Έχει παρατηρηθεί ότι η Τουρκία τον τελευταίο χρόνο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην παραγωγή οπλικών συστημάτων και μέσων προκειμένου να αντιμετωπίσει την Ελληνική κυριαρχία στον υποβρύχιο πόλεμο σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στα 4 υπερσύγχρονα υποβρύχιά μας τύπου Παπανικολής κλάσης 214, από τα συνολικά 11 που διαθέτουμε, γεγονός που αποτελεί σημαντικό τροχοπέδη στα σχέδιά της για διεξαγωγή ευρείας κλίμακας αποβατική επιχείρηση, με σκοπό την κατάληψη νησιών μας.
Η "υποθαλάσσια" ισχύς της Τουρκίας αυξάνεται συνεχώς
Επί του παρόντος, το τουρκικό ναυτικό διαθέτει συνολικά 12 υποβρύχια σε 3 διαφορετικές κλάσεις.
Nέα υποβρύχια για το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό
Οι Τούρκοι αποφάσισαν ότι από φέτος και μετά, ένα υποβρύχιο θα τίθεται σε λειτουργία κάθε χρόνο και 6 υποβρύχια κλάσης Reis θα παραδοθούν στο τουρκικό ναυτικό έως το 2027.
ήταν :
TCG Piri Reis – 2022
TCG Hizir Reis – 2023
TCG Murat Reis – 2024
TCG Aydin Reis – 2025
TCG Seydi Ali Reis – 2026
TCG Selman Reis – 2027
Ωστόσο, ο TCG PİRİREİS (S-330), το πρώτο υποβρύχιο της κλάσης REİS, γνωστό και ως Type 214TN, συνάντησε καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να μπει φέτος στην υπηρεσία του Τουρκικού Ναυτικού.
Από την άλλη, οι παραδόσεις των άλλων 5 υποβρυχίων της ίδιας κλάσης θα συνεχιστούν για χρόνια και σύμφωνα με τον στόχο όλα τα υποβρύχια θα παραδοθούν έως το 2028, αντί του 2027 που ήταν η σχεδίαση που προαναφέραμε.
Εκσυγχρονισμός παλιών υποβρυχίων και ενσωμάτωση συστήματος διαχείρισης μάχης
Παράλληλα η Τουρκία έχει εκπονήσει έργο Εκσυγχρονισμού "Half-Life" ("Ημίσειας Ζωής) 4 Υποβρυχίων κλάσης PREVEZE, ολοκληρώνοντας με επιτυχία δραστηριότητες αποδοχής ορισμένων κρίσιμων συστημάτων με ευθύνη της STM.
Επιπλέον, η εταιρεία STM ανέλαβε την ευθύνη της ενσωμάτωσης πλατφόρμας του συστήματος διαχείρισης μάχης HAVELSAN Advent-Müren, το οποίο θα ενσωματωθεί και στα υποβρύχια κατηγορίας Gür.
Τουρκική τορπίλη "AKYA"
Η Τουρκία επίσης πρόσθεσε πρόσφατα την National Heavy Class Torpedo Roketsan "AKYA" στο απόθεμά της. Η τρπίλη "AKYA" μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από υποβρύχια κλάσης Reis όσο και από 12 υποβρύχια παλιάς γενιάς που βρίσκονται στο απόθεμα.
Ανθυποβρυχιακά αεροσκάφη ATR-72/600
Είναι γνωστό πίσης ότι η σύμβαση του έργου Meltem-III, καλύπτει την προμήθεια συνολικά 6 αεροσκάφη ATR-72/600 και την τροποποίησή τους σε διαμόρφωση ASW και ASUW για το τουρκικό ναυτικό, ενώ καθήκοντα ανθυποβρυχιακού πολέμου θα ανατεθούν στα Aksungur UAV.
Μίνι υποβρύχιο STM-500
Τέλος πρόσφατα σε Διεθνή αμυντική έκθεση οι Τούρκοι παρουσίασαν που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ειδικές δυνάμεις και μπορεί να μεταφέρει έως και 6 άτομα, πραγματοποιώντας υποθαλάσσια διείσδυση σε μησιά-νησίδες-βραχονησίδες στο Αιγαίο.
Τουρκική θαλάσσια νάρκη "ΜΑΛΑΜΑΝ"
Πέραν των ανωτέρω, οι Τούρκοι κατασκεύασαν η οποία έχει ως βάση την βόμβα Mk84.
Αεροπορικές πλατφόρμες όπως το μαχητικό αεροσκάφος F-16, τα UCAV Akıncı και Aksungur, που μπορούν να μεταφέρουν πυρομαχικά MK-84 βάρους περίπου 2000 λίβρες, θα μπορούν επίσης να εκτοξεύουν την νάρκη MALAMAN.
Η θαλάσσια νάρκη αναπτύσσεται με τη μορφή της βόμβας Mk-84 Utility και μπορεί να εκτοξευθεί από απόσταση 70 km στο επιθυμητό σημείο με κιτ καθοδήγησης ακριβείας όπως KGK, HGK και LGK.
Ρομποτικό υποθαλάσσιο όχημα και το νέο σόναρ "YAKAMOS-RT"
Επίσης η τουρκική αμυντική εταιρεία ASELSΑN προέβη στην κατασκευή ενός όπως ονομάζει , ένα νέο μη επανδρωμένο υποβρύχιο αυτόνομο ρομποτικό όχημα σε σχήμα και μέγεθος τορπίλης.
Τέλος ανέπτυξαν ειδικά για να παρέχει ικανότητα ανθυποβρυχιακού πολέμου σε μικρότερες πλατφόρμες, όπως περιπολικά σκάφη και μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα που δεν μπορούν να εξοπλιστούν με σύστημα σόναρ τοποθετημένο στο κύτος, που λειτουργούν επίσης σε ρηχά νερά.
Το νέο Μίνι υποβρύχιο πολλαπλών χρήσεων DATUM
, οι "γείτονες" ξεκίνησαν το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Mini υποβρυχίων πολλαπλών ρόλων (ÇAMD) στις 2 Ιουλίου 2021 από την DATUM Submarine Technologies and Applied Engineering, θυγατρική του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης,
Ο κύριος σκοπός του έργου είναι η ανάπτυξη «μιας πλατφόρμας στην οποία πολλά συστήματα όπως κυψέλες καυσίμου, μονάδες σόναρ, τορπίλες και δολώματα τορπιλών, μπορούν να δοκιμαστούν στο μίνι υποβρύχιο, όπου θα έχει 4 μέλη ως πλήρωμα.
Το υποβρύχιο διαθέτει 4 θαλάμους ωφέλιμου φορτίου με διαστάσεις 100cm x 50cm x 50cm. Συστήματα με βάρος 400 kg και κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας 5 kWh μπορούν να δοκιμαστούν υποβρύχια.
Στο μέλλον, το όχημα μεταφοράς SAT (SDV), το υποβρύχιο όχημα διάσωσης (DSRV), το μη επανδρωμένο υποβρύχιο όχημα και το τουριστικό υποβρύχιο μπορούν να αναπτυχθούν από το δοκιμαστικό υποβρύχιο.
Το ÇAMD, το οποίο θα έχει μήκος 12 μέτρα, έχει αναπτυχθεί για να μεταφέρεται στο δρόμο με ρυμουλκούμενο φορτηγού.
Η δοκιμή έγινε σε παραθαλάσσια κωμόπολη της Ανατολικής Θράκης
Πριν να κατασκευαστεί το κύριο ανθεκτικό σκάφος μήκους 8 μέτρων και διαμέτρου 2 μέτρων, κατασκευάστηκε ένα ανθεκτικό σκάφος μικρής κλίμακας μήκους 2 μέτρων και διαμέτρου 1,5 μέτρων για τη δοκιμή της τεχνικής παραγωγής και έγινε δοκιμαστική κατάδυση στα ανοιχτά της İğneada (κωμόπολη της Ανατολικής Θράκης παραθαλάσσια στη Μαύρη θάλασσα, κοντά στα σύνορα με την Βουλγαρία) στις 11 Ιουλίου 2023.
Δεν υπήρξε καμία φθορά στο σκάφος, το οποίο παρέμεινε στα 400 μέτρα υπό πίεση 40 bar για 45 λεπτά και ξεκίνησε η παραγωγή του ανθεκτικού σκάφους 8 μέτρων.
Η παραγωγή του κύριου σκάφους ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2023.
Το ÇAMD είναι το πρώτο τοπικά σχεδιασμένο υποβρύχιο που εγκρίθηκε από τον Türk Loydu. Από τον Οκτώβριο ολοκληρώθηκε η Φάση Λεπτομερούς Σχεδιασμού της ÇAMD. Ο Türk Loydu εξέτασε 51 Λεπτομερή Έγγραφα Σχεδιασμού της ÇAMD και ολοκληρώθηκε η Διαδικασία Έγκρισης Σχεδίου.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Το υποβρύχιο περιλαμβάνει συστήματα κύριας κατάδυσης, επένδυσης και ρύθμισης δεξαμενών και τα κυκλώματα αντλίας και πεπιεσμένου αέρα. Υπάρχει ένα ηλεκτρικό σύστημα και σύστημα ελέγχου που αναπτύχθηκε ειδικά για τα συστήματα ελέγχου του οχήματος και του τύπου που συνδέονται με αυτό το σύστημα, καθώς και για ομάδες αισθητήρων όπως συστήματα πίεσης, διάφορα αέρια, και πυρκαγιά.
Η πλοήγηση του μίνι υποβρυχίου, που διαθέτει συστήματα βυθομέτρου, υψομέτρου και ραντάρ, παρέχεται από ειδικό σύστημα αδρανειακής πλοήγησης ενσωματωμένο με GPS στο νερό και ταχύμετρο Doppler κάτω από το νερό.
Το ÇAMD διαθέτει δύο αναδιπλούμενους ιστούς, κεραίες για διάφορα συστήματα επικοινωνίας και πλοήγησης και μια ηλεκτροοπτική κάμερα που μπορεί να δει 360 μοίρες. Υπάρχουν συστήματα διάσωσης έκτακτης ανάγκης, σημαντήρες διάσωσης και εξαρτήματα άγκυρας.
Ένας υδρόψυκτος ηλεκτροκινητήρας, ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί σε μελέτες επανδρωμένων/μη επανδρωμένων υποβρυχίων που θα αναπτυχθούν τοπικά στην Τουρκία στο πλαίσιο του ÇAMD, αναπτύχθηκε εγχώρια και σε εθνικό επίπεδο από το εργοστάσιο κινητήρων Femsan DC και πιστοποιήθηκε από τον Türk Loydu.
Έχουν διεξαχθεί προκαταρκτικές μελέτες για την ενσωμάτωση των υποβρυχίων σόναρ που αναπτύχθηκαν από την ASELSAN, της ελαφριάς τορπίλης Orka που αναπτύχθηκε από τη ROKETSAN και της κυψέλης καυσίμου υδρογόνου που αναπτύχθηκε από την ASPİLSAN στο Mini Submarine Πολλαπλών Χρήσεων.
Γενικά χαρακτηριστικά
Γενικά χαρακτηριστικά του μίνι υποβρυχίου πολλαπλών χρήσεων DATUM:
Μήκος: 12 μέτρα
Διάμετρος: 2 μέτρα
Βάθος κατάδυσης: 300 μέτρα
Ταχύτητα λειτουργίας: 4 κόμβοι
Μέγιστη Ταχύτητα: 8 κόμβοι
Διάρκεια πλεύσης: 20 ώρες στους 4 κόμβους
Πλήρωμα: 4
Κύρια πρόωση: Ηλεκτρικός κινητήρας, έλικας επτά λεπίδων, μπαταρία μολύβδου-οξέος
Ταξινόμηση: Türk Loydu
"Πακτωλός" τουρκικών υποθαλάσσιων μέσων
Από τα παραπάνω διαπιστώνουμε ένα τουρκικό πακτωλό υποθαλάσσιων μέσων, σε μια προσπάθεια των "γειτόνων" για ναυτική κυριαρχία έναντι της Ελλάδας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, η οποία είναι αναγκαία προκειμένου η Τουρκία να αποτολμήσει εφαρμογή των υπαρχόντων σχεδίων της για κατάληψη των νησιών μας στο Αρχιπέλαγος.
Απαιτείται η συνέχιση και επαύξηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων της χώρας μας, σε συγκερασμό με διαρκή επαγρύπνηση των Ενόπλων Δυνάμεων, απέναντι στον Τούρκο που προετοιμάζεται πυρετωδώς για στρατιωτική αναμέτρηση μαζί μας.