Εύκολη η αύξηση των τιμών των προϊόντων στην Ελλάδα αλλά αργή και δύσκολη η μείωση τους
Αυτό το επιβεβαίωσε και έρευνα της Eurostat, για τη διαμόρφωση των τιμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας, στην Ελλάδα όταν μεταβάλλονται οι τιμές της βιομηχανίας είναι διαφορετικό το ποσοστό μετάδοσης – ή μετακύλισης - στις τιμές καταναλωτή στην περίπτωση αύξησης των τιμών απ’ ό,τι στην περίπτωση μείωσης.
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση της αύξησης είναι 29,4%, ενώ στην περίπτωση της μείωσης είναι πολύ χαμηλότερο 8,1%. Δηλαδή, οι αυξήσεις μετακυλούνται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό στη λιανική, στην περίπτωση των τροφίμων πάντα, σε σύγκριση με τη μετακύλιση των μειώσεων.
Πρόκειται για φαινόμενο που υπάρχει και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά υπάρχουν και κράτη όπως η Γερμανία όπου παρατηρείται σχεδόν ο ίδιος βαθμός μετάδοσης των αυξήσεων και μειώσεων στις τιμές λιανικής, αλλά και χώρες όπως η Τσεχία, η Ελβετία και η Ισπανία, όπου είναι υψηλότερος ο βαθμός μετάδοσης των μειώσεων.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, ο βαθμός μετάδοσης των αυξήσεων είναι διαφορετικός σε κάθε κλάδο τροφίμων. Σε ό,τι αφορά το ψωμί και τα δημητριακά, το ποσοστό μετάδοσης της αύξησης είναι 19,7% και της μείωσης μόλις 4,9%. Από την άλλη, στην κατηγορία του κρέατος, παρατηρείται συμμετρία (ποσοστό μετάδοσης της αύξησης 19,8% και της μείωσης 19,3%).
Στο σύνολο των τροφίμων, οι αυξήσεις στις τιμές των βασικών γεωργικών προϊόντων μεταδίδονται στις τιμές του καταναλωτή σε ποσοστό 7,5% ενώ η μείωση σε 4,1%. Στα λαχανικά ειδικά, η αύξηση περνά σε ποσοστό σχεδόν 60% στις τιμές καταναλωτή, ενώ η μείωση σε ποσοστό περίπου 35%