Την περασμένη εβδομάδα δείξαμε ότι ενώ οι τιμές φυσικού αερίου των ΗΠΑ είχαν αρκετούς καταλύτες που τις οδήγησαν υψηλότερα τις τελευταίες εβδομάδες, ένας από τους μεγαλύτερους μοχλούς για τον οποίο το φυσικό αέριο διαπραγματεύεται στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, ήταν η πρόσφατη αύξηση των εξαγωγών LNG σε Ευρώπη, όπως εξήγησε αναλυτικά ο ενεργειακός αναλυτής του Reuters Τζον Κεμπ.
Όμως, ενώ η αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου είναι κακά νέα για τους καταναλωτές των ΗΠΑ, είναι φανταστικά νέα για τα δεξαμενόπλοια LNG, επειδή, όπως αναφέρει η FT, οι μεγαλύτεροι έμποροι φυσικού αερίου στον κόσμο προσπαθούν να εξασφαλίσουν δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου πριν από τον χειμώνα, αφού οι κυρώσεις στη Ρωσία προκάλεσαν αναμόρφωση των παγκόσμιων ενεργειακών ροών.
Ενώ παραδοσιακά υπάρχει αύξηση της ζήτησης καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, πλοιοκτήτες LNG λένε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια ασυνήθιστα πρώιμη ετήσια βιασύνη για εταιρείες όπως η Shell του Ηνωμένου Βασιλείου, η γαλλική TotalEnergies και η κινεζική Unipec για να εξασφαλίσουν αρκετή ικανότητα μεταφοράς για τη μεταφορά του υπερψυγμένου καυσίμου κατά τη διάρκεια την περίοδο αιχμής της χειμερινής ζήτησης. Ως αποτέλεσμα, τα ποσοστά ναύλωσης δεξαμενόπλοιου LNG για ένα χρόνο διαπραγματεύονται κοντά στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας στα 120.000 $ την ημέρα, πάνω από 50% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με την Clarksons Platou Securities.
Η έκρηξη της αγοράς έρχεται μετά την υπόσχεση της ΕΕ να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο κατά τα δύο τρίτα μέχρι το τέλος του έτους και να εισάγει επιπλέον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG ως αντιστάθμισμα (αν και βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως η Γερμανία δεν έχουν καν ένα τερματικό LNG και δεν θα είναι έτοιμο για χρόνια).
Οι πλοιοκτήτες λένε ότι η Total έχει δραστηριοποιηθεί ιδιαίτερα στην αγορά πλοίων μεταφοράς LNG προς ενοικίαση για τρία έως πέντε χρόνια, μια περίοδο μεγαλύτερη από το συνηθισμένο. Η Total είπε ότι δεν θα σχολιάσει τις φήμες της αγοράς.
Και καθώς η ύφεση της χωρητικότητας επιδεινώνεται, η επιτυχία των εμπόρων LNG αυτό το χειμώνα - και η ικανότητα τεράστιων περιοχών της Ευρώπης να αποφύγουν το πάγωμα - θα εξαρτηθεί από την εξασφάλιση αρκετών πλοίων για μεγιστοποίηση των κερδών από τις υψηλές τιμές: «Έχουμε φορτία για τα οποία δεν μπορούμε να βρούμε πλοία», είπε ένας ναυλομεσίτης.
Όπως εξηγεί η FT, τα τελευταία χρόνια τα σημεία συμφόρησης στη ναυτιλία παρεμπόδισαν την παράδοση LNG στις καταναλωτικές αγορές στην Ασία και την Ευρώπη και έχει επιδεινωθεί μόνο τα τελευταία χρόνια. Πράγματι, η βιασύνη για τα πλοία λαμβάνει χώρα συνήθως στα τέλη του καλοκαιριού στο βόρειο ημισφαίριο, αλλά φέτος έχει ήδη ξεκινήσει και οι έμποροι επιδιώκουν να μειώσουν τους ναύλους συμφωνώντας σε μεγαλύτερες περιόδους ενοικίασης, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
Και αν ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν ήταν αρκετά κακός, υπάρχει επίσης η παραφροσύνη που είναι το ESG: ο αγώνας για την ασφάλεια των πλοίων LNG έρχεται πριν από τους νέους παγκόσμιους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων για τη ναυτιλία το επόμενο έτος, δυνητικά μειώνοντας περαιτέρω την προσφορά, και καθώς τα ναυπηγεία της Ανατολικής Ασίας αγωνίζονται να λανσάρουν αρκετά γρήγορα νέα πλοία μεταφοράς LNG.
Οι μεσίτες λένε ότι το φορτίο υψηλότερης αξίας που προκύπτει από την άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου έχει ωθήσει τη ζήτηση για σύγχρονα πλοία, καθώς τα παλαιότερα πλοία έχουν πέσει σε δυσμένεια επειδή χρησιμοποιούν κινητήρες στροβίλου που τροφοδοτούνται από τον ατμό βρασμού από το LNG — ουσιαστικά χρησιμοποιώντας το φορτίο τους ως καύσιμο.
«Γίνεται αρκετά περίπλοκο να αποκτήσουμε τα σωστά πλοία για τα φορτία», είπε ένας άλλος ναυλομεσίτης, αναφερόμενος στις απαιτήσεις των εμπορικών εταιρειών για τα μεγαλύτερα σύγχρονα πλοία.
Η Σερβία εξασφάλισε φυσικό αέριο από τη Ρωσία σε τιμές 10 με 12 φορές χαμηλότερες από την υπόλοιπη Ευρώπη
Ο Karl Fredrik Staubo, Διευθύνων Σύμβουλος της Golar LNG, μια ναυτιλιακή εταιρεία LNG, είπε ότι οι έμποροι συνειδητοποιούσαν ότι υπήρχε «λιγότερη διαθεσιμότητα από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως» μετά από μια αναταραχή δραστηριότητας από μεγάλους εμπορικούς οίκους. Η Golar LNG μίσθωσε αυτή την εβδομάδα μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης — ένα ειδικό υποσύνολο πλοίων LNG που χρησιμοποιούνται ως τερματικά εισαγωγής — στην ιταλική εταιρεία δικτύων φυσικού αερίου Snam για 350 εκατομμύρια δολάρια. Ο Staubo είπε ότι η περιορισμένη διαθεσιμότητα FSRU σημαίνει ότι θα χρειάζονταν μετατροπές πλοίων μεταφοράς LNG για να καλυφθεί η αύξηση της ευρωπαϊκής ζήτησης για επαναεριοποίηση, προσθέτοντας πίεση στην αγορά ναυτιλίας LNG.
Ο ελληνικός στόλος LNG κατατάσσεται πλέον ως ο πολυτιμότερος, σύμφωνα με μελέτη VesselsValue τον περασμένο Νοέμβριο. Εκείνη την εποχή, άξιζε περισσότερα από 19 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτιμά η εταιρεία συμβούλων, μπροστά από την Ιαπωνία στη δεύτερη (18 δισεκατομμύρια δολάρια) και την Κίνα, τρίτη με 10,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Η κατάταξη είναι απίθανο να αλλάξει σύντομα, αναφέρει η
Ο ακριβής αριθμός των υπό κατασκευή ελληνικών πλοίων LNG είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, αλλά οι καλύτερες εκτιμήσεις δείχνουν ότι υπάρχουν σχεδόν 30 πλοία σε παραγγελία για Έλληνες, που απαιτούν κεφαλαιακή δέσμευση περίπου 7-8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, ο πραγματικός αριθμός θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερος, καθώς βάσεις δεδομένων όπως η Clarksons Research εξακολουθούν να απαριθμούν 40-50 συμβάσεις που έχουν υποβληθεί από άγνωστα συμβαλλόμενα μέρη.
Καθώς ο κόσμος συμβιβάζεται με μια εντελώς νέα ενεργειακή τάξη μετά την εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία, σχεδόν όλοι είναι ζεστοί για φυσικό αέριο. Υπάρχουν άφθονες προμήθειες – οι ΗΠΑ είναι πλέον ένας σημαντικός εξαγωγέας, ένα σχετικά νέο εμπόριο στο οποίο συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό οι Έλληνες ιδιοκτήτες και νέα δυναμικότητα έρχεται σε κυκλοφορία στο Κατάρ και την Αυστραλία, τους δύο μεγαλύτερους προμηθευτές στον κόσμο.
Νέες εγκαταστάσεις βρίσκονται επίσης σε διάφορα στάδια σχεδιασμού ή κατασκευής σε μια σειρά από άλλες τοποθεσίες, όπως ο Καναδάς, η Ινδονησία, η Μαυριτανία, το Μεξικό και η Νιγηρία. Νέα χωρητικότητα βρίσκεται υπό κατασκευή στη Ρωσία, αλλά οι σχετικές απαιτήσεις ναυτιλίας για αυτά τα έργα έχουν εξαιρεθεί από τις ακόλουθες απαιτήσεις πλοίων.
Οι Έλληνες έχουν επίσης κινηθεί στον τομέα του πλωτού LNG όπου η ζήτηση για μετατρεπόμενες πλωτές μονάδες επαναεριοποίησης αποθήκευσης (FSRU) και άλλα κυμαινόμενα περιουσιακά στοιχεία αυξάνεται απότομα. Οι πλωτές εγκαταστάσεις είναι συνήθως ταχύτερες και φθηνότερες από τις εγκαταστάσεις που εδρεύουν στην ξηρά.
Είναι πιθανό να υπάρξουν πολλοί υποψήφιοι μετατροπής διαθέσιμοι τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ο Πάνος Μήτρου είναι διευθυντής του Global Gas Segment του Lloyd’s Register. Έχει αναλύσει τον υπάρχοντα στόλο LNG και εκτιμά ότι έως και 400 πλοία - σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου - είναι πιθανό να εμπίπτουν σε απαράδεκτες κατηγορίες D και E όταν πραγματοποιηθούν οι αξιολογήσεις του δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) από τον Ιανουάριο του 2023 και μετά. Ακόμα κι αν καταφέρουν αρχικά να κάνουν αποδεκτό βαθμό Α, Β ή Γ, είναι πιθανό να βυθιστούν αργότερα μέσα στη δεκαετία καθώς το πλαίσιο CII σφίγγει.
Ο κύριος λόγος για τη μη συμμόρφωσή τους είναι η έλλειψη συστημάτων για αποτελεσματικό χειρισμό του αερίου βρασμού. Πολλά πλοία με ατμοστροβίλους δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αέριο βρασμού ως καύσιμο, και πολλά πρώιμα ντίζελ δεν μπορούν να ρευστοποιήσουν το boil-off για να το χρησιμοποιήσουν για πρόωση.