Πολιτικές αντιδράσεις στη Μεγάλη Βρετανία, με επίκεντρο την Κύπρο και τον ρόλο των Βάσεων Ακρωτηρίου στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή. Το θέμα λαμβάνει διαστάσεις και «αγγίζει» το ζήτημα με τα F-35 της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία πιστεύεται ότι υποστηρίζονται μέσω του νησιού.
Συγκεκριμένα, προχθεσινό δημοσίευμα της αγγλικής καθημερινής εφημερίδας Morning Star πραγματεύεται επιστολή του βουλευτή, Τζέρεμι Κόρμπιν, προς το γραφείο του Υπουργείου Εξωτερικών. Ο πρώην επικεφαλής του Εργατικού Κόμματος και νυν ανεξάρτητος βουλευτής ζήτησε να αποκαλυφθεί η αλήθεια για τον ρόλο της RAF Ακρωτηρίου «στη συνεχιζόμενη γενοκτονία στη Γάζα», όπως τονίζεται στο ρεπορτάζ.
Ο Κόρμπιν ζήτησε να επιβεβαιωθεί αν η Βάση στην Κύπρο χρησιμοποιείται για τη μεταφορά όπλων στο Ισραήλ και πόσες πτήσεις της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας έχουν πραγματοποιηθεί από τη Βάση για να υποστηρίξουν την επίθεση εναντίον των Παλαιστινίων. «Πρέπει να γνωρίζουμε το πλήρες εύρος της συνενοχής και της συμμετοχής της κυβέρνησής μας στη γενοκτονία», σημείωσε ο κ. Κόρμπιν στην επιστολή του.
Η παρέμβαση μέσω της επιστολής φαίνεται να σχετίζεται με την πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας, Σερ Κιρ Στάρμερ, στη Βάση κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, όπου ανέφερε ότι δεν είναι δυνατό να συζητηθεί δημόσια το κρίσιμο έργο που επιτελείται εκεί.
Νομιμότητα και F-35
Επιπλέον, ο κ. Κόρμπιν με την επιστολή του, καταδίκασε τη βρετανική κυβέρνηση για την «παραδοχή της ότι κάνει εξαίρεση στις νομικές υποχρεώσεις του Ηνωμένου Βασιλείου», αφού ο Υπουργός Εξωτερικών, Ντέιβιντ Λάμι, αποδέχθηκε ότι τα μαχητικά αεροσκάφη F-35 χρησιμοποιούνται κατά παράβαση του Διεθνούς Ανθρωπιστικού Δικαίου.
Οι ακριβείς αναφορές του Κόρμπιν είχαν ως ακολούθως: «Δικαιολογώντας τη συνέχιση της αδειοδότησης εξαρτημάτων των F-35, η κυβέρνησή σας παραδέχεται τη συνενοχή της σε εγκλήματα πολέμου. Είναι θέση της κυβέρνησης ότι δεν μπορεί –ή δεν θέλει– να εναρμονίσει το πρόγραμμα F-35 με τις νομικές υποχρεώσεις του Ηνωμένου Βασιλείου; Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να κάνει η ισραηλινή κυβέρνηση ώστε να αναγκάσει την κυβέρνηση να αναστείλει τις άδειες για τα εξαρτήματα των F-35;».
Τούρκος Υποπτέραρχος: Προτείνω ανεπιφύλακτα στην Ελλάδα να αγοράσει όσα περισσότερα προβληματικά αεροσκάφη F-35 μπορεί
Τέλος, ο κ. Κόρμπιν προειδοποίησε τους Υπουργούς ότι μπορεί να θεωρηθούν υπεύθυνοι βάσει του Διεθνούς Δικαίου εάν παρέχουν όπλα σε μία κυβέρνηση της οποίας ο ηγέτης, όπως ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, διώκεται για εγκλήματα πολέμου.
Το θέμα που εγείρεται
Οι αναφορές στην επιστολή του Κόρμπιν για τα F-35, σχετίζονται με πληροφορίες που φέρουν τη Βάση Ακρωτηρίου να χρησιμοποιείται από ισραηλινά μαχητικά αεροπλάνα του συγκεκριμένου τύπου, αλλά και τη Βρετανία να τροφοδοτεί το Ισραήλ με ανταλλακτικά.
Η αγγλόφωνη ειδησεογραφική πλατφόρμα Middle East Eye σε δημοσίευμα πριν από τρεις μήνες, ανέφερε ενδεικτικά ότι «μία σειρά από δικαστικές υποθέσεις σε όλο τον κόσμο εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα και τη διαφάνεια της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας που στηρίζει τη λειτουργία των ισραηλινών μαχητικών αεροσκαφών F-35 στον εναέριο χώρο της Γάζας και του Λιβάνου».
Για τα ζητήματα νομιμότητας γραφόταν στο ρεπορτάζ: «Το Ισραήλ έχει βοηθηθεί από τις αυξημένες ροές ανταλλακτικών F-35 από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που σύμφωνα με ειδικούς ήταν ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των αεροσκαφών σε λειτουργία. Δικαστικές ενέργειες στην Ολλανδία έχουν ήδη σταματήσει από τον Φεβρουάριο τη μεταφορά ανταλλακτικών που φυλάσσονται σε έναν από τους τρεις παγκόσμιους κόμβους διανομής F-35 προς το Ισραήλ.
Καθώς τέσσερις υποθέσεις κατά των εξαγωγών όπλων προς το Ισραήλ προχωρούν, κυβερνήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, τον Καναδά και τη Δανία αντιμετωπίζουν δύσκολα νομικά ερωτήματα σχετικά με τα ανταλλακτικά F-35 που κατασκευάζονται στις χώρες τους. ΜΚΟ που είχαν κινηθεί νομικά κατά της Αυστραλίας για εξαγωγές όπλων στο Ισραήλ –σε μία υπόθεση που διακόπηκε πέρυσι– παραμένουν αποφασισμένες να βρουν τρόπους να θεωρήσουν την κυβέρνηση υπεύθυνη για ανταλλακτικά F-35 που κατασκευάζονται εκεί.
Βασικό ερώτημα που προκύπτει από αυτές τις υποθέσεις είναι πώς οι κυβερνήσεις μπορούν να συνεχίσουν να εκδίδουν άδειες εξαγωγής ανταλλακτικών F-35 προς το Ισραήλ, συμμορφούμενες ταυτόχρονα με τις εγχώριες νομοθεσίες και τις διεθνείς συνθήκες, οι οποίες απαιτούν την αξιολόγηση του κατά πόσο τέτοια ανταλλακτικά έχουν χρησιμοποιηθεί ή θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κατά παράβαση του Διεθνούς Ανθρωπιστικού Δικαίου».