Έρχεται δεύτερος γύρος μείωσης τιμών σε είδη βασικής διατροφής που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, μετά τα τέλη του μήνα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του newsit από αρμόδια στελέχη μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου τροφίμων.
Συγκεκριμένα, μετά τη μείωση που ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα (21.10.24) στα σούπερ μάρκετ σε είδη προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά, στον κύκλο των τιμολογιακών αναπροσαρμογών προς τα κάτω, θα μπουν και είδη διατροφής, όπως τα γαλακτοκομικά και ζυμαρικά, τα οποία παράγονται από τις ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων.
Οι τελευταίες αναμένεται να μπουν στον εν λόγω «κύκλο» αργότερα σε σχέση με τις πολυεθνικές -οι οποίες παράγουν κατά βάση τα είδη προσωπικής φροντίδας και καθαριότητας – λόγω της μεγαλύτερης διοικητικής δυσκολίας να λάβουν αποφάσεις.
Όσον αφορά τα εποχικά φρούτα και λαχανικά, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως είναι πιο δύσκολο σε σχέση με τις βιομηχανίες να προβούν σε μειώσεις τιμών για δύο λόγους: Ο πρώτος είναι πως η τιμή τους εξαρτάται εξαιρετικά από το μέγεθος της παραγωγής και το τελευταίο από διάφορους ανεξέλεγκτους (πχ καιρικά φαινόμενα), ενώ ο δεύτερος είναι πως οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ είναι κατά βάση μικροί παραγωγοί και κατά συνέπεια είναι δύσκολη η διαμόρφωση μίας οριζόντιας τιμολογιακής πολιτικής όπως συμβαίνει με τους προμηθευτές των βιομηχανικών προϊόντων.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως οι μειώσεις τιμές θα διαρκέσουν 2 μήνες, δηλαδή μέχρι τέλη Δεκεμβρίου 2024 και έπειτα θα επανακαθοριστεί η στάση των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών.
Βασική προϋπόθεση για τη διατήρηση των μειώσεων πέραν του 2μήνου είναι να παραμείνουν σταθερές οι υφιστάμενες συνθήκες (η οποίες οδήγησαν στις μειώσεις αυτές), δηλαδή η πεποίθηση στις επιχειρήσεις ότι θα συνεχίσει η μείωση του πληθωρισμού και των επιτοκίων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Στόχος, μάλιστα, της πρωτοβουλίας αυτής των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών είναι η ανάγκη να εμπεδωθεί στην Ελλάδα η εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς την αγορά των τροφίμων.
Όσον αφορά το πως μοιράζεται η μείωση των τιμών των προϊόντων μεταξύ των προμηθευτών – σούπερ μάρκετ, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως ναι μεν τα 2/3 της πέφτουν στους προμηθευτές βιομηχάνους (οι οποίοι έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους) και το 1/3 στα σούπερ μάρκετ, αλλά τα σούπερ μάρκετ επωμίζονται μία διπλή “κρυφή” ζημιά. Η μία έμμεση ζημιά προέρχεται από το γεγονός ότι τα αποθεματικά τα οποία θα βγάλουν στο ράφι σε μειωμένη τιμή, τα έχουν αγοράσει στην προ της μείωσης, υψηλότερη τιμή. Η άλλη είναι προέρχεται από τις εργατοώρες τις οποίες πρέπει να πληρώσουν τα σούπερ μάρκετ στους υπαλλήλους τους για την αναπροσαρμογή των τιμών των προϊόντων.
Στο ερώτημα σε σχέση με ενδεχόμενη ζημιά την οποία θα υποστούν τα σούπερ μάρκετ και οι βιομήχανοι από τις μειώσεις στις τιμές, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως εν τέλει μπορεί να μην υπάρξει ζημιά, καθώς όταν οι καταναλωτές ατενίζουν με αισιοδοξία το μέλλον τους -και σε αυτό μπορεί να συμβάλει και η μείωση των τιμών από τους εμπόρους και τους παραγωγούς – μπορούν να αυξάνουν τις δαπάνες τους, με αποτέλεσμα να αυξάνουν και την κερδοφορία της αγοράς.