Τροπολογία που διαγράφει φορολογικά πρόστιμα του Τελωνειακού Κώδικα που είχαν επιβληθεί σε επιχειρήσεις του Δημοσίου, οι οποίες ιδιωτικοποιήθηκαν προ του Μάιου του 2017, κατέθεσε -και ψηφίσθηκε- στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Τα διαγραφόμενα πρόστιμα αφορούν σε καταλογιστικές πράξεις που εκδόθηκαν μετά την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στους ιδιώτες, αλλά αφορούν σε προγενέστερες της μεταβίβασης περιόδους. Η τροπολογία του Ευκλείδη Τσακαλώτου δεν ξεκαθαρίζει το ποιες επιχειρήσεις αφορά αυτή η διευθέτηση και ποιοι επιχειρηματίες ευνοούνται.
Με τις διατάξεις της τροπολογίας προβλέπεται ότι η μη κήρυξη ως αστικώς συνυπεύθυνου του νομικού προσώπου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 152 του Τελωνειακού Κώδικα (ν.2960/2001) καταλαμβάνει και εκείνες τις περιπτώσεις στις οποίες η καταλογιστική πράξη δεν είχε μεν εκδοθεί έως την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων, εκδόθηκε, όμως, πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4469/2017.
Ο νόμος ν. 2960/2001 προέβλεπε πως «η άγνοια των αστικώς συνυπεύθυνων για την πρόθεση των χαρακτηρισθέντων ως κυρίως υπαιτίων της τέλεσης της παράβασης δεν απαλλάσσει αυτούς από την ευθύνη, εκτός αν ήθελε αποδειχθεί ότι οι ανωτέρω δεν ηδύναντο να έχουν γνώση περί της πιθανότητας τέλεσης της παράβασης».
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, «σε περίπτωση πώλησης κατόπιν διαγωνισμού του συνόλου ή μέρους των μετοχών ή του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων ή τμημάτων αυτών ή κλάδων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και πιστωτικών ιδρυμάτων στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει με οποιοδήποτε ποσοστό το Δημόσιο, καθώς και ανωνύμων εταιρειών που είναι συνδεδεμένες με τα ως άνω νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και πιστωτικά ιδρύματα, η οποία πώληση διενεργείται στο πλαίσιο αποκρατικοποίησης, εξυγίανσης ή ειδικής εκκαθάρισης αυτών, για την καταβολή προστίμων, πολλαπλών τελών, δασμών και λοιπών επιβαρύνσεων, που επιβάλλονται και καταλογίζονται σε βάρος των κυρίως υπαιτίων της παράβασης δεν κηρύσσονται αλληλέγγυα συνυπεύθυνα αστικά τα ως άνω νομικά πρόσωπα υπό την προϋπόθεση ότι έως την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων δεν είχαν κοινοποιηθεί καταλογιστικές πράξεις και η συγκεκριμένη εκκρεμότητα δεν είχε γνωστοποιηθεί στους ενδιαφερόμενους επενδυτές κατά το κρίσιμο στάδιο της διενέργειας του σχετικού διαγωνισμού για τη μεταβίβαση αυτών των περιουσιακών στοιχείων».
Πλέον με την τροπολογία στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 152 του ν. 2960/2001 (Α’ 265), προστίθενται εδάφια που αναφέρουν τα εξής: «Στις περιπτώσεις των δύο προηγούμενων εδαφίων, καταλογιστικές πράξεις που εκδόθηκαν μετά την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών ή περιουσιακών στοιχείων και αφορούν προγενέστερες της μεταβίβασης περιόδους δεν εκτελούνται και ανακαλούνται υποχρεωτικά, κατά το μέρος που αφορούν το νομικό πρόσωπο ως αστικώς συνυπεύθυνο, του οποίου οι οφειλές από πρόστιμα, πολλαπλά τέλη, δασμούς και λοιπές επιβαρύνσεις, που προέρχονται αποκλειστικά από τις ανωτέρω καταλογιστικές πράξεις, διαγράφονται. Για την εφαρμογή του προηγούμενού εδαφίου υποβάλλεται αίτηση στην αρχή που εξέδωσε τις καταλογιστικές πράξεις. Τυχόν ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί σε εκτέλεσή τους δεν επιστρέφονται και δεν συμψηφίζονται».
Με απλά λόγια με την ψήφιση της τροπολογίας, δεν θα οφείλονται εφεξής, τυχόν επιβαρύνσεις για τις οποίες το νομικό πρόσωπο έχει κηρυχθεί αστικώς συνυπεύθυνο, αρκεί το ενδιαφερόμενο μέρος να υποβάλει σχετική αίτηση στην αρχή που εξέδωσε την καταλογιστική πράξη.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει την τροπολογία από τις διατάξεις «προκαλείται σε βάρος τον κρατικού προϋπολογισμού απώλεια εσόδων από τη διαγραφή οφειλών από πρόστιμα, πολλαπλά τέλη, δασμούς και λοιπές επιβαρύνσεις, που προέρχονται αποκλειστικά από καταλογιστικές πράξεις νομικών προσώπων του άρθρου 152 του Τελωνειακού Κώδικα (ν.2960/2001)».