
Έχοντας πλέον γνώση στα τερτίπια και τα δύσκολα μονοπάτια στα κέντρα εξουσίας της δύσης, γίνεται κατανοητό το πόσο δύσκολο είναι μια μικρή σε έκταση χώρα όπως η Ελλάδα ( με τεράστια ιστορία όμως), να αποκτήσει στρατηγικούς πυραύλους Κρουζ, με εμβέλεια 1000 χλμ , για παράδειγμα.
Υπενθυμίζουμε ότι στην αρχική παραγγελία των Τριών FDI, οι Γάλλοι μέσω της La Tribune , μας είχαν αποκαλύψει ότι Αμερικανοί αξιωματούχοι ζήτησαν να μην δοθούν αυτοί οι πύραυλοι στην χώρα μας, ικανοποιώντας την Τουρκία.
Τώρα εν μέσω παραγγελίας της 4ης Φρεγάτας από την χώρα μας, ακούμε για βαλλιστικούς πυραύλους μακρού βεληνεκούς τύπου Κρουζ, αλλά δεν βλέπουμε τίποτα γραμμένο στο χαρτί, παρά ακούμε αόριστες υποσχέσεις για το μέλλον.
Επίσης γράφτηκε στον ελληνικό τύπο ότι το εργοστάσιο που κατασκευάζει τους SCALP NAVAL, έχει διακόψει την παραγωγή τους, και θα απαιτηθεί νέο κόστος επανανεργοποιήσεως του, και έτσι μένουμε με το μέλλον.
Η παραπομπή στο μέλλον όμως, μπορεί να οδηγήσει στο ποτέ.
Αναφορές για μελλοντικές κινήσεις τοποθέτησης αυτών των πυραύλων δεν εξασφαλίζουν απολύτως τίποτα αφού το κόστος αυξάνεται και δεν μειώνεται.
Σύμφωνα με ξένο σοβαρό ΜΜΕ (armyrecognition.com), η Ελλάδα αναμένεται να ολοκληρώσει μέχρι το τέλος του 2025 μια σύμβαση για μια τέταρτη φρεγάτα κλάσης Belharra FDI από τη Ναυτική Ομάδα της Γαλλίας, όπως επιβεβαίωσε ο Υπουργός Άμυνας Νίκος Δένδιας κατά την τελετή καθέλκυσης του ΦΟΡΜΙΩΝ (F-603) στο ναυπηγείο της Λοριάν στην Βρετάνη.
Αυτό το τέταρτο πλοίο, που πιθανότατα θα ονομαστεί ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ, θα προστεθεί στην αρχική συμφωνία που υπογράφηκε τον Μάρτιο του 2022 για τρεις φρεγάτες και προβλέπεται να κοστίσει κάτω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Σύμφωνα με τον Δένδια, η σύμβαση θα περιλαμβάνει βιομηχανικά οφέλη σε ποσοστό 25% της αξίας της φρεγάτας, τα οποία θα επανεπενδυθούν στον ελληνικό αμυντικό τομέα μέσω υπεργολαβιών, υποστήριξης και πιθανών εργασιών συν-ανάπτυξης.
Οι ελληνικές φρεγάτες Belharra θα είναι πιο βαριά οπλισμένες από τα πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, καθώς τα γαλλικά πλοία κλάσης Amiral Ronarc’h παραδίδονται χωρίς συστήματα όπλων εγγύς προσέγγισης (CIWS), συστήματα ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM) ή εκτοξευτές RAM.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά από προηγούμενες συζητήσεις με τον Γάλλο Υπουργό Ενόπλων Δυνάμεων Sébastien Lecornu τον Απρίλιο του 2025.
Αυτές οι συνομιλίες αφορούσαν τις συνεχιζόμενες γαλλικές παραδόσεις στην Ελλάδα, όπως μαχητικά αεροσκάφη Rafale, ελικόπτερα NH90, πυραυλικά συστήματα Exocet και το πρόγραμμα Belharra.
Και οι τρεις παραγγελθείσες ελληνικές φρεγάτες, ΚΙΜΩΝ (F-601), ΝΕΑΡΧΟΣ (F-602) και ΦΟΡΜΙΩΝ (F-603), βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια κατασκευής στις εγκαταστάσεις της Naval Group στο Ναυπηγείο της Λοριάν.
Η Φρεγάτα ΚΙΜΩΝ καθελκύστηκε τον Οκτώβριο του 2023 και βρίσκεται σε θαλάσσιες δοκιμές.
Η ΝΕΑΡΧΟΣ, που καθελκύστηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, έχει μεταφερθεί σε ειδικό σημείο για την τοποθέτηση εξοπλισμού και θα ξεκινήσει δοκιμές στο λιμάνι μετά το καλοκαίρι του 2025.
Η ΦΟΡΜΙΩΝ καθελκύστηκε στις 4 Ιουνίου 2025, σε τελετή στην οποία παρευρέθηκαν Έλληνες και Γάλλοι στρατιωτικοί και κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
F-14 VS F/A-18: Τα δύο πιο εμβληματικά αεροπλάνα του Ναυτικού
Οι Φρεγάτες ΚΙΜΩΝ και ΝΕΑΡΧΟΣ, διαμορφώνονται στην έκδοση Standard-2 στη Γαλλία, που αποτελεί αλλαγή από τα αρχικά σχέδια για ολοκλήρωση αυτής της φάσης των πλοίων.
Τα πλοία έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν μεταξύ τέλους 2025 και 2026, με την πιθανή τέταρτη φρεγάτα να εντάσσεται στον στόλο έως το 2028.
Κάθε ελληνική Φρεγάτα κλάσης ΚΙΜΩΝ, έχει εκτόπισμα περίπου 4.500 τόνων, έχει μήκος 122 μέτρα, πλάτος 17,7 μέτρα και τροφοδοτείται από ένα σύστημα πρόωσης CODAD που επιτρέπει μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων και εμβέλεια 5.000 ναυτικών μιλίων.
Η ελληνική διαμόρφωση περιλαμβάνει 32 πυραύλους εδάφους-αέρος Aster 30 που θα εκτοξεύονται από κάθετους εκτοξευτές Sylver A50, ένα σύστημα RAM Block 2B 21 κυψελών για άμυνα σημείων, οκτώ αντιπλοϊκούς πυραύλους MM40 Block 3C Exocet, τορπίλες MU90 και ένα κύριο πυροβόλο 76 χιλιοστών.
Θα εγκατασταθούν επίσης δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες και εκτοξευτές δολώματος Sylena Mk1 με αντίμετρα CANTO.
Κάθε φρεγάτα διαθέτει θάλαμο διακυβέρνησης και υπόστεγο που υποστηρίζει είτε ένα επανδρωμένο ελικόπτερο ΑΦΝΣ MH-60R Seahawk είτε ένα μη επανδρωμένο ελικόπτερο Schiebel Camcopter S-100 UAV.
Πέντε μη επανδρωμένα ελικόπτερα Schiebel Camcopter S-100 UAV έχουν αγοραστεί για τον ελληνικό Στόλο και τα πληρώματα παρακολουθούν ειδική εκπαίδευση τόσο στο Λοριάν όσο και στην Ελλάδα.
Η σουίτα αισθητήρων περιλαμβάνει το ραντάρ AESA σταθερού πάνελ Thales Sea Fire, το σόναρ κύτους Kingklip Mark 2, το ρυμουλκούμενο σόναρ CAPTAS-4 και τη Μονάδα Πανοραμικών Αισθητήρων και Πληροφοριών (PSIM), η οποία είναι εγκατεστημένη επί του παρόντος στην Φρεγάτα ΚΙΜΩΝ.
Οι ελληνικές φρεγάτες θα είναι επίσης εξοπλισμένες με ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, το Virgilius-IEWS, που αναπτύχθηκε από την ELT Group να αναμένεται να είναι ενσωματωμένο.
Σε αντίθεση με τα πλοία κλάσης Amiral Ronarc’h του Γαλλικού Ναυτικού, τα οποία παραδόθηκαν χωρίς συστήματα CIWS και ECM, τα ελληνικά πλοία περιλαμβάνουν αυτά τα συστήματα από την αρχή.
Οι προσαρμογές παραγωγής το 2024 ανακατανέμουν τα πλοία που προορίζονταν αρχικά για τη Γαλλία σε ελληνικές παραγγελίες για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης.
Ορισμένα κρίσιμα τμήματα αυτών των πλοίων, συμπεριλαμβανομένου του υπόστεγου ελικοπτέρων και των τμημάτων της πλώρης, κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα από τα Ναυπηγεία ΣΑΛΑΜΙΣ, πριν αποσταλούν στη Γαλλία για συναρμολόγηση.
Το πρόγραμμα Belharra αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής ναυτικού εκσυγχρονισμού.
Εάν υλοποιηθεί ολόκληρο το πρόγραμμα , ο ελληνικός στόλος επιφανείας της Ελλάδας θα μπορούσε να αποτελείται από οκτώ έως δώδεκα φρεγάτες.
Άλλα στοιχεία του σχεδίου εκσυγχρονισμού περιλαμβάνουν νέα προγράμματα ναυπήγησης Κορβετών, εκσυγχρονισμό ΤΠΚ και ανάπτυξη σκαφών ειδικών επιχειρήσεων, όπως το ΑΓΗΝΩΡ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει υψηλά επίπεδα ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής.