Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Οικονομια

DW: «Μάχη του εφοπλιστικού κλάδου με την ναυτιλιακή κρίση εδώ και 9 χρόνια - Στα πρόθυρα χρεοκοπίας πολλές εταιρίες» (φωτό)

Ο εφοπλιστικός κλάδος παλεύει εδώ και εννέα χρόνια με τη ναυτιλιακή κρίση που φέρνει πολλές εταιρείες στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Πολλοί βρίσκουν διέξοδο στις συμμαχίες αντιμετωπίζοντας συχνά κατηγορίες περί καρτέλ επισημαίνεται σε δημοσίευμα της Deutsche Welle. Όταν τα πράγματα «σκουραίνουν», επιχειρούμε προσεγγίσεις. Αυτό φαίνεται να ήταν και το σκεπτικό των μεγαλύτερων εφοπλιστικών εταιρειών, οι οποίοι σύστησαν τέσσερις συμμαχίες ως μέτρο αντιμετώπισης της διαρκούς ναυτιλιακής κρίσης.

Ο κλάδος αναδιαρθρώθηκε ξανά από 1ης Απριλίου, με τις συμμαχίες να περιορίζονται σε τρεις. Συντονίζοντας δρομολόγια και αξιοποιώντας όσο το δυνατόν καλύτερα το χώρο των εμπορικών τους πλοίων, οι εταιρείες επιχειρούν επειγόντως να εξοικονομήσουν χρήματα.

«Το τελευταίο διάστημα οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες δεν κατόρθωναν καν να εισέλθουν στη ζώνη του κέρδους», δήλωσε στην DW ο Μπούρκχαρντ Λέμπερ, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Οικονομίας Ναυτικών Μεταφορών και Logistics της Βρέμης.

Αυτές οι απώλειες είναι όψιμες επιπτώσεις της χρηματοοικονομικής κρίσης του 2008. Το παγκόσμιο εμπόριο, το οποίο σημείωνε άνθηση την προ κρίσης περίοδο, υποχώρησε σημαντικά με αποτέλεσμα πολλά εμπορικά πλοία να μείνουν ξαφνικά χωρίς φορτίο. Σε αυτό ήρθε να προστεθεί ότι τα νέα πλοία που κατασκευάζονταν ήταν ακόμη μεγαλύτερα και οι εφοπλιστικές εταιρείες είχαν ήδη δώσει καινούριες παραγγελίες πλοίων.

Ως εκ τούτου υπήρξε μια υπερπροσφορά χωρητικότητας που ήταν αδύνατο να καλυφθεί και η οποία πίεζε τις τιμές για μεταφορές μέσω θαλάσσης προς τα κάτω. Η Hanjin, η έβδομη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο μέχρι πρότινος, οδηγήθηκε τελικά στη χρεοκοπία. Όσες εταιρείες βρίσκονται ακόμη στην αγορά έχουν παροπλίσει προς το παρόν μέρος του στόλου τους.

Σχεδόν 300 κοντέινερ στέκονται ακινητοποιημένα σε λιμάνια ανά τον κόσμο. Πάνω από ένα εκατομμύριο TEU (μονάδα μέτρησης που ισούται με τη χωρητικότητα ενός τυποποιημένου εμπορευματοκιβωτίου).

 

Ελαφρά αλλά όχι διαρκής ανάκαμψη

Αναμφίβολα ο ναυτιλιακός κλάδος καλείται να βρει τρόπους εξόδου από τη δυσχερή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει προκειμένου να μην «βουλιάξει». Πάντως και η αναδιάρθρωση του κλάδου σε τρεις μεγάλες συμμαχίες είναι αμφιλεγόμενη.  Επικριτές φοβούνται ότι ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς θα συσσωρρευθούν σε ακόμη λιγότερα χέρια, διευκολύνονται έτσι πιθανές συμφωνίες καθορισμού των τιμών.

«Η αυξανόμενη συγκέντρωσης σε ολοένα και λιγότερες ναυτιλιακές συμμαχίες σίγουρα θα διευκολύνει τέτοιους είδους συμφωνίες σε έναν κλάδου που ούτως ή άλλως είναι επιρρεπής σε αυτές», ανέφερε η Ρενάτα Χέσσε από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης τον περασμένο Νοέμβριο σε επιστολή της προς την αμερικανική Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Αρχή (FMC). Ωστόσο, παρά τις σοβαρές επιφυλάξεις της περί πιθανής στρέβλωσης του υγιούς ανταγωνισμού, η FMC ενέκρινε τις αιτήσεις των εφοπλιστών.

H έφοδος του FBI

Στα μέσα Μαρτίου πάντως το FBI έκανε έφοδο σε μια συνάντηση των επικεφαλής των 20 κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών που διοργανώνεται τακτικά στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ. Οι υπάλληλοι του FBI ανακοίνωσαν ότι το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης διενεργεί έρευνες, επιδίδοντας γραπτές κλητεύσεις στους παρευρισκόμενους. Οι εφοπλιστές που έλαβαν τις σχετικές επιστολές δεν ήθελαν να πουν περισσότερα για το συμβάν.

Στο παρελθόν υπήρξαν ξανά έρευνες εναντίον εφοπλιστών με την υποψία για σύσταση καρτέλ, οι οποίες οδήγησαν σε κάποιες περιπτώσεις σε επιβολή υψηλών προστίμων. Οι έρευνες που βρίσκονται τώρα σε εξέλιξη ενδέχεται να αποτελέσουν ένα ακόμη εμπόδιο στην προσπάθεια των εφοπλιστών να εξέλθουν από την κρίση.

Ωστόσο, υπάρχουν και ελπιδοφόρα μηνύματα. Η κατάσταση στο πεδίο των παραγγελιών έχει βελτιωθεί κάπως τις τελευταίες εβδομάδες. «Διαφαίνεται ελαφρά βελτίωση σε ό,τι αφορά τη ζήτηση», σχολιάζει ο Μπούρκχαρντ Λέμπερ. Ωστόσο, όπως τονίζει ο ίδιος, δεν μπορεί να μιλήσει κανείς για διαρκή ανάκαμψη.

Πηγή: Deutsche Welle

Tags
Back to top button