Για μια ακόμη φορά η ενημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις που έχουν να κάνουν με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης έρχονται πρώτα από τη Τουρκία και όχι από τις αρμόδιες Ελληνικές πηγές.
Στην ενημέρωση που έκανε προς τους εκπροσώπους του Τύπου ο Σύμβουλος Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων Αντιναύαρχος Zeki Aktürk μίλησε και για τα όσα έχουν γίνει σχετικά με τα ΜΟΕ το τελευταίο χρόνικό διάστημα. Όπως είπε λοιπόν, στο πλαίσιο του Σχεδίου Εφαρμογής του 2024 για Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας, μεταξύ 26 και 28 Νοεμβρίου, αντιπροσωπεία της Διοίκησης της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας επισκέφθηκε τη Διοίκηση της Ελληνικής Αεροπορίας στη Λάρισα. Το ΑΤΑ δηλαδή.
Παράλληλα αντιπροσωπεία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού Διοίκησης επισκέπτεται τη Διοίκηση των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων.
Στο πλαίσια του εν λόγω σχεδίου, ο Διοικητής της Ελληνικής Τακτικής Αεροπορίας και η συνοδός του αντιπροσωπεία θα επισκεφθούν τη Διοίκηση της Τουρκική Πολεμικής Αεροπορίας στο Εσκισεχίρ στις 2-3 Δεκεμβρίου.
Όλα αυτά συμβαίνουν και ενώ ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Γιασάρ Γκιουλέρ είπε όσα είπε στην επιτροπή της Τουρκικής Βουλής σχετικά με το Καστελόριζο, το ιταλικό πλοίο Relume, τα νησιά που θέλει αποστρατικοποιημένα η Τουρκία και τις έρευνες της Ελλάδας στο Αιγαίο που σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε ο ίδιος, σταμάτησαν μόλις η Άγκυρα το ζήτησε επικαλούμενη την συμφωνία της Βέρνης και φυσικά ενώ την ίδια στιγμή παράνομες Τουρκικές ΝΟΤΑΜ και NAVTEX κόβουν στα δύο το Αιγαίο μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, με την Αθήνα να αντιδρά με τα συνήθη πλέον διαβήματα.
Να θυμίσουμε πως σε σχέση με το Πρακτικό της Βέρνης, οι δύο χώρες άρχισαν διαπραγματεύσεις για το θέμα της υφαλοκρηπίδας τον Νοέμβριο του 1976, συνυπογράφοντας το γνωστό ως Πρακτικό της Βέρνης, το οποίο έθετε το πλαίσιο του διαλόγου. Ο διάλογος, όμως, τερματίσθηκε άπρακτος το 1981, λόγω των συνεχών παλινδρομήσεων και της αδιάλλακτης στάσης της Τουρκίας, οπότε εξέπνευσε παράλληλα και το Πρακτικό της Βέρνης, το οποίο αφορούσε τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις και επομένως η ισχύς και η διάρκειά του τελούσαν σε άμεση συνάρτηση με εκείνες.
Σε σχέση με αυτό ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε σήμερα σε ραδιοφωνική του συνέντευξη: «Είναι προφανές ότι η Ελλάδα τιμά απολύτως το διεθνές δίκαιο. Τιμά απολύτως όλες τις διεθνείς συνθήκες. Εξάλλου, να θυμηθούμε ότι η Ελλάδα είναι ιστορικό μέλος της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, ενόσω η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει σε αυτή τη Σύμβαση. Άρα, καλό θα ήταν να αναλογιζόμαστε λιγάκι και το πού βρισκόμαστε σε σχέση με τις διεθνείς μας υποχρεώσεις. Εκείνο το οποίο θέλω να τονίσω ειδικά για τη Σύμβαση της Βέρνης, είναι ότι αυτή αφορούσε ένα πολύ συγκεκριμένο πεδίο. Είναι εις γνώσιν βεβαίως, της ελληνικής διπλωματίας διαχρονικά. Η Τουρκία επανειλημμένως αναφέρεται στη συγκεκριμένη σύμβαση, η οποία δεν παράγει, κατά την άποψή μας, τα αποτελέσματα τα οποία θεωρεί. Έχουν απαντηθεί επανειλημμένως. Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση η Ελλάδα να απεμπολήσει τα δικαιώματά της, τα οποία απορρέουν και από την κυριαρχία της, αλλά και από τα δυνητικά κυριαρχικά της δικαιώματα».
Ως προς τα λεγόμενα δε του τούρκου υπουργού Άμυνας σε σχέση με το ιταλικό πλοίο, ο έλληνας ΥΠΕΞ ήταν κάθετος: Θα είμαι εξαιρετικά σαφής. Και όπως πάντοτε θα μιλήσω με τη γλώσσα της αλήθειας. Στην περίπτωση του Κάσου είχαμε το ιταλικό πλοίο, το οποίο διεξάγει έρευνες για την πόντιση ηλεκτρικού καλωδίου. Η πόντιση αυτή προστατεύεται απολύτως από το διεθνές δίκαιο και κατά τούτο είναι μία ενέργεια, η οποία είναι απολύτως συμβατή με το διεθνές δίκαιο. Εξάλλου, πρόκειται για ένα πρόγραμμα, το οποίο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση - άρα έχει και έναν ευρωπαϊκό μανδύα προστασίας - και είναι και ένα έργο πολύ μεγάλης σημασίας για τη διασύνδεση με την Κύπρο, έτσι ώστε να συμβάλει στην άρση της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού. Τώρα το τι συνέβη είναι πάρα πολύ συγκεκριμένο. Το ιταλικό πλοίο βγήκε σε διεθνή ύδατα, τα οποία αφορούν ελληνική υφαλοκρηπίδα, όπως έχει καθοριστεί και από την ελληνο-αιγυπτιακή συμφωνία. Πράγματι, υπήρξε μία μακρόθεν παρεμπόδιση από τουρκικά πολεμικά πλοία, τα οποία προσήλθαν στην περιοχή. Θέλω να γίνω απολύτως κατανοητός: δεν υπήρξε καμία άδεια του πλοίου, δεν ζητήθηκε ποτέ από την ελληνική κυβέρνηση άδεια και δεν δόθηκε ποτέ. Δεν υπήρξε καμία αναγνώριση κυριαρχικού δικαιώματος της Τουρκίας. Το πλοίο συνέχισε κανονικά σύμφωνα με τον προγραμματισμό του την έρευνα. Το ιταλικό πλοίο δεν έχει ζητήσει άδεια. Εμείς έχουμε ενημέρωση από το ιταλικό πλοίο και από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών δεν έχει ζητηθεί, ούτε έχει ληφθεί τέτοια άδεια. Δεν υπήρξε αναγνώριση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Τουρκίας. Το πλοίο συνέχισε τις εργασίες του προσηκόντως και σύμφωνα με τον προγραμματισμό ολοκλήρωσε τις έρευνες τις οποίες είχε προγραμματίσει. Άρα εδώ, κύριε Χατζηνικολάου, για να συνοψίσω, έχουμε τα ακόλουθα. Πρώτον, ένα πρόγραμμα ενεργειακής σύνδεσης μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου, το οποίο ενεργείται κανονικά. Δεύτερον, παρά την παρεμπόδιση, η οποία υπήρξε και χάρη στους διαύλους επικοινωνίας που έχουν αναπτυχθεί, δεν εξελίχθηκε σε θερμό επεισόδιο. Τρίτον, υπήρξε στη συνέχεια μία πλήρης έρευνα εκ μέρους του πλοίου. Τα τουρκικά πλοία απεχώρησαν. Και τέλος, θέλω να τονίσω, ότι η συγκεκριμένη πράξη, το συγκεκριμένο έργο θα συνεχιστεί κανονικά σύμφωνα με τον προγραμματισμό του».