
Ζωντανεύει, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, ο Απόστολος Παύλος στο πλαίσιο εκπαιδευτικού πρότζεκτ που έχει στόχο, με βάση τα κείμενα των επιστολών του, να μεταφέρει στο ευρύ κοινό τα μηνύματά του όχι μόνο αναφορικά με τη χρονική περίοδο στην οποία έζησε αλλά και με σύγχρονα ζητήματα που αφορούν διαχρονικά ερωτήματα του ανθρώπου.
Στο πρώτο βίντεο, που δόθηκε στη δημοσιότητα από το πρότζεκτ που φέρει την ονομασία FollowingApostolePaul, ο Απόστολος Παύλος εμφανίζεται με γκρίζα γενειάδα, καστανά μάτια και ρυτιδιασμένο πρόσωπο. Είναι ντυμένος με ένα λευκό μακρύ ένδυμα, καφέ ζωνάρι και μανδύα και απεικονίζεται αρχικά καθισμένος σε ένα ξύλινο καράβι με υφασμάτινα πανιά που κατευθύνεται από την Αθήνα προς την αρχαία Κόρινθο. Εκεί αποβιβάζεται στο λιμάνι των Κεχριών, συναντά τους περαστικούς, συνομιλεί μαζί τους στους πέτρινους δρόμους και μεταφέρει τα πρώτα μηνύματα του Χριστιανισμού.
Η μορφή του προέκυψε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και βασίστηκε στις αγιογραφίες του Αποστόλου και τις περιγραφές που αναφέρονται στα αρχαία κείμενα.
«Ο στόχος είναι να συνομιλεί με το κοινό»
«Ο στόχος της προσπάθειάς μας είναι να γίνει εφικτό ο Απόστολος Παύλος να συνομιλεί με το κοινό. Να παίρνει τον καθένα από το χέρι και να ταξιδεύει μαζί του, να συζητούν, να βλέπουν την Κόρινθο, τους Φιλίππους και τους άλλους σταθμούς της πορείας του, όπως ακριβώς ήταν στο παρελθόν. Ταυτόχρονα να μπορεί να απαντά σε πολύ σύγχρονα, κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν την ελευθερία του ανθρώπου, το σώμα μας, την ψυχική υγεία, το πώς μπορεί κάποιος να γίνει πραγματικά χαρούμενος», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σωτήριος Δεσπότης, καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Ο ίδιος διευκρίνισε ότι το πρότζεκτ τελεί υπό τη δική του αιγίδα, ενώ σε αυτό συμμετέχουν άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στους χώρους της τεχνολογίας, της τέχνης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Στο ερώτημα ποια ήταν η αφορμή, από την οποία ξεκίνησε η σχετική ιδέα, ο καθηγητής την τοποθέτησε χρονικά πριν από μία δεκαετία, όταν το σπίτι που νοίκιαζε παλαιότερα στην Αθήνα νοικιάστηκε από Κορεάτες. «Τους ρώτησα γιατί ήρθαν στην Ελλάδα και μου απάντησαν ότι ήθελαν να μιλήσουν για τη Βίβλο. Τότε διερωτήθηκα πώς είναι ποτέ δυνατόν Κορεάτες να έρχονται στην Αθήνα για να γνωρίσουν στους Αθηναίους τον Απόστολο Παύλο και γενικότερα την Καινή Διαθήκη, το πρωτότυπο της οποίας είναι γραμμένο στα ελληνικά… Δεν γνωρίζω υπό την ομπρέλα ποιου οργανισμού έφτασαν οι άνθρωποι αυτοί εδώ από τη Σεούλ, το γεγονός όμως αυτό μου έκανε φοβερή εντύπωση» συμπλήρωσε.
Μεγάλο ενδιαφέρον από Αμερικανούς και Κορεάτες
Την ίδια στιγμή, όπως είπε, διοργανώνονται με υψηλό κόστος επιστημονικά συνέδρια και συναντήσεις που δεν έχουν αντίκτυπο στο ευρύ κοινό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια από Αμερικανούς και Κορεάτες, ειδικά για την προσωπικότητα του Αποστόλου Παύλου. «Από τη θέση του Προέδρου στο Πατριαρχικό Ίδρυμα Ιεραποστολής Άπω Ανατολής υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου της Κωνσταντινουπόλεως, τη δραστηριοποίησή μου στην Ιεραποστολή της Κορέας και την ενασχόλησή μου με τους Κορεάτες και τους Νεοζηλανδούς, διαπίστωσα ότι πλέον υπάρχει ένα πολύ έντονο ενδιαφέρον των ανθρώπων αυτών να ανακαλύψουν τον Απόστολο Παύλο. Δεν θα έπρεπε, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι, είτε το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε, οι βάσεις του δυτικού πολιτισμού και η σημασία των ατομικών δικαιωμάτων οφείλονται σε εκείνον. Ήταν ο Παύλος που έδωσε τεράστια αξία στο ανθρώπινο πρόσωπο και είπε αυτό το συγκλονιστικό, ακόμη και σήμερα: ότι δεν υπάρχει αρσενικό και θηλυκό, δεν υπάρχει σκλάβος και ελεύθερος, αλλά όλοι είμαστε ένας», τόνισε.
Ο κ. Δεσπότης υπογράμμισε ότι ο δυτικός πολιτισμός αποδίδει τεράστια αξία στο άτομο, στο πρόσωπο, σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, ιδίως στη μεταμοντέρνα εποχή ανεξάρτητα από την ιδιαιτερότητά του ενώ εξέφρασε την άποψη ότι «αν ερχόταν ο Παύλος στη σημερινή Αθήνα δεν θα δίδασκε στη Θεολογική Σχολή αλλά στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών ή στην ιατρική σχολή».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ο Χριστιανισμός του Παύλου δεν σχετίζεται μόνο με τη μεταφυσική, με το τι θα κάνει η ψυχή όταν πετάξει στον ουρανό, αλλά με το πώς διαμορφώνεται μια πολιτική στάση ζωής και το πώς μπορεί κανείς πραγματικά να γίνει χαρούμενος».
«Το βασικό μοντέλο του Παύλου είναι ότι τελικά η οργάνωσή μας ως πόλη έχει νόημα όταν αντιστρέψουμε την πυραμίδα, δηλαδή όταν πάψουμε πια να στηριζόμαστε στην κυριαρχία του ενός προς τον άλλον, μιμούμενοι το μοντέλο του Χριστού που θυσίασε τον εαυτό του. Γι' αυτό ο Παύλος ενώ έχει όλα τα πτυχία και πλούσιο βιογραφικό, για το μόνο που είναι περήφανος είναι το τραυματισμένο του σώμα, το ευάλωτο σώμα του, που έχει και τις πληγές που κουβαλάει πάνω του. Οπότε ουσιαστικά το μήνυμα του Παύλου είναι ότι όλη αυτή η πολιτική, όπως έχει χτιστεί πάνω στην εξουσία, στη δύναμη στην κυριαρχία, έχει ημερομηνία λήξης. Απεναντίας, έχει σημασία να επενδύουν οι άνθρωποι σε έναν άλλο τρόπο οργάνωσής τους, σε μικρές κοινότητες που διέπονται από μια αγάπη όχι σαν εκείνη που σήμερα έχει εξελιχθεί σε έναν κακοποιημένο όρο, αλλά σε μια θυσιαστική αγάπη με την έννοια της προσφοράς και όχι της κατανάλωσης των άλλων» προσθέτει.
Η πορεία του Απόστολου Παύλου με τη χρήση της τεχνολογίας
Πίσω στο project FollowingApostolePaul , στόχος του μεταξύ άλλων, είναι να μιλήσει τη γλώσσα των νέων ανθρώπων - γι αυτό και το εγχείρημα προβάλλεται και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -, να παρουσιάσει την πορεία του Παύλου με χρήση της τεχνολογίας, να συνδέσει τον κηρυγματικό του λόγο με τις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου, να δημιουργήσει υλικό στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα. Στην ομάδα έργου του project, επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο κ. Δεσπότης ενώ συμμετέχουν η Ιφιγένεια Καψωμενάκη - Μηχανικός Έρευνας και Ανάπτυξης - Project Manager Έργου, ο Ελευθέριος Μπέτσης - Εικαστικός Καλλιτέχνης - Υπεύθυνος για Γραφικά - Εικαστικά και ΑΙ και ο Κωνσταντίνος Δήμου - Web Designer και Διαχειριστής Κοινωνικών Δικτύων του Έργου.
Το πρότζεκτ παρουσιάστηκε πριν από λίγο καιρό στην Κόρινθο, κατά την υπογραφή μνημονίου συνεννόησης μεταξύ δέκα δήμων της χώρας για τη δρομολόγηση των διαδικασιών διαδημοτικής συνεργασίας σχετικά με τη δράση «Διαδρομή του Αποστόλου Παύλου». Στην παρουσίαση αυτή έγινε αναφορά στην άφιξη του Παύλου στην Κόρινθο, από την Αθήνα από όπου είχε νωρίτερα φύγει απογοητευμένος. Στην Πελοπόννησο αρχικά θεωρήθηκε ως ένας άνθρωπος που περιφερόταν στη Μεσόγειο για να μοιράσει συμβουλές της ζωής. Ο Παύλος άρχισε να ζει εκεί ράβοντας σκηνές από κατσικίσια δέρματα στο εργαστήρι του Ακύλα και της Πρίσκιλλας και προμήθευε με σκηνές τους ανθρώπους. Παράλληλα μεταλαμπάδευσε το μήνυμα του Χριστιανισμού από την Ανατολή στη Δύση ενώ γνώρισε την Φοίβη η οποία είχε σημαντικό ρόλο διακονίας στην πρώτη τοπική κοινότητα των χριστιανών και αργότερα μετέφερε στη Ρώμη και ερμήνευσε την προς Ρωμαίους Επιστολή του Παύλου.
Χιλιάδες χρόνια μετά, στο σήμερα, επιδίωξη των συντελεστών του εκπαιδευτικού πρότζεκτ είναι, σύμφωνα με τον καθηγητή του ΕΚΠΑ, να αποτελέσει όχι απλώς ένα ανοιχτό μουσείο που θα διαδώσει το μήνυμά του σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες, αλλά ένα ζωντανό μουσείο που θα συνομιλεί με τον καθένα…