Με τη Βάπτισή μας και ειδικά με το Χρίσμα ήλθε η χάρη του Αγίου Πνεύματος μέσα μας. Ο απόστολος Παύλος γράφει πως το Άγιο Πνεύμα κατοικεί στους χριστιανούς (Α΄ Κορ. 3, 16).
Ο άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ, μεγάλος Ρώσος άγιος, έλεγε ότι σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η ενοίκηση στους χριστιανούς του Αγίου Πνεύματος. Με την προσευχή «Βασιλεύ Ουράνιε» απευθυνόμαστε στο Άγιο Πνεύμα και το παρακαλούμε να έλθει μέσα μας: Λέμε «ελθέ και σκήνωσον εν ημίν και καθάρισον ημάς από πάσης κηλίδος και σώσον, αγαθέ, τας ψυχάς ημών». Όταν το Άγιο Πνεύμα έλθει και κατασκηνώσει μέσα μας, θα μας καθαρίσει από κάθε βρωμιά (κηλίδα) και θα σώσει τις ψυχές μας. Όταν ζητάμε με πόθο τον ερχομό του Αγίου Πνεύματος, ο Θεός Πατέρας σίγουρα θα μας το στείλει (Λουκά 11, 13).
Η θεία χάρη, που μας δόθηκε στο Βάπτισμα και στο Χρίσμα, αργότερα στη ζωή με τον αγώνα τον πνευματικό και τη βοήθεια του Θεού μέσω των μυστηρίων της Εξομολόγησης και της θείας Κοινωνίας αυξάνει και οδηγεί το χριστιανό στον αγιασμό. Σε όλα τα Μυστήρια της Εκκλησίας ενεργεί το Άγιο Πνεύμα. Στην Εξομολόγηση το Άγιο Πνεύμα καθαρίζει την ψυχή από τα πάθη της και τη φωτίζει στη γνώση του θελήματος του Θεού και στην κοινωνία μ’ Αυτόν. Το Άγιο Πνεύμα επίσης αγιάζει τα Τίμια Δώρα της θείας Ευχαριστίας και τα μεταποιεί σε Σώμα και Αίμα Χριστού. Στη Χειροτονίαη χάρη του Αγίου Πνεύματος καθιστά ιερέας τον χειροτονούμενο. Στο Γάμο ευλογείται από τη θεία χάρη η ένωση των συζύγων. Στο Ευχέλαιοσυγχωρούνται από τη θεία χάρη αμαρτίες των ασθενούντων.
Από το βιβλίο «Νεανικές Αναζητήσεις – Α’ Τόμος: Ζητήματα πίστεως» (σελ. 66-67), Αρχ. Μαξίμου Παναγιώτου, Ιερά Μονή Παναγίας Παραμυθίας Ρόδου