
Aκολουθεί Δελτίο Τύπου της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ), που αφορά στην εκδήλωση/workshop με τίτλο: «Η Εξωστρεφής Ελληνική Επιχειρηματικότητα: Ένα Experience Sharing Workshop», που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαΐου.
Αθήνα, 16 Μαΐου, 2019
Δελτίο Τύπου
Στοχευμένο Workshop της ΕΕΝΕ για μια πιο Φιλόδοξη Ελληνική Εξωστρέφεια.
Μια διαφορετική και επίκαιρη εκδήλωση οργανώθηκε από την Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών(ΕΕΝΕ) την Τετάρτη 8 Μαΐου 2019 στην Αθηναϊκή Λέσχη, με τίτλο: «Η Εξωστρεφής Ελληνική
Επιχειρηματικότητα: Ένα Experience Sharing Workshop».
Στην εκδήλωση, εταιρίες μεσημαντική εξαγωγική και επενδυτική δραστηριότητα στο εξωτερικό, περιέγραψαν πώς η εξωστρεφής τους δράση εντάχθηκε στη στρατηγική της εταιρίας τους και πώς κατάφεραν να διεισδύσουν, κατάτην περίοδο της κρίσης, σε αγορές του εξωτερικού συμβάλλοντας έτσι στην περαιτέρω ανάπτυξη τηςεταιρίας τους και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους στην εγχώρια και παγκόσμια αγορά.
Με αισιοδοξία και ενθάρρυνση, χαιρέτισε τις εργασίες της εκδήλωσης ο Πρόεδρος της ΕΕΝΕ, Δρ.Βασίλης Γ. Αποστολόπουλος, σημειώνοντας ότι πολύ σημαντικές ελληνικές επιχειρήσεις, όλωντων μεγεθών, αφήνουν το διεθνές αποτύπωμά τους στο χώρο των επενδύσεων, κομίζοντας ελπίδα καιενθάρρυνση προς όλες τις επιχειρήσεις να αισθανθούν ασφάλεια να επενδύσουν στο εξωτερικό, αλλάκαι να τολμήσουν ένα είδος «απόβασης» της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας στις χώρεςενδιαφέροντός τους.
«Για την πολυπόθητη ανάπτυξη, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο πουσκεφτόμαστε και να γίνουμε πιο καινοτόμοι, παραγωγικοί και εξωστρεφείς, με έμφασησε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας».
Ως κεντρικούς άξονες της νέαςαυτής σελίδας στην Ελληνική επιχειρηματικότητα και οικονομία, υπογράμμισε τη συνεργατικότητα και τη βέλτιστη διασύνδεση προϊόντων, κλάδων και υπηρεσιών, με τη βοήθεια τόσο των νέωντεχνολογιών και εργαλείων που ξεκλειδώνει η ψηφιακή εποχή, όσο και με μία συνολική αλλαγήνοοτροπίας.
Για το θέμα των ξένων επενδύσεων, σημείωσε πως «είναι ιδιαίτερα σημαντικό,μεταξύ άλλων, να βρούμε τρόπους να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των επενδυτών,μεταβαίνοντας σε ένα μοντέλο ‘συν-επενδύσεων’ στους τομείς που προσφέρονται για στρατηγικές συνεργασίες».
Επισήμανε δε πως κανείς δεν θα έλθει να επενδύσει στην Ελλάδα με βάση το συναίσθημα, και πως χρειάζεται μία συνολική επαναπροσέγγιση τηςελληνικής ομογένειας σε μία νέα βάση.
«Να συνεργαστούμε με την ελληνική διασποράγια να επεκτείνουμε την παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές, μεόραμα και αποφασιστικότητα», προσέθεσε.
Ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΕΝΕ, κ. Χριστιανός Χατζημηνάς, ανέλυσε διεξοδικά τις αιτίες πουοδήγησαν σε αποτυχία προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, πέρα των έργων μεγάλων υποδομών(λιμάνια, αεροδρόμια, καζίνο, ξενοδοχεία κλπ), και κυρίως εκείνων που θα επηρέαζαν θετικά τιςμικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Συμπλήρωσε, πως «είναι τουλάχιστον αφελές να περιμένουμε σημαντικέςεπενδύσεις στη χώρα στο αποθαρρυντικό και αντιεπιχειρηματικό περιβάλλον που δημιουργείται μετην υψηλή φορολογία και τη βραδύτητα στην απονομή δικαιοσύνης», πόσο μάλλον αν λάβει κανείςυπόψη και το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς.
«Συνεπώς και μέχρι αυτοί οι παράγοντες ναβελτιωθούν, οι ελληνικές επιχειρήσεις, τόσο οι μεγάλες αλλά κυρίως οι μικρομεσαίες,πρέπει να υιοθετήσουν ένα πολύ πιο ενεργητικό και φιλόδοξο σχεδιασμό στο εξωτερικό,με ένα μοντέλο που δεν θα εδράζεται μόνο στις εξαγωγές - που είναι το πρώτο βέβαιααναγκαίο βήμα.
Αναφερόμαστε σε ένα τολμηρό μοντέλο δικών τους επενδύσεων καιεπιχειρηματικών κινήσεων προκειμένου να διευρύνουν την πρόσβαση και τη παρουσίατους σε αγορές του εξωτερικού, κυρίως σε εκείνες των τριών σημαντικών γεωπολιτικάαγορών της Ελλάδος, δηλαδή της Αμερικής, της Γερμανίας και της Γαλλίας»,υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Αυτή είναι η νέα θέση της ΕΕΝΕ που έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο και οδήγησε την Ένωσηστην ίδρυση του διεθνή της βραχίονα, την ΕΕΝΕ International, σε μια σειρά από σημαντικές διεθνείς αποστολές.
Ενδεικτικά, σημαντικές επαφές πραγματοποιήθηκαν στην Ουάσιγκτον και τη Νέα Υόρκη,σε σημαντικές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, καθώς και μία επίσκεψη εργασίας στο Γερμανικό Κοινοβούλιο.
Υπογράμμισε, τέλος, πως η ΕΕΝΕ ήταν ο πρώτος επιχειρηματικός φορέας πουπραγματοποίησε μία τέτοια παρέμβαση και έθεσε το θέμα του πρωτογενούς πλεονάσματος, ενώανακοίνωσε πως δρομολογείται νέα σειρά Ευρωπαϊκών επαφών σε κορυφαίο επίπεδο μέσα στοπλαίσιο των πρωτοβουλιών της ΕΕΝΕ για την ενίσχυση της εξωστρέφειας του ελληνικούεπιχειρηματικού οικοσυστήματος.
Εκ των επίσημων προσκεκλημένων που παρέστησαν στην εκδήλωση υπήρξαν οι εκπρόσωποι τωνεμπορικών τμημάτων των πρεσβειών της Αμερικής, Γαλλίας και Γερμανίας, οι οποίοι εξήραν το έργοτων ελληνικών επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της εξωστρέφειάς τους. Οι τελικέςεντυπώσεις κερδήθηκαν από τις ξεχωριστές παρουσιάσεις ελληνικών επιχειρήσεων από πολύδιαφορετικούς τομείς, οι οποίες ανέδειξαν τη δράση τους στο εξωτερικό μέσω εξαγωγών,επενδύσεων, ίδρυσης θυγατρικών εταιριών, έξυπνων στρατηγικών συνεργασιών με ξένους οίκουςμέσω μεταφοράς τεχνογνωσίας.
Αυτό που προέκυψε ξεκάθαρα είναι ότι αυτές οι ενέργειες έφεραναπτά οικονομικά αποτελέσματα στην κερδοφορία τους και δημιούργησαν θέσεις εργασίαςπρωτίστως στην Ελλάδα μέσω αυτών των επενδύσεων στο εξωτερικό.
Συγκεκριμένα, οιεταιρίες με σημαντική και αξιόλογη εξαγωγική και επενδυτική δραστηριότητα στο εξωτερικό πουπροσκλήθηκαν και ανταποκρίθηκαν για να παρουσιάσουν το δικό τους επιτυχημένο παράδειγμαεξωστρέφειας είναι οι: Όμιλος ΤΙΤΑΝ, Zagori Chitos, Endeavor Greece, Epexyl, GizelisRobotics, Karabinis Medical, Megara Resins, Phee, Stella Mare Fisheries, Terra Creta, FreshLine Cosmetics. Πέραν του πολύτιμου παραδείγματος της ΤΙΤΑΝ που τόλμησε ως πρωτοπόρος νακάνει μια ευρύτατη επένδυση στην Αμερική και δικαιώθηκε, και οι υπόλοιπες εταιρίες εντυπωσίασανμε τα τολμηρά τους ανοίγματα στο εξωτερικό.
Οι εν λόγω εταιρίες σημείωσαν ότι χρειάζονταιριζικές μεταρρυθμίσεις στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης για την προσέλκυση επενδύσεων μενγια την Ελλάδα, αλλά κυρίως επεσήμαναν την ανάγκη το κράτος να συνδράμει στις προσπάθειεςτων εταιριών να αποκτήσουν εξωστρεφή κουλτούρα και προσανατολισμό.
Όλες οι εταιρίες συμφώνησαν ότι το στοίχημα της κατάκτησης νέων αγορών και της επέκτασης τωνεπιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό είναι κομβικής σημασίας για την επόμενη ημέρα στην ελληνική οικονομία. Βασικά βήματα προς αυτή τηνκατεύθυνση, όπως προέκυψαν από τις παρουσιάσεις των εταιριών και συζητήσεις, αποτελούν ταεξής:
1.Δημιουργία κουλτούρας καινοτομίας και εξωστρέφειας
2.Διαφοροποίηση / δημιουργία custom made προϊόντων και παρεχόμενων υπηρεσιών για τις νέεςαγορές3. Συνέργειες και στρατηγικές συμμαχίες με μεγάλες εταιρίες για συμπαραγωγή προϊόντων
4.Συστηματική και ενδελεχής έρευνα αγορών, λιγότερη έμφαση στη «διαίσθηση», στόχευση σεπροσεκτικά επιλεγμένες αγορές
5.Συνεργασία με επιμελητήρια και δίκτυα εξωτερικού6.
Ανάπτυξη δικτύου αντιπροσώπων σε χώρες του εξωτερικού
7.Μεταφορά τεχνογνωσίας, αλλά και υιοθέτηση ιδεών από τη διεθνή αγορά
8. Δημιουργία θυγατρικών εταιριών / γραφείων
9. Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις10.
Διοικητική οργάνωση με εξαγωγικό προσανατολισμό, στελέχωση με το πλέον εξειδικευμένο προσωπικό σε όλες τις βαθμίδες (παραγωγής, marketing, δίκτυα πωλήσεων, R&Z)
11.Συνεχής επιμόρφωση προσωπικού και ανάπτυξη εξαγωγικών δεξιοτήτων
12.Συνεχής επανεπένδυση σε εγκαταστάσεις, προϊόντα, υπηρεσίες και προσωπικό
13. Δημιουργία σταθερού περιβάλλοντος, διασφάλιση εταιρικών αξιών επιχείρησης
14.Προσανατολισμός της επιχείρησης σε αγορές υψηλών εισοδημάτων με παράλληλη υποστήριξηνέων προϊόντων με στρατηγική «premium pricing»
15. Προσανατολισμός της επιχείρησης σε αγορές με το λιγότερο (π.χ. νομικό, ιδιοκτησιακό) ρίσκο
16. Μακροχρόνια δέσμευση σε στρατηγική branding, προσδίδοντας και προβάλλοντας όλες τις αξίες και τα ειδικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το προϊόν
17. Δημιουργία στόχων, marketing plan, παρακολούθηση αποτελεσμάτων με μακροχρόνια δέσμευση
18. Οι διακρίσεις και βραβεύσεις των προϊόντων / υπηρεσιών βοηθούν
19. Διαφάνεια στις διαδικασίες
20. Ευελιξία και ταχύτητα στις αποφάσειςΔείτε σύνοψη των παρουσιάσεων / case studies των επιχειρήσεων εδώ.Η ΕΕΝΕ, πέραν των προσπαθειών της για τη μείωση της φορολογίας και την ταχύτερη απονομήδικαιοσύνης για να απαλειφθούν τα ουσιαστικά αντικίνητρα επενδύσεις (ξένες και εγχώριες),στοχεύει να παροτρύνει τις ελληνικές επιχειρήσεις – πάντα με έδρα την Ελλάδα – να κατακτήσουντις αγορές του εξωτερικού.
Το πρώτο εργαστήριο ανταλλαγής εμπειρίας για την εξωστρέφεια τουελληνικού επιχειρηματικού οικοσυστήματος ήταν ιδιαίτερα επιτυχές, και ήδη προγραμματίζεται τοεπόμενο σχετικό workshop της Ένωσης