Το έχει προκαλέσει για πολλοστή φορά μέγιστη αναστάτωση στην Παγκόσμια Ορθοδοξία και σκανδαλισμό στο ποίμνιο που βλέπει τους ταγούς του να εκπορεύονται περισσότερο από πολιτικά κίνητρα παρά από θρησκευτικά.
Για τις πρώτες αντιδράσεις . Εντύπωση προκαλεί δύο μέρες μετά η σιωπή της Σερβικής Εκκλησίας. Η SOC μπορεί να εξακολουθεί να σιωπά επίσημα, αλλά τα σερβικά ΜΜΕ αναζητούν τις απόψεις της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για αυτό το θέμα. Μετά την πρώτη αρχική ήπια στάση, είχαμε μια νέα πιο σταθερή θέση από το Πατριαρχείο Μόσχας.
"Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως και στην περίπτωση της Ουκρανίας, διακρίθηκε για άλλη μια φορά ως ο μόνος και αυτοαποκαλούμενος διαιτητής σε ολόκληρο τον Ορθόδοξο κόσμο, ο μοναδικός και αδιαμφισβήτητος διαιτητής για όλα τα εκκλησιαστικά ζητήματα, έκανε μια ωμή αντικανονική και πολιτικά υποκινούμενη παρέμβαση στην δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Σερβίας. Ωστόσο, νόμιμη απόφαση για το καθεστώς της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας μπορεί να ληφθεί μόνο από το Σερβικό Πατριαρχείο, μέσω της Ιεράς Συνόδου του. Οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί χωρίς τη συμμετοχή της αυτοκέφαλης Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν θα αναγνωριστεί από τη Ρωσία. Ελπίζω ότι οι άλλες ορθόδοξες εκκλησίες δεν θα το αναγνωρίσουν", δήλωσε ο Νικολάι Μπαλάσοφ, γραμματέας του τμήματος εξωτερικών υποθέσεων του RPC.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ανακοίνωση του Φαναρίου ορίζει μεταξύ άλλων:
Ἀναγνωρίζει ὡς ὄνομα τῆς Ἐκκλησίας ταύτης τό “Ἀχρίδος” (νοουμένης τῆς περιοχῆς τῆς δικαιοδοσίας αὐτῆς μόνον ἐντός τῶν ὁρίων τῆς ἐπικρατείας τοῦ κράτους τῆς Βορείου Μακεδονίας), ὡς ὑπεσχέθη ἐγγράφως πρός τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον καί ὁ Προκαθήμενος αὐτῆς, ἀποκλείουσα τόν ὅρον “Μακεδονική” καί οἱοδήτι ἄλλο παράγωγον τῆς λέξεως “Μακεδονία”.
Και κοιτάξτε τώρα σύμπτωση!!
τι μέλλει γενέσθαι με την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.
Γράφαμε τότε:
«Αρχιεπισκοπή Αχρίδος»
Η αυτοαποκαλούμενη και μη αναγνωρισμένη «Μακεδονική» Εκκλησία, η οποία στο παρελθόν είχε επιχειρήσει να ζητήσει να αναγνωριστεί από άλλες ορθόδοξες Εκκλησίες, θα ονομάζεται στο εξής «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος», εγκαταλείποντας έτσι κάθε αλυτρωτική επιδίωξη. Η λύση αυτή έχει συζητηθεί μεταξύ του Αλέξη Τσίπρα και του Αρχιεπισκόπου, κατά την πρόσφατη συνάντησή τους, και βρίσκει σύμφωνο τον κ. Ιερώνυμο.
Βούλγαροι αναλυτές
Η αναγνώριση της Αρχιεπισκοπής της Αχρίδος είναι μια λογική και αναμενόμενη κίνηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δήλωσε ο καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Σόφιας «St. Kliment Ohridski» Iskren Ivanov, στον ανταποκριτή του MIA από τη Σόφια. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή η κίνηση μπορεί να ερμηνευθεί με δύο τρόπους: ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης γνωρίζει ότι η Αρχιεπισκοπή της Αχρίδος είναι πλήρως προετοιμασμένη να αποκτήσει εκκλησιαστική ανεξαρτησία και ότι πρέπει να γίνει επειδή ιστορικά η Κωνσταντινούπολη ήταν πάντα συμπαθής στην επιθυμία ορισμένων εκκλησιών να λάβουν Τόμους μόλις ήταν έτοιμες να τους παραλάβουν.
Η αποδοχή της Αρχιεπισκοπής της Αχρίδος σε κανονική ενότητα είναι μια πράξη με την οποία ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος προσπαθεί να χτίσει ένα αμυντικό τείχος ενάντια στην επιθετική πολιτική της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία επιδιώκει να πραγματοποιήσει πνευματικό αποικισμό των Δυτικών Βαλκανίων, είπε ο Ιβάνοφ.
Ερωτηθείς από το MIA τι σημαίνει η απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και αν είναι ένα βήμα προς την αυτοκεφαλία, ο αναπληρωτής καθηγητής Kostadin Nushev από τη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου της Σόφιας «St. Kliment Ohridski» είπε ότι η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι ένα βήμα προς την υπέρβαση της απομόνωσης και την απόκτηση κανονικού καθεστώτος, που είναι απαραίτητο για τον καθορισμό και την εγκαθίδρυση αυτοκέφαλου ή άλλου καθεστώτος. Η απόφαση αυτή δεν αντιπροσωπεύει την παραχώρηση τόμου για αυτοκεφαλία, αλλά είναι το πρώτο βήμα προς την τελική αναγνώριση της κανονικής δομής και διαχείρισης του MOC, που θα πρέπει να συμφωνηθεί με το SOC και μόνο τότε να προχωρήσει στην απονομή του Τόμου.
Σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή Nushev, δεν υπάρχει ακόμη Τόμος και δεν είναι ακόμη σαφές από πού μπορεί να προέλθει, από το Βελιγράδι ή την Κωνσταντινούπολη!; Σύμφωνα με τον ίδιο, από αυτό πιθανότατα θα εξαρτηθεί ο οριστικός προσδιορισμός του ονόματος της τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Όσον αφορά τη στάση της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο καθηγητής Iskren Ivanov πιστεύει ότι η αναγνώριση του MOC είναι ιερό καθήκον της BOC. Είναι κατηγορηματικός ότι οι πολιτικές διαφορές δεν πρέπει να επηρεάσουν τις θρησκευτικές σχέσεις μεταξύ Βουλγαρίας και Βόρειας Μακεδονίας, καθώς αυτό είναι ένα από τα λίγα πράγματα που τις ενώνουν. Ο Πατριάρχης Νεόφυτος έχει άριστες σχέσεις με τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο και είναι καλό να παραμένει έτσι. Η αναγνώριση του MOC είναι μια ευκαιρία για την BOC να βγει από την απομόνωση στην οποία έπεσε αφού δεν πήγε στην Σύνοδο της Κρήτης το 2016, προσθέτει ο Ivanov.
Το πώς θα συνεχιστεί η διαδικασία μετά την μεμονωμένη απόφαση του Φαναρίου εξαρτάται πλέον από τις αντιδράσεις της Σερβικής Εκκλησίας.