Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Γεωργία η νέα Ουκρανία; Η μάχη ΗΠΑ-Ρωσίας για την πολιτική επιρροή στην Γεωργιανή Ορθόδοξη Εκκλησία

Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο του Giorgi Menabde για το jamestown.org, που αναφέρεται στην κρίση στην Γεωργία και θέτει επί τάπητος και το ζήτημα της Γεωργιανής Εκκλησίας.


Όπως διαπιστώνει κανείς από την ανάλυσή του η κατάσταση μοιάζει σε μεγάλο βαθμό με αυτήν της Ουκρανίας που γέννησε την νέα εκκλησιαστική οντότητα εκεί, η οποία πάντως δεν έχει αναγνωριστεί από κανένα εκτός από τους «νονούς» της.

Σύμφωνα με το άρθρο η πολιτική κρίση συνεχίζεται στη Γεωργία, καθώς πλήθος θυμωμένοι κατά της Ρωσίας και της κυβέρνησής τους διαδηλωτές συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις στους δρόμους της Τιφλίδας.

Η συνεχιζόμενη διαμάχη άρχισε στις 20 Ιουνίου, όταν δεκάδες χιλιάδες Γεωργιανοί διαδήλωσαν για να διαμαρτυρηθούν για τις αλαζονικές ενέργειες του Ρώσου κοινοβουλευτικού Σεργκέι Γκαβρίλοφ, ο οποίος προσκλήθηκε σε μια διακοινοβουλευτική συνέλευση στη Γεωργία και καθόταν στην έδρα που προοριζόταν κανονικά για τον ομιλητή του Γεωργιανού κοινοβουλίου.

Η επιβολή του νόμου κατέστειλε βίαια τις αρχικές διαδηλώσεις, αλλά νέες συγκεντρώσεις διεξάγονται τώρα εδώ και 27 συνεχόμενες ημέρες . Αυτά τα γεγονότα έχουν επιδεινώσει τις προϋπάρχουσες διαφωνίες στην γεωργιανή κοινωνία σχετικά με τη «βιωσιμότητα» του φιλοδυτικού προσανατολισμού του κυβερνώντος Κόμματος Georgian Dream και του ηγέτη του, του δισεκατομμυριούχου Μπιντζίνα Ιβινασίβιλι.


Την ίδια στιγμή, αναφέρει το άρθρο, η κρίση έχει επισημάνει την επιτυχή χρήση της ρωσικής «soft power» και την επίδραση των περιουσιακών στοιχείων στη Γεωργία. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η προκλητική-όπως την χαρακτηρίζει- πρόσκληση του Γαβριλόφ είχε την υποστήριξη της Γεωργιανής Ορθόδοξης Εκκλησίας (GOC), η οποία ήταν ο βασικός διοργανωτής της συμμετοχής στην Τιφλίδα της προαναφερθείσας Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης για την Ορθοδοξία.

Βέβαια αυτό που δεν λέει το άρθρο, αλλά και γενικά οι αντιρωσικές δυνάμεις στην Γεωργία είναι πως ο κ. Sergei Gavrilov είναι ο Πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης της Δ.Σ.Ο., οπότε προφανώς και δεν θα μπορούσε να λείψει!!!

Η «κοινή πίστη» με τη Ρωσία παραμένει η κύρια πολιτική τοποθέτηση πολλών – αν και όχι όλων – των ιεραρχικών αρχών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα υψηλά επίπεδα πολιτικής και κοινωνικής επιρροής που έχει η Εκκλησία πάνω στη γεωργιανή κοινωνία, οι τρέχοντες αγώνες ηγεσίας μέσα στην Εκκλησία μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο εάν μπορεί να διατηρηθεί ο φιλοδυτικός προσανατολισμός της χώρας.

Υπενθυμίζεται, όπως το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, έχει αναφέρει πολλάκις, πως εδώ και ενάμισι χρόνο η Γεωργιανή Εκκλησία λειτουργεί με τοποτηρητή, αφού ο 86χρονος Πατριάρχης Ηλία  διόρισε τον Μητροπολίτη Senaki και Chhhorotsku Shio Mujiri ως τον τοποτηρητή ή καλύτρερα ως κηδεμόνα του πατριαρχικού θρόνου.

Το άρθρο σημειώνει πως κανονικά ο τοποτηρητής ενεργεί ως προσωρινός επικεφαλής της εκκλησίας για 40 ημέρες αφότου κοιμηθεί ο πατριάρχης, έως ότου η Ιερά Σύνοδος, αποτελούμενη από 47 ανώτερους επισκόπους, εκλέξει νέο ηγέτη της Εκκλησίας.

Το άρθρο συνεχίζει υποστηρίζοντας πως ο Πατριάρχης Ηλίας, που βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας από το 1977, ασκεί τεράστια εξουσία στην Ιερά Σύνοδο. έτσι τα μέλη της είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα λάβουν υπόψη την επιλογή του όταν έρθει η ώρα να επιλέξουν τον επόμενο ηγέτη της Εκκλησίας.

Το κοσμικό όνομα του μητροπολίτου Shio είναι το Elizbar Mujiri. Γεννήθηκε το 1969 στην Τιφλίδα και πήρε τον όρκο του ως μοναχός το 1993. Αυτός ανέβηκε στην τάξη του μητροπολίτη τον Αύγουστο του 2010. Ο Mujiri μελέτησε τη θεολογία στη Ρωσία και εμφανίζεται από ορισμένους ειδικούς ως υποστηρικτής των στενότερων δεσμών με τη Ρωσική Εκκλησία.

Το άρθρο επικαλείται έναν από τους κορυφαίους γεωργιανούς ειδικούς επί των εκκλησιαστικών, τον Gocha Mirtskhulava, ο οποίος είπε το 2017 ότι η Ρωσία έστειλε τον στενό συνεργάτη του Πατριάρχη, Μητροπολίτη Ιλαρίωνα, πρόεδρο του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων και μόνιμο μέλος της Ρωσικής Ιεράς Συνόδου – να μεταδώσει ένα μήνυμα στον πατριάρχη της Γεωργίας ότι η Μόσχα θα υποστηρίξει τον Shio Mujiri ως κληρονόμο του πατριαρχικού θρόνου στη Γεωργία.

«Ο Μητροπολίτης Shio είναι γνωστός για τις φιλορωσικές φιλοδοξίες του. Όχι μόνο σπούδασε στη Ρωσία και δεν υποστηρίζει την αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, αλλά έχει επίσης στενούς επιχειρηματικούς δεσμούς με τον φίλο του από τα χρόνια της παιδικής ηλικίας, Λεβάν Βάσατζε, έναν γεωργιανό επιχειρηματία διάσημο για τις αντι-δυτικές ρητορικές και φονταμενταλιστικές απόψεις του «, δήλωσε ο Mirtskhulava .

Όπως αναφέρει το άρθρο ο εμπειρογνώμονας υπενθύμισε επίσης ότι ο Βάσατζε έχει στενές σχέσεις με τον ρωσικό υπερεθνικιστή φιλόσοφο Αλεξάντερ Ντουτζίν, τον ιδρυτή του «Ευρασιανιστικού» κινήματος που προωθεί τη Ρωσική επέκταση και τον ανώτερο πνευματικό (δηλαδή χριστιανικό ορθόδοξο) και πολιτικό ρόλο της Ρωσίας στην ευρασιατική ήπειρο. Ο Dugin πιστεύει ότι η Ευρασία πρέπει να γίνει μια ομοσπονδία χωρών με επικεφαλής τη Ρωσία. Για το ρόλο του στην προσάρτηση της Κριμαίας και τις ενέργειές του κατά της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας, ο Ντούγκιν κατηγορήθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο Mirtskhulava τόνισε ότι σχεδόν όλα τα μέλη της Ιεράς Συνόδου της Γεωργιανής Εκκλησίας έχουν στενούς δεσμούς με τη Ρωσία ή τη Ρωσική Εκκλησία. «Είμαι απολύτως βέβαιος ότι στην κορυφή της Γεωργιανής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δεν υπάρχει πλέον «φιλοδυτική ομάδα». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν [Γεωργιανοί] ιεράρχες που να μοιράζονται δυτικές αξίες, που είναι φιλοαμερικανοί ή φιλοευρωπαίοι. Αλλά δεν έχουν καμία οργάνωση επειδή οι φιλο-δυτικοί ιεράρχες επί του παρόντος δεν έχουν ηγέτη», υπογράμμισε ο ειδικός.

Σύμφωνα με τον Mirtskhulava, θα είναι σημαντικό να δοθεί προσοχή στις θέσεις των κορυφαίων ιεραρχών της Γεωργιανής Εκκλησίας σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα της αναγνώρισης της αυτοκέφαλης λειτουργίας της ουκρανικής εκκλησίας. Ιδιαίτερα, η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να αναβάλει την τελική απόφαση της κυβέρνησης για το θέμα αυτό. Αλλά ακριβώς η θέση σε αυτό το θέμα μπορεί να σηματοδοτήσει το επίπεδο ανεξαρτησίας της Γεωργιανής Εκκλησίας από τη Μόσχα.

Σημειώνει πως ανώτεροι κληρικοί της Γεωργιανής Εκκλησίας, τους οποίους κατονομάζει μάλιστα, δέχτηκαν δημόσια τη χορήγηση ανεξαρτησίας στην ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία νωρίτερα φέτος, ενώ άλλοι έχουν επίσης εκφράσει την υποστήριξή τους σε διάφορες περιόδους για τη χορήγηση αυτοκεφαλίας στην ουκρανική εκκλησία. Όμως, όλα τα άλλα μέλη της Ιεράς Συνόδου των 38 ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του τοποτηρητή Μητροπολίτη Shio, αρνήθηκαν μέχρι στιγμής να υποστηρίξουν την ουκρανική εκκλησία μόνο αφού «μελετήσουν» την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη επί του θέματος.

Το άρθρο σημειώνει επίσης πως τον Νοέμβριο του 2017, 12 κορυφαίοι Γεωργιανοί ιεράρχες ταξίδεψαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η αντιπροσωπεία απαρτιζόταν από αρκετούς επισκόπους που συχνά συνδέονται με αντιδυτική προπαγάνδα και αντιδημοκρατική δραστηριότητα. Ωστόσο, ως αποτέλεσμα του ταξιδιού τους, ένα από τα πιο συντηρητικά μέλη της Ιεράς Συνόδου, ο Επίσκοπος Ιακώβ, συμπλήρωσε πως στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ «… γιατί ποτέ δεν προδίδουν τη Γεωργία» και ισχυρίστηκε ότι «η Ρωσία βρίσκεται σε πόλεμο μαζί μας για την φιλοδοξία μας στην ελευθερία για πολλά χρόνια . Η υποστήριξη της Αμερικής είναι κρίσιμη για μας «.

Λίγες μέρες μετά την περιοδεία στην Βόρεια Αμερική, οι Γεωργιανοί Ιεράρχες κατευθύνθηκαν στη Μόσχα. Ο Επίσκοπος Θεόδωρος και ο Τάο Κλατζέτι συζήτησαν με τους ρώσους ιεράρχες τον έλεγχο των δύο κατεχομένων περιοχών της Γεωργίας, της Αμπχαζίας και της Νότιας Οσετίας. Το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι και οι δύο επισκέψεις – στη Δύση και στη Ρωσία – ρητά επιδοκιμάστηκαν από τον Πατριάρχη Ηλία.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει ότι οποιαδήποτε αλλαγή στον «φιλορωσικό προσανατολισμό» της γεωργιανής εκκλησίας πιθανότατα θα κινητοποιηθεί από την απροθυμία της Μόσχας να σταματήσει τις επιθετικές πολιτικές της όσον αφορά τα κατεχόμενα εδάφη καθώς και τις πιο ορατές Δυτικές προσπάθειες που βοηθούν το γεωργιανό κράτος να αποκαταστήσει την πλήρη εδαφική ακεραιότητα, να επιστρέψουν πρόσφυγες στα σπίτια τους και να αποκαταστήσουν την επιρροή της γεωργιανής εκκλησίας στις πρώην αυτονομίες, καταλήγει το άρθρο.

Δεν χρειάζεται παρά κοινός νους προκειμένου να αντιληφθεί κανείς πως η τάση στην Γεωργία είναι να γίνει μια νέα Ουκρανία, σε επίπεδο αντιπαράθεσης ΗΠΑ-Ρωσίας…

Στο μεταξύ ο Πατριάρχης Ηλίας, ο αγαπημένος πνευματικός πατέρας της Γεωργίας, γιόρτασε χθες το 59ο μαζικό βρεφικό βάπτισμά στον καθεδρικό ναό της Αγίας Τριάδας στην Τιφλίδα.
Ο Γεωργιανός προκαθήμενος έγινε ο Νονός σε άλλα 564 παιδιά αυτή τη φορά,

Με την πρώτη μαζική βάπτιση στις 19 Ιανουαρίου 2008, ο πατριάρχης  ξεκίνησε την πρωτοβουλία του να βοηθήσει στη βελτίωση της δεινής δημογραφικής κατάστασης στη Γεωργία που προκλήθηκε από μεταπολεμικά ποσοστά έκτρωσης. Τέτοιες μαζικές γιορτές διεξάγονται τέσσερις φορές το χρόνο, στις οποίες ο προκαθήμενος βαφτίζει προσωπικά και γίνεται ο Νονός για το τρίτο και το μεταγενέστερο παιδί παντρεμένων Ορθοδόξων ζευγαριών.

Tags
Back to top button