Δύο από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας, η Honda και η Nissan, επιβεβαίωσαν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο συγχώνευσης.
Οι συζητήσεις μεταξύ των δύο ανταγωνιστών να συνενώσουν δυνάμεις υπογραμμίζουν το πώς η ταχεία άνοδος της Κίνας στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων αναδιαμορφώνει τη βιομηχανία.
Επιβεβαιώνοντας ένα δημοσίευμα της εφημερίδας Nikkei, η Honda και η Nissan δήλωσαν την Τετάρτη ότι βρίσκονται σε συζητήσεις για συγχώνευση ή άλλη μελλοντική συνεργασία. Διευκρίνισαν, ωστόσο, ότι δεν έχει ληφθεί καμία οριστική απόφαση.
Οι δύο εταιρείες ήρθαν πιο κοντά φέτος και είχαν ήδη ανακοινώσει σχέδια συνεργασίας σε τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης, επιδιώκοντας να μοιραστούν τα κόστη ανάπτυξης.
Και οι δύο αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, έχοντας πιαστεί απροετοίμαστες από τη ραγδαία μετάβαση της χώρας στα ηλεκτρικά και υβριδικά plug-in οχήματα. Η Nissan έχει επίσης παρουσιάσει ασθενέστερα αποτελέσματα στις ΗΠΑ.
Μια συγχώνευση θα μπορούσε να επιτρέψει στη Honda και τη Nissan να επιδιώξουν συνέργειες στις αγορές και την ανάπτυξη τεχνολογίας, αλλά θα έφερνε και προκλήσεις για δύο εταιρείες με διαφορετικές κουλτούρες και εν μέρει επικαλυπτόμενες σειρές οχημάτων, όπως επισημαίνει η Wall Street Journal.
Σχέδια Αναδιάρθρωσης και Δυσκολίες
Τον περασμένο μήνα, η Nissan ανακοίνωσε σχέδια αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνουν περικοπές 9.000 θέσεων εργασίας παγκοσμίως και μείωση της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας κατά 20%. Παράλληλα, υποβάθμισε τις προβλέψεις πωλήσεων οχημάτων για όλες τις μεγάλες αγορές, ειδικά για την Κίνα και τη Βόρεια Αμερική.
Στην Κίνα, η Nissan σταμάτησε την παραγωγή οχημάτων στο εργοστάσιό της στο Changzhou, ενώ η Honda προσπάθησε να μειώσει προσωπικό σε κοινή επιχείρηση μέσω εθελοντικών παραιτήσεων.
Ανταγωνισμός από Κίνα και Tesla
Αναλυτές ανέφεραν ότι οι συνομιλίες συγχώνευσης καθοδηγούνται από την αυξανόμενη πίεση από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Tesla και η κινεζική BYD. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηγούνται επίσης στην αυτόνομη οδήγηση και το λογισμικό, αναγκάζοντας τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν μαζικά για να ανταγωνιστούν.
Οι μετοχές της Nissan σημείωσαν άνοδο πάνω από 23% το απόγευμα της Τετάρτης, ενώ οι μετοχές της Honda υποχώρησαν κατά περίπου 3%. Η κεφαλαιοποίηση της Honda είναι πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερη από της Nissan, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ισορροπία δυνάμεων σε μια συγχώνευση θα ευνοούσε τη Honda.
Το ιστορικό
Η Nissan δεν έχει ανακάμψει πλήρως από τη σύλληψη του πρώην προέδρου της, Κάρλος Γκοσν, τον Νοέμβριο του 2018. Η σύλληψη ακολούθησε εσωτερικές εντάσεις για τη συμμαχία της Nissan με τη Renault. Ο Γκοσν κατηγορήθηκε για οικονομικά εγκλήματα, τα οποία αρνείται, και δραπέτευσε από την Ιαπωνία τον Δεκέμβριο του 2019 με ιδιωτικό τζετ πριν ξεκινήσει η δίκη του.
Η Renault κατείχε μερίδιο άνω του ενός τρίτου της Nissan το 1999, το οποίο αργότερα αυξήθηκε στο 43%. Η Nissan, που ήταν παλαιότερα ο μεγαλύτερος και πιο κερδοφόρος εταίρος, απέκτησε την ανεξαρτησία της πέρυσι όταν η Renault συμφώνησε να μειώσει το μερίδιό της στο 15%.
Η συγχώνευση Honda-Nissan θα μπορούσε να τις τοποθετήσει στην τρίτη θέση παγκοσμίως σε πωλήσεις αυτοκινήτων, πίσω από την Toyota και τη Volkswagen, εκτός αν μειώσουν την παραγωγή για να περιορίσουν τις επικαλύψεις.