες απηχούσαν τη γνήσια αισθητική φιλοσοφία και κουλτούρα του Ημερολογίου: Το “The Cal”™ φιλοδοξούσε να γίνει σύμβολο της αλλαγής των καιρών.

Το 1968, ο Harri Peccinotti εμπνεύστηκε από την ποίηση των Elizabeth Barrett Browning, Allen Ginsberg και Ronsard, ενώ την επόμενη χρονιά απέρριψε τις στημένες πόζες προτιμώντας τις πιο φυσικές και αυθόρμητες φωτογραφίσεις στις ηλιόλουστες παραλίες της Καλιφόρνια. Το 1972, η Sarah Moon έγινε η πρώτη γυναίκα φωτογράφος που τράβηξε φωτογραφίες για το Ημερολόγιο καταρρίπτοντας μια για πάντα τα σχετικά ταμπού.

Η ανακοίνωση το Μάρτιο του 1974 για τη διακοπή της έκδοσης προκάλεσε μεγαλύτερο σάλο στα Βρετανικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης από όσο το λανσάρισμά του, αποδεικνύοντας τη συνεχώς αυξανόμενη αναγνώριση της επιτυχίας του Ημερολογίου της Pirelli. Τη δεκαετία που ακολούθησε, διάφορα βιβλία, συλλογές και ανθολογίες, σε διαφορετικές γλώσσες, ήταν αφιερωμένα στο Ημερολόγιο, με πιο διάσημο ένα αφιέρωμα το 1975 στα δέκα χρόνια του “The Cal”™,  με νοσταλγικό πρόλογο γραμμένο από τον μοναδικό David Niven.

Η δεκαετία ’84 - ‘94

Το 1984 τελικά σηματοδότησε την πολυαναμενόμενη επιστροφή του Ημερολογίου. Με νέο καλλιτεχνικό διευθυντή τον Martyn Walsh, το Ημερολόγιο επέστρεψε στις ρίζες του, συμπεριλαμβάνοντας κάποιες διακριτικές σχεδόν ανεπαίσθητες αναφορές στο κύριο προϊόν του Group: τα ελαστικά. Στις παραλίες των Μπαχάμας, δίπλα στα όμορφα μοντέλα φωτογραφημένα για το Ημερολόγιο του 1984 από τον Uwe Ommer, μυστηριώδη ίχνη εμφανίζονταν στην άμμο: ήταν το σχέδιο πέλματος του τελευταίου προϊόντος της Pirelli, του ελαστικού Ρ6. Σε ό,τι αφορά την προϊοντική διαφημιστική χρήση ήταν μία διακριτική αλλά διάχυτη παρουσία, προβάλλοντας την τεχνολογία της εποχής.

Το 1987, ο Terence Donovan δημιούργησε ένα επαναστατικό Ημερολόγιο μόνο με μαύρα μοντέλα, στο οποίο συμμετείχε η μόλις 16 ετών Naomi Campbell στο ξεκίνημα της καριέρας της. Την επόμενη χρονιά, ο Barry Lategan συμπεριέλαβε άντρα μοντέλο για πρώτη φορά σε ένα παραδοσιακό μέσον επίδειξης γυναικείας ομορφιάς. Το 1990, ο Arthur Elgort δημιούργησε το πρώτο ασπρόμαυρο Ημερολόγιο Pirelli, αφιερωμένο στους Ολυμπιακούς Αγώνες και τη Γερμανίδα σκηνοθέτη Leni Riefenstahl.

Από το 1994 μέχρι σήμερα

Το 1993, που συνέπεσε με το τέλος μιας ακόμα δεκαετίας και μετά από μία αλλαγή στην ηγεσία της εταιρίας, υπήρξε μία ακόμα αποφασιστική καμπή. Η Pirelli ανέβασε το πήχη διεθνώς, λανσάροντας διαφημιστικές καμπάνιες υψηλού προφίλ (συμπεριλαμβανομένης της διάσημης φωτογραφίας του σπρίντερ Carl Lewis με κόκκινες γόβες στιλέτο) και το Ημερολόγιο έγινε ένα από τα βασικά εργαλεία για να μεταφέρει τη νέα εικόνα του Group.

Την καλλιτεχνική κατεύθυνση ανέλαβε η διεύθυνση της εταιρίας στο Μιλάνο και αποφασίστηκε ότι όλες οι αναφορές σε ελαστικά έπρεπε να σταματήσουν. Έτσι, το “The Cal”™ επανήλθε στην αρχική του ταυτότητα μία καλλιτεχνική έκδοση χωρίς περιορισμούς ή όρια για τους δημιουργούς του πλην των κεντρικών στόχων για στυλ και καλαισθησία. Άλλωστε, η Pirelli είναι μία διεθνής μάρκα που δεν αντιπροσωπεύεται από μία μόνο προϊοντική οικογένεια, αλλά εκφράζει ένα ευρύ φάσμα αξιών και εννοιών, πρωτίστως μία δέσμευση στην καινοτομία και την αναζήτηση τελειότητας, στοιχείων που ανέκαθεν ενέπνεαν και το Ημερολόγιο.

Το 1994, ο Herb Ritts λανσάρισε μία νέα εποχή του “The Cal”™ με την ελίτ των supermodels: Cindy Crawford, Helena Christensen, Kate Moss και Karen Alexander. Το Ημερολόγιό του, με τίτλο “A Homage to Women” (‘Φόρος Τιμής στις Γυναίκες’) θέλησε να απαθανατίσει “τις γυναίκες της δεκαετίας του '90 και τη θέση τους στον κόσμο: περήφανες, σέξι και όμορφες εσωτερικά”.

Από τότε, το δημιουργικό ταλέντο των φωτογράφων και η μαγική γοητεία των μοντέλων αποτέλεσαν τους ακρογωνιαίους λίθους για την επιτυχία του Ημερολογίου Pirelli. Η σχέση του με τον κόσμο της μόδας και του “γκλάμουρ” έγινε ακόμα ισχυρότερη: για τα αστέρια της πασαρέλας, μία εμφάνιση στο “The Cal”™ αποτελεί μέγιστη καταξίωση και υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των νεοφερμένων μοντέλων στο χώρο.

Naomi Campbell (πάλι) το 1995 (φωτογράφος: Richard Avedon); Carré Otis, Eva Herzigova και Nastassja Kinsky στο ’96 (φωτογράφος: Peter Lindbergh), και Inés Sastre και Monica Bellucci (το πρώτο μοντέλο από την Ιταλία) το ’97. Το 1998, ο Bruce Weber αφιέρωσε μερικές πόζες σε αρσενικούς αστέρες του κινηματογράφου και τραγουδιστές, ανάμεσα στους οποίους οι Robert Mitchum, John Malkovich, Kris Kristofferson, B.B.King και Bono, ενώ η Alek Wek και η Laetitia Casta ήταν τα πρόσωπα του 1999, φωτογραφημένα από τον Herb Ritts, και το 2000, από την Annie Leibovitz.

Ο εικοστός πρώτος αιώνας ξεκίνησε με ένα Ημερολόγιο Pirelli που δημιούργησε ο Mario Testino φωτογραφίζοντας στη Νάπολη μεταξύ άλλων τις Gisele Bündchen και Frankie Rayder. Το 2002 το Ημερολόγιο περιείχε πολλές ηθοποιούς και δύο διάσημες εγγονές: τη Lauren Bush (17 ετών, εγγονή του George Senior) και Kiera Chaplin (εγγονή του μεγάλου Charlie). Το καστ του 2003, φωτογραφημένο και πάλι από τον Bruce Weber, ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό: με τρεις Ιταλίδες καλλονές (Mariacarla Boscono, Eva Riccobono και Valentina Stilla) δίπλα σε διάσημα μοντέλα όπως οι Sophie Dahl, Heidi Klum, Karolina Kurkova και Natalia Vodianova, και εκπροσώπους του αντρικού φύλου από το χώρο του κινηματογράφου και του αθλητισμού (Alessandro Gassman, Stephane Ferrara και Richie La Montagne).

Η έκδοση 2004, στην 40ή επέτειο του “The Cal”™, είχε θέμα τις ελπίδες και τα όνειρα διάσημων προσωπικοτήτων όπως η Catherine Deneuve και η Isabella Rossellini και απέπνεε την τεχνολογική δημιουργικότητα  του Nick Knight. Το 2005 ήταν η σειρά του Patrick Demarchelier: στο “O espirito do Brazil” φωτογράφησε μοντέλα του αναστήματος της Naomi Campbell και νέα στο χώρο όπως η Adriana Lima στις ηλιόλουστες παραλίες της Ipanema και της Copacabana.

Το διάσημο Αγγλο/Τουρκικό δίδυμο Mert & Marcus ήταν οι καλλιτέχνες της έκδοσης 2006, οι οποίοι επέλεξαν τη ρετρό γοητεία των sixties της Κυανής Ακτής (Côte d’Azur) και αισθησιακές καλλονές όπως οι Jennifer Lopez, Kate Moss και Gisele Bündchen. Το 2007 ήταν η χρονιά του Χόλυγουντ καθώς συμμετείχαν πέντε ντίβες: Sophia Loren, Penelope Cruz, Hilary Swank, Naomi Watts και η ανερχόμενη Lou Doillon, που ποζάρισαν στο φακό των Ines & Vinoodh Matadin στην Καλιφόρνια.

Το 2008, ο Patrick Demarchelier ανέλαβε για μία φορά την επιμέλεια του The Cal™, επιλέγοντας για πρώτη φορά τοποθεσίες στην Ασία. Με αποκλειστική φωτογράφηση στη Σαγκάη, το καστ ήταν ένα μίγμα από Ανατολή και Δύση, και περιλάμβανε την Κινέζα ηθοποιό Maggie Cheung και το top model Doutzen Kroes. 

Το 2009 ο γνωστός καλλιτέχνης Peter Beard ταξίδεψε το “The Cal”™ στη Μποτσουάνα, για να φωτογραφίσει διεθνούς φήμης μοντέλα όπως οι Daria Werbowy, Lara Stone και Mariacarla Boscono. Ο Beard, ο οποίος είχε ζήσει στην Κένυα για 30 χρόνια, είναι ένας από τους παγκοσμίως μεγαλύτερους φωτογράφους που έχουν απαθανατίσει το μυστήριο και τη γοητεία της Αφρικής. Την έκδοση 2010 ανέλαβε ο Αμερικανός φωτογράφος Terry Richardson - το “τρομερό παιδί” που είναι γνωστό για το άσεμνο, προκλητικό στυλ του, ο οποίος δούλεψε με χαλαρούς, θρασείς χαρακτήρες όπως οι Miranda Kerr, Lily Cole, Rosie Huntington και Ana Beatriz.

Πίσω από το ημερολόγιο του 2011 βρισκόταν η δημιουργική ευφυΐα του Karl Lagerfeld: καλλιτέχνης, εστέτ και πολυτάλαντος, θρύλος στον κόσμο της μόδας. Στο στούντιό του στο Παρίσι, ο Lagerfeld δημιούργησε τη “Μυθολογία”  “Mythology”, ένα ημερολόγιο που ανέδειξε το πάθος του για την κλασική Ελληνική και Ρωμαϊκή κουλτούρα. Το εκθαμβωτικό καστ από εκπροσώπους του γυναικείου και ανδρικού φύλου περιλάμβανε τα μοντέλα Baptiste Giabiconi και Brad Kroenig και την ηθοποιό Julianne Moore. Η έκδοση 2012 ήταν δημιουργία του Mario Sorrenti, του πρώτου Ιταλού φωτογράφου, που επέλεξε την Κορσική σαν σκηνικό για τη “Λήθη” “Swoon”, με πρωταγωνίστριες τις Milla Jovovich, Kate Moss και Isabeli Fontana.

Το 2013, το “The Cal”™ ήταν υπόθεση του Steve McCurry, ενός από τους παγκοσμίως πιο διάσημους φωτογράφους ρεπόρτερ, του οποίου οι φωτογραφίες για την Pirelli αποκάλυπταν τη μεταβαλλόμενη κοινωνική και οικονομική κατάσταση στη Βραζιλία. Το καστ του περιλάμβανε τη Βραζιλιάνα ηθοποιό Sonia Braga, την τραγουδίστρια Marisa Monte, και τα μοντέλα Adriana Lima, Petra Nemcova και Summer Rayne Oakes.

Για να γιορτάσει την 50ή επέτειο του “The Cal”, η Pirelli αποφάσισε να μην δημιουργήσει ένα ‘Ημερολόγιο 2014’, αλλά να αποκαλύψει για πρώτη φορά το 1986 Pirelli Calendar του Helmut Newton που μέχρι τότε διατηρούσε στα αρχεία της εταιρίας.

Το 2015 ήταν η σειρά του Steven Meisel, και το 2016 ακολούθησε η Annie Leibovitz και το 2017 ο Peter Lindbergh, ο πρώτος που έχει δημιουργήσει τρία Ημερολόγια.

 

 

 

 

Tags
Back to top button