Η βρετανική κυβέρνηση ετοιμάζεται να παρουσιάσει οικονομικό πακέτο ύψους περίπου 2 δισ. δολαρίων (1,73 δισ. ευρώ) με στόχο την ενίσχυση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, ενόψει του νέου προϋπολογισμού που κατατίθεται στις 26 Νοεμβρίου.
Στο πακέτο περιλαμβάνεται επιπλέον χρηματοδότηση 14,78 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο έχει τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το πρόγραμμα έχει ήδη βοηθήσει περισσότερους από 35.000 οδηγούς να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα, μειώνοντας το αρχικό κόστος έως και 4.264 ευρώ.
Επενδύσεις και σε φορτιστές
Ο προϋπολογισμός αναμένεται να διαθέσει ακόμη 227 εκατ. ευρώ για την επιτάχυνση εγκατάστασης σημείων φόρτισης σε όλη τη χώρα. Η κυβέρνηση επισημαίνει πως η ενίσχυση των υποδομών είναι κρίσιμη για τη γενικευμένη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Φιλόδοξοι στόχοι – Χαμηλή ζήτηση
Η Βρετανία έχει θέσει ως στόχο το 2050 για μηδενικές εκπομπές αερίων και το 2030 για την πλήρη απαγόρευση πωλήσεων νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Ωστόσο, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει σταθεροποιηθεί, με τους καταναλωτές να θεωρούν το υψηλό κόστος ως βασικό εμπόδιο. Παρά τα κίνητρα, το πρόγραμμα δείχνει ότι:
τον Αύγουστο, 26,5% των νέων πωλήσεων ήταν ηλεκτρικά,
ενώ συνολικά για το έτος, το μερίδιό τους φτάνει το 22,4%.
Αντίδραση της αντιπολίτευσης
Το Συντηρητικό Κόμμα κατηγορεί την κυβέρνηση ότι «προτάσσει επιδοτήσεις για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» ενώ οι οικογένειες πιέζονται από φόρους και πληθωρισμό, σύμφωνα με τη δήλωση του Ρίτσαρντ Χόλντεν.
Η εντολή ZEV και οι στόχοι για τους κατασκευαστές
Με βάση την εντολή ZEV, φέτος 28% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται από κάθε κατασκευαστή στο Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, κυρίως αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Το ποσοστό αυτό θα αυξάνεται ετησίως μέχρι να φτάσει το 80% το 2030.
Υποδομές και κόστος φόρτισης
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η νέα χρηματοδότηση θα βοηθήσει και τους δήμους να ενισχύσουν τα δίκτυα φόρτισης στους τοπικούς δρόμους, κάνοντας τη φόρτιση πιο προσβάσιμη. Παράλληλα, εξετάζεται το κόστος δημόσιας φόρτισης, το οποίο έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής για ανάπτυξη και περιβαλλοντική προστασία τα επόμενα χρόνια.