Στο Pro News Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Άνοιξε ο δρόμος για το αποτεφρωτήριο-Καύση νεκρών και Εκκλησία-Η επίσημη θέση, τι υποστήριζε ο Μακαριστός Χριστόδουλος

Άνοιξε ο δρόμος για την , καθώς υπεγράφη από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γ. Σταθάκη, η σχετική απόφαση, παρουσία του δημάρχου Αθηναίων κ. Γιώργου Καμίνη.


Το αποτεφρωτήριο ειναι μια υπόθεση με «Ευλογίες» και «αφορισμούς» για πάνω από μια δεκαετία.

Το παράδοξο είναι πως ο νόμος έδινε τη δυνατότητα για την καύση των νεκρών ήδη από το 2006. Συγκεκριμένα στο Νόμο 3448/2006 Αρθρο 35 αναφέρονταν τα εξής :

1. Επιτρέπεται η αποτέφρωση νεκρών, ημεδαπών ή αλλοδαπών, των οποίων οι θρησκευτικές πεποιθήσεις επέτρεπαν τη μετά θάνατον αποτέφρωση.

2. Προϋπόθεση για την αποτέφρωση είναι η προηγούμενη ρητή, χωρίς όρο ή αίρεση, δήλωση του θανόντος για τη σχετική επιθυμία του ή η αντίστοιχη δήλωση των συγγενών του, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, έως και τον τέταρτο βαθμό, κατά σειρά τάξεως. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των συγγενών που βρίσκονται στην ίδια τάξη, η σχετική απόφαση λαμβάνεται από τον Εισαγγελέα, στην περιφέρεια του οποίου φυλάσσεται ο νεκρός. Προκειμένου για ανήλικα τέκνα, η δήλωση γίνεται και από τους δύο γονείς ή από εκείνον που ασκεί τη γονική μέριμνα κατά τα άρθρα 1510 επ. του Αστικού Κώδικα.


3. Η άδεια αποτέφρωσης χορηγείται από το Δήμο ή την Κοινότητα, όπου λειτουργεί το Κέντρο, στο οποίο γίνεται η αποτέφρωση.

4. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθορίζονται οι χώροι δημιουργίας Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών, οι όροι και ο έλεγχος λειτουργίας τους, καθώς και ειδικότερες προϋποθέσεις αποτέφρωσης. Για τον καθορισμό των χώρων αποτέφρωσης νεκρών απαιτείται γνώμη του οικείου Δήμου ή Κοινότητας. Με κοινή απόφαση των ανωτέρω Υπουργών ρυθμίζονται ειδικότερα σχετικά ζητήματα, καθώς και ζητήματα με χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό.»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η θέση της Εκκλησίας. Γυρίζοντας το χρόνο πίσω έχει σημασία να αναφερθεί η τοποθέτηση του Μακαριστού Χριστόδουλου σε ημερίδα για το θέμα. «χομεν, τχα, ξ πψεως χριστιανικς, τ δικαωμα ν διαθτωμεν τ σμα μας, πως μες θλομε; Εναι δικ μας τ σμα γι ν τ διαθτουμε, πως θλομε; Βεβαως ο σγχρονες δημοκρατικς ντιλψεις θ διδαν καταφατικν πντησιν στ ρτημα ατ. λλ μπως, τσι, νογεται νας δρμος κα γι πολλς λλες πρακτικς;

Γιατ, τχα, θ χω τ δικαωμα ν διαθσω τ σμα μου μετ θνατν μου, πως γ θλω, κα δν θ χω τ δικαωμα ν πιλξω τν ραν το θαντου μου κα τν τρπον το θαντου μου; Μπως, πομνως, μ ατν τν τρπον διανογωμεν κα μαν λλην διξοδον δι τν νομιμοποησιν τς εθανασας; ρωτματα εναι ατ, τ ποα, βεβαως, κα πρπει ν παντηθον. Μπορ ν π, μως, τι σμφωνα μ τν διδαχν τς κκλησας μας τ σμα μας δν εναι κτσις μας, εναι χρσις μας. χομε τ δικαωμα ν τ χρησιμοποιομε κα δν εναι διοκτησα μας. «Οκ στ αυτν«, γρφει πστολος, «γορσθητε γρ τιμς«.»

Πάντως ο Μακαριστός Χριστόδουλος διευκρίνισε ότι το θέμα δεν είναι δογματικό. «Κα τοτο, διτι τρπος τς ποσυνθσεως το σματος δν χει, κατ κποιον τρπον, μεσον σχσιν μ τ πιστεματ μας», σημείωνε. Έδωσε όμως και την άλλη άποψη υπογραμμίζοντας « Μπως εναι μα παρδοσις ταφ κα χι κασις; Κα ἐάν εναι παρδοσις, δν εναι ξιοσβαστος; Κα μπως δι τς παραδσεως παρεισγεται, μμσως, χι μσως, θμα δογματικς εθυγραμμσεως; Μπως, μ λλα λγια, μακραωνη παρδοσις μμσως δηγε σ μα πολ σοβαρν πστασιν τς ταφς κα χι τς κασεως;»

Και συνεχίζοντας τόνιζε πως κάποιες παραδόσεις έχουν καθιερωθεί ως «άγραφο δόγμα»…

Αρκετοί πάντως έχουν επιχειρήσει κατά καιρούς με επιχειρήματα τα οποία έχουν σχέση με την οικολογία, την υγιεινή, τη χωροταξία και γενικότερα με λόγους χρηστικούς , να αντιπαλέψουν την άποψη της Εκκλησίας. Άλλοι αναφέρονται στην αρχαιότητα. Ειδικά για το τελευταίο απαντά ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος στην ίδια ημερίδα λέγοντας: « που φαρμοζταν στν ρχαιτητα καση τν νεκρν συνδεταν πντοτε μ δο χαρακτηριστικ γνωρσματα. Τ να, τι γινταν μ θρησκευτικ εροτελεστα, κα τ λλο τι πουθεν δν φαρμοζταν ς μθοδος πλρους ποτεφρσεως, λλ μετ τν καση τν σωμτων συνλεγαν τ ναπομεναντα στ, τ τοποθετοσαν σ πολυτελες λρνακες κα τ θαπταν σ εδικος τφους. Δηλαδ, γινταν καση κα ταφ σωμτων κα χι λοκληρωτικ κα πλρης ποτφρωση. ποτφρωση σ εδικος κλβανους εναι νετερη συνθεια, γνωστη στος ρχαους χρνους. Ατ πρπει διαιτρως ν πογραμμισθ.»

Πάντως το 2014 η Ιερά Σύνοδος ήταν σαφής κα ιτοποθετούσε εκτός εκκλησίας όσους επιλέγουν την αποτέφρωση.

Τότε μάλιστα είχε αποστείλει εγκύκλιο σε όλες τις Μητροπόλεις για να ενημερωθούν οι πιστοί – «Η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη της την αποτέφρωση του σώματος» αναφερόταν μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση.

Η Εκκλησία δεν θα τελεί νεκρώσιμη ακολουθία και μνημόσυνο σε όσους αποδεδειγμένως και οικειοθελώς έχουν δηλώσει την επιθυμία για καύση του σώματός τους ενημερώνει τους πιστούς η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) της Εκκλησίας της Ελλάδος με την εν λόγω εγκύκλιο που έστειλε στις ιερές μητροπόλεις.

Στην εγκύκλιο η Σύνοδος τονίζει πως «η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη της την αποτέφρωση του σώματος». Προσθέτει ότι «η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους».

Ακόμη, η Σύνοδος αναφέρει πως για να αποφευχθεί οποιαδήποτε, θεολογική, κανονική, ανθρωπολογική εκτροπή, «απαραίτητος είναι ο σεβασμός των θρησκευτικών πεποιθήσεων και η διακρίβωση της οικείας βουλήσεως του κεκοιμημένου και όχι η βούληση ή η δήλωση των οικείων του».

Tags
Back to top button