Ανακοινώθηκε και επίσημα στις 28 Νοεμβρίου 2024 ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης από το καλοκαίρι του 2025 αρχικά να τεθούν σε 24ωρη λειτουργία 1.388 κάμερες της τροχαίας σε 100 σημεία στην Αττική. Θα χρησιμοποιούνται για την καταγραφή τροχονομικών παραβάσεων και τη διαχείριση της κυκλοφορίας αλλά επίσης και για τον εντοπισμό εγκληματικών πράξεων και τη διαλεύκανσή τους.
- του Νικόλαου Σ. Στεργιάδη
Ο σχεδιασμός αυτός της Κυβέρνησης άρχισε το 2020, με το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τη χρήση συστημάτων βιντεοεπιτήρησης από δημόσιες αρχές σε δημόσιους χώρους, το οποίο καταρτίστηκε από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. εν γνώσει του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Με την υπογραφή του από την Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας αποτέλεσε το Π.Δ. που επιβάλλει στην Ελληνική κοινωνία τη νέα εποχή της ευρείας εξ αποστάσεως – διαδικτυακής – οπτικής παρακολούθησης μέσω ενός βασισμένου σε αλγόριθμους Τεχνητής Νοημοσύνης υψηλού κινδύνου δίκτυο εξωτερικών ψηφιακών καμερών επιτήρησης με τεχνολογία “αναγνώρισης αντικειμένων” (βλ. πινακίδες κυκλοφορίας οχημάτων) που είναι όμοια με την τεχνολογία “αναγνώρισης προσώπου”.
Στο σχ. Π.Δ. συμπεριλαμβάνονταν και η εμβληματική αυτού παράγραφος 1 του άρθρου 7 που για πρώτη φορά στην Ελλάδα παραχωρούσε σε δημόσιες αρχές το δικαίωμα της καταγραφής και επεξεργασίας εικόνας από υπαίθριους δημόσιους χώρους με κάμερες επιτήρησης με τεχνολογία “αναγνώρισης”.
Όμως, η αντίθεσή της με την αιτιολογία άλλων ρυθμίσεων του σχ. Π.Δ. όπως η περίπτωση β’ του άρθ. 3 (όχι για παραβάσεις Κ.Ο.Κ.) και οι παρ. 1, 4 του άρθ. 5 (όχι αναλογικότητα, όχι για πρόληψη) καθώς και η αναντιστοιχία της με την παρ. 1 του άρθ. 14 του Ν. 3917/2011 (εκτός πεδίου εφαρμογής), ήγειραν ζήτημα μη νομιμότητας.
Συνεπώς, στοιχειοθετείται πλήρως ο λόγος που ούτε στην με αρ. 3/2020 Γνωμοδότηση της ανεξάρτητης “Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα” ούτε στην με αρ. 145/2020 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας διατυπώνονται παρατηρήσεις ειδικά και μόνο για την παρ. 1 του άρθ. 7 σε όλο το σχ. Π.Δ.
Δηλαδή, η ΠτΔ υπέγραψε το Π.Δ. 75/2020 χωρίς να έχει τεθεί υπόψη της Γνωμοδότηση για την παρ. 1 του άρθ. 7 και χωρίς να παραγγείλει συμπληρωματική Γνωμοδότηση που να αιτιολογεί τη νομιμότητά της ή να την αναδιατυπώσει (βλ. έγγραφο Δ/νσης Οργάνωσης & Νομικής Υποστήριξης του Αρχηγείου ΕΛ.ΑΣ.).
Η εγκατάσταση αρχικά των 1.388 καμερών στην Αττική και αργότερα στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, εφόσον δεν επιτρέπονταν από τη σχετική Νομοθεσία έγινε εφικτή δια της επιβολής μέσω Π.Δ., με αλυσιδωτή συνέργεια όλων των ανωτέρω εκ της αναφερόμενης ιεραρχικής δομής, με προωθητική πράξη του σχεδιασμού την ελλιπή Γνωμοδότηση-αιτιολογία και με τη συνδρομή των Εισαγγελικών Αρχών που αρχειοθέτησαν κάθε ενάντια αναφορά άνευ αιτιολογίας.