Η δήλωση αυτή των ηγετών της Πορτογαλίας και της Ισπανίας ακολουθεί μια συνάντηση μεταξύ τους για διάφορα θέματα, όπως το περιβάλλον, η διαχείριση των υδάτων και η ενέργεια.
«Συμφωνήσαμε να είμαστε παρόντες από κοινού στις συναντήσεις διαπραγμάτευσης με τη Γαλλία και να ζητήσουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό θέμα και όχι ένα θέμα της Ιβηρικής Χερσονήσου με τη Γαλλία», δήλωσε η Πορτογαλίδα υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μαρία ντα Γκράσα Καρβάλιο σε κοινή διάσκεψη με την υπουργό Οικολογικής Μετάβασης Τερέζα Ριμπέρα στο υπουργείο Περιβάλλοντος για το περιβάλλον στη Λισαβόνα.
Η ντα Γκράσα Καρβάλιο, η οποία συναντήθηκε με την Ισπανίδα ομόλογό της για τρίτη φορά μέσα σε τρεις μήνες, υποστήριξε ότι το θέμα της ενεργειακής διασύνδεσης έχει επίσης μεγάλη σημασία για τις χώρες που βρίσκονται στην καρδιά της Ευρώπης.
Πάιατ: Ηγετικός ο ρόλος της Ελλάδος στην ενεργειακή ασφάλεια της Νοτιοανατολικής Μεσογείου
«Αν θέλουμε μια ευρωπαϊκή αγορά, αυτό το ζήτημα πρέπει να επιλυθεί, και είναι ένα ευρωπαϊκό ζήτημα, και θα μιλήσουμε με την κυρία [Ούρσουλα] φον ντερ Λάιεν, η οποία ελπίζουμε ότι θα επανεκλεγεί [πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής] στις 18 του μηνός, ώστε να μας βοηθήσει σε αυτή την προσπάθεια της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και ενέργειας», δήλωσε η Πορτογαλίδα υπουργός.
Η Ριμπέρα υπενθύμισε ότι κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, που επιδεινώθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ισπανία και η Πορτογαλία δεν ήταν σε θέση να βοηθήσουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες «επειδή είχαν αδύναμες διασυνδέσεις» με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Η Πορτογαλία και η Ισπανία αναπτύσσουν σχέδιο για την αύξηση της ικανότητας διασύνδεσης μεταξύ των βόρειων περιοχών Μίνιο και Γαλικία, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη λειτουργία της ιβηρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Mibel), ενώ υπάρχουν επίσης σχέδια για συνδέσεις μεταξύ της Ισπανίας και της Γαλλίας, μέσω του Βισκαϊκού Κόλπου.
Ο αγωγός φυσικού αερίου μεταξύ της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας (BarMar) για τη μεταφορά ενέργειας μεταξύ της Ιβηρικής Χερσονήσου και της Γαλλίας έχει ανακοινωθεί για το 2022, και εκτιμάται ότι η κατασκευή του μπορεί να διαρκέσει από πέντε έως επτά χρόνια.
Τον Οκτώβριο του 2022, η Πορτογαλία και η Ισπανία συμφώνησαν επίσης με τη Γαλλία να κατασκευάσουν νέες συνδέσεις για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου, η μία μεταξύ του Celorico da Beira και της Zamora (CelZa) και η άλλη μεταξύ της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας (BarMar), στο πλαίσιο του έργου H2MED.